Tändstörningar?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Helsing
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 19 okt 2022, 21:32:48
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Mullsjö

Tändstörningar?

Inlägg av Helsing »

Jag har problem med en knattrande störning på radion. Den finns där när jag gasar och försvinner
vid motorbroms. Det jag undrar över är om tändspolarna kopplas ur när man inte gasar?
Kan störningen komma från databoxen?
Bilen är en Avensis 2005. Bensin.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Tändstörningar?

Inlägg av Micke2 »

Nej, tändspolarna stängs inte av vid motorbroms så vitt jag vet, men däremot spridarna.

Med styrd laddning kan generatorn ladda avsevärt mer under just motorbroms också. Vet ej om en 2005 har det.
Generator kan också ge störningar i radion.

Oavsett borde det sitta störningsfilter och grejer i en så pass ny bil, speciellt om det är orginalstereon.
Så något är inte ok. Filter, eller kanske jordproblem
Helsing
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 19 okt 2022, 21:32:48
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Mullsjö

Re: Tändstörningar?

Inlägg av Helsing »

Själva bilradion fungerar. Jag har störningarna på kortvåg bl.a 7 Mhz. Vanlig radio sänder FM som är okänslig för störningsspikar men jag tar emot AM (SSB). Intressant det där med spridarna. De borde styras elektriskt och det kan va där som störningen kommer ifrån. Jag vet inte hur det sker men någon form av signal borde komma från nå´n box till en pump.
Får fundera vidare.
Skriv svar