Är på jakt efter en Yaris till min mor och hittade en från 2017 son endast gått ca 1600mil, en tidigare ägare, äldre kvinna. Det har utförts regelbunden service hos auktoriserad toyotaverkastad och gått igenom alla besiktningar.
Var och testkörde och allt kändes toppen förutom att det fanns en del rost på främre stötdämpare. Är detta något att se upp med? Har svårt att avgöra om det bara är ytrost eller om rosten börjat äta på dämparen.
Prio för nya bilen är att det ska vara så underhållsfritt som möjligt så det kanske är bättre att slå till på en begagnad med några fler mil, typ 5000 men som istället har 6-7 års ytterliggare garanti för samma peng?
Rost på främre stötdämpare - Yaris 2017
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1646
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linghem
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Rost på främre stötdämpare - Yaris 2017
Rost på just stötdämpare skulle jag inte vara så orolig för, stötdämpare är inte speciellt dyra och är enkla att byta (=relativt billigt). Så om bärarmar, underrede och hjulhus i övrigt inte är nämnvärt rostskadade så kan det nog ändå vara en bra affär. Det lilla man ser i övrigt från hjulhuset ser ju jättefint ut på bilden. Kan ju vara värt att få en bedömning på bilprovningen om man är osäker och vill ha ett utlåtande.
Rengör hjulhuset och stötdämpare och spraya sen på lite linolja så ska det nog klara sig lite längre. Akta dock bromsskivor så täck över med någon plastpåse och tänk på att trasor med linolja på är brandfarligt och bör hanteras på lämpligt sätt (https://www.brandskyddsforeningen.se/br ... t/linolja/)
En lågmilare är ju lågmilare och oftast trevligt, men det gäller ju att bilen sköts om med service årsvis ändå.
Rengör hjulhuset och stötdämpare och spraya sen på lite linolja så ska det nog klara sig lite längre. Akta dock bromsskivor så täck över med någon plastpåse och tänk på att trasor med linolja på är brandfarligt och bör hanteras på lämpligt sätt (https://www.brandskyddsforeningen.se/br ... t/linolja/)
En lågmilare är ju lågmilare och oftast trevligt, men det gäller ju att bilen sköts om med service årsvis ändå.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 668
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Rost på främre stötdämpare - Yaris 2017
Eftersom det inte är 1968 längre bilteknikmässigt är inte milen särskilt avgörande. Absolut allra flesta klarar 45.000mil + så länge dom servas. Håll årsmodell över mil, och se till att servicehistoriken är god. Rent generellt vid bilaffärer.
Det är för garantier och försäkringar milen har betydelse.
Men det finns också en åldersgräns på sådant av goda skäl då tidens tand ganska snart kommer ikapp och förbi även milens betydelse.
Ex: en 10år gammal med 3000mil är inte nödvändigtvis tillförlitligare än en dito med 30.000mil. Men en 3000mil är AVSEVÄRT dyrare i inköp.
Milslitagedelar är heller oftast inte så kostsamma, och många kostsamma fel på äldre bilar är mer ålder som milrelaterade. AC tex.
Ang rosten på bilden är det ingenting. Med våra (ofta i onödan) saltade vägar blir det så där, men det du ser som rostigt är själva stötdämparen, så den kommer inte sitta bilen ut hursomhelst. Inte en del av själva chassiet.
Det är för garantier och försäkringar milen har betydelse.
Men det finns också en åldersgräns på sådant av goda skäl då tidens tand ganska snart kommer ikapp och förbi även milens betydelse.
Ex: en 10år gammal med 3000mil är inte nödvändigtvis tillförlitligare än en dito med 30.000mil. Men en 3000mil är AVSEVÄRT dyrare i inköp.
Milslitagedelar är heller oftast inte så kostsamma, och många kostsamma fel på äldre bilar är mer ålder som milrelaterade. AC tex.
Ang rosten på bilden är det ingenting. Med våra (ofta i onödan) saltade vägar blir det så där, men det du ser som rostigt är själva stötdämparen, så den kommer inte sitta bilen ut hursomhelst. Inte en del av själva chassiet.
Re: Rost på främre stötdämpare - Yaris 2017
Neblade skrev: ↑tor 06 jun 2024, 15:31:04 Rost på just stötdämpare skulle jag inte vara så orolig för, stötdämpare är inte speciellt dyra och är enkla att byta (=relativt billigt). Så om bärarmar, underrede och hjulhus i övrigt inte är nämnvärt rostskadade så kan det nog ändå vara en bra affär. Det lilla man ser i övrigt från hjulhuset ser ju jättefint ut på bilden. Kan ju vara värt att få en bedömning på bilprovningen om man är osäker och vill ha ett utlåtande.
Rengör hjulhuset och stötdämpare och spraya sen på lite linolja så ska det nog klara sig lite längre. Akta dock bromsskivor så täck över med någon plastpåse och tänk på att trasor med linolja på är brandfarligt och bör hanteras på lämpligt sätt (https://www.brandskyddsforeningen.se/br ... t/linolja/)
En lågmilare är ju lågmilare och oftast trevligt, men det känner ju att bilen sköts om med service årsvis ändå.
Tack för input! Ska nog förbi imorgon igen och kika, speciellt underrede! Bilen ligger ute för 150k.Micke2 skrev: ↑tor 06 jun 2024, 15:34:55 Eftersom det inte är 1968 längre bilteknikmässigt är inte milen särskilt avgörande. Absolut allra flesta klarar 45.000mil + så länge dom servas. Håll årsmodell över mil, och se till att servicehistoriken är god. Rent generellt vid bilaffärer.
Det är för garantier och försäkringar milen har betydelse.
Men det finns också en åldersgräns på sådant av goda skäl då tidens tand ganska snart kommer ikapp och förbi även milens betydelse.
Ex: en 10år gammal med 3000mil är inte nödvändigtvis tillförlitligare än en dito med 30.000mil. Men en 3000mil är AVSEVÄRT dyrare i inköp.
Milslitagedelar är heller oftast inte så kostsamma, och många kostsamma fel på äldre bilar är mer ålder som milrelaterade. AC tex.
Ang rosten på bilden är det ingenting. Med våra (ofta i onödan) saltade vägar blir det så där, men det du ser som rostigt är själva stötdämparen, så den kommer inte sitta bilen ut hursomhelst. Inte en del av själva chassiet.
https://www.riddermarkbil.se/kopa-bil/toyota/xkw330/
Ang servicehistorik så verkar dom ha skippat ett år, samtidigt gick bilen knappt 200 mil, det året så kanske inte hela världen.
Servicehistorik:
2018-10-30 - 666 mil
2019-12-12 - 914 mil
2020-12-10 - 1117 mil
2022-03-25 - 1288 mil
2024-06-03 - 1661 mil