Hej,
Körde en kortare sträcka igår kväll med min 2006 Avensis T25, 2.0 147hk motor med 22500 mil på mätaren, fullstämplad servicebok, och när jag kom hem så började det skramla metalliskt, typ som om det var en mutter som for omkring i toppen på motorn???
Försökt googla... Det jag vet nu är att den fick ny olja 0W-20 AFE samt släckt felkod, P0016 av Europeiska Motor för 100 mil sedan. Ok?
Felkoden säger, enligt Google: Felkod P0016 indikerar en felmatchning mellan kamaxel- och vevaxelgivaren. Den visas efter 3 på varandra följande tändningscykler där felet uppstått och försvinner efter 4 cykler utan felet. Vad orsakar koden P0016? Avbruten överföring av elektriska signaler från givare, ventiler eller motorns styrenhet.
Men kan det vara detta som orsakar detta ljud från Belsebub?
Blir otroligt tacksam för tips och hjälp. Måste rädda denna pärla, då den är superfin annars.
Mvh Filip
Detta låter inte bra...
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Avensis T25
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Bromma
-
- Bilmodell: Avensis t25
- Årsmodell: 6
- PostOrt: varberg
- Land (Country): Sverige
Re: Detta låter inte bra...
Fick du nånsinn ordning på detta eller listade ut vad det var?
Har fått liknande oljud, väldigt skramligt när bilen startas, inga felkoder för mig dock. känns som det låter mer när man svänger på ratten, även när den står still.
Har fått liknande oljud, väldigt skramligt när bilen startas, inga felkoder för mig dock. känns som det låter mer när man svänger på ratten, även när den står still.
-
- Bilmodell: Avensis T25
- Årsmodell: 2006
- PostOrt: Bromma
Re: Detta låter inte bra...
Efter ett jäkla grävande så kom jag fram till en ev orsak. Fullservad på Toyota, vilket borde vara bra..? Men, dom använder 0-20 i visko när dom byter olja vilket resulterar att kedjan blir slapp och börjar skramla efter ett tag. Ingenstans står det i manualen att man ska ha den viskon.
Bytte kedja och spännare sen blev den tyst och fin. Körde 400 mil och sedan krockade jag den och försäkringsbolaget löste in den
Jäkligt synd på en sån fin bil. Bilen står på en skrot i Västerås, om man behöver en bra motor?
Bytte kedja och spännare sen blev den tyst och fin. Körde 400 mil och sedan krockade jag den och försäkringsbolaget löste in den

Jäkligt synd på en sån fin bil. Bilen står på en skrot i Västerås, om man behöver en bra motor?