Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Inlägg av Micke2 »

Toyota har ett trycksatt system med ett ej trycksatt expantionskärl där kylvätskan skall "mellanlanda" när den expanderar. Den sugs tillbaka när vätskan svalnar Lite udda i bilvärlden men inte ensamma.
Slangen måste vara tät (inte genom sig) och änden ligga ner under ytan i det kärlet. Annars kan den inte gå tillbaka utan luft dras in i stället när det svalnar.

Har kärlet en spricka tex, kan det läcka ut så som du beskriver.
Pressas det ut ur kärlet när motorn blir varm är det antingen för mycket vätska så inte allt ryms när det expanderar, eller, så är det fel internt i motorn så systemet fylls av luft från cylindrarna.

Max ska det vara med varm motor.

Luftfickor som kan bli av att systemet varit tömt, tex, brukar inte pressa ut vätska så.

Viktigt är också att se till så inte motorn överhettar av tex dålig vattenpump. Då kokar det över. Men då ska den också visa för hög temp på instrumentet.

Om kylarens lock öppnar/stänger felaktigt kan det också koka utan överhettning. Normal temp kan vara flera grader över 100' och övertrycket i systemet gör att det inte kokar. Designat så.
Inget övertryck = kokar vid 100' (typ.Glykolen höjer något) men instrumentet kan visa "normal temp" ändå, bara för att det ÄR det.

Så här på vintern är det nog sällan över 100', men en varm sommardag och lite stillastående absolut.
Men ändå normal temp på mätaren för att det ÄR det.
Den är inget precitionsinstrument. Visar nog i "normal spannet" mellan 85 och 108, typ. (Gissat gradtal Ej 100%fakta)
Det pendar nog så pass ungefär.
Visade den precis skulle folk oja sig över ickefel.

Ang påfyllning så fyller man i kylaren så den blir full bara om en större mängd skall återfyllas. Tex om det tömts. Sedan toppar man upp i kärlet och följer utvecklingen däri under uppvärmningen. Bilverkstäder brukar ha en speciell tratt som tätar vid kylarlocket och håller den fylld under urluftningen.

Ev efterfyllning skall ej behövas när det väl stabiliserat sig, men i så fall i ej trycksätta expkärlet.
KurtB
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 13 dec 2022, 10:52:39
Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 AUTOM
Årsmodell: 1995
PostOrt: Luleå

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Inlägg av KurtB »

Stort Tack för mycket utförligt svar Micke2.

Det jag gjorde när jag fyllde på nivåkärlet var att fylla upp nästa hela vägen upp till "full" sträcket i kärlet (lämnade 1-2 cm för expansion) när bilen var kall.

Jag tolkar det du skriver att "full" är maxnivå när bilen är varm. Då blir det fel att fylla upp för nära "full" i kall motor. Detta skulle kunna vara förklaringen till att det tryckts ut glykol via den slang som släpper ut glykol vid övertryck eftersom Glykolen har expanderat när bilen blivit varm.

Pratade som hastigast med modern och hon sa att kärlet var ca 2cm ovanför "low" vid kall motor och nästan fullt vid varm motor. Ska dubbelkolla detta.
Senast redigerad av KurtB den mån 06 feb 2023, 16:45:19, redigerad totalt 1 gånger.
KurtB
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 13 dec 2022, 10:52:39
Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 AUTOM
Årsmodell: 1995
PostOrt: Luleå

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Inlägg av KurtB »

Update:
Modern var och körde med bilen och då hade motortempen gått upp till max efter 20 minuters körning.

Det hade fräst och rykt från motorn.
Nivån var då mindre än halvfullt i nivåkärlet när bilen var varm. När den kallnat var det nästan tomt i kärlet.
Öppnade locket till kylaren och det var tomt där.

Funderar på om jag bara kan fylla upp i kylaren så det svämmar över samt därefter i nivåkärlet (ca halvfullt).
Sedan vänta och se om det läcker nånstans.

Om inget läckage kör jag bilen så den blir varm.
Om fortfarande inget läckage och ingen överhettning får modern börja köra med bilen igen.
Om läckage åker den in på verkstad för utredning och lagning.

Update nr 2
Fyllde i glykol i kylaren och nivåkärlet. Gick in ca 2,5 liter!!
I kylaren. Körde bilen 20 min och motortempen var normal hela tiden.
Lät bilen kallna i 2 timmar. När jag sedan kom tillbaka hade returslangen från kylaren dragit ihop sig som tecken på vaakum. När jag öppnade kylarlocket pyste det. Skulle gissa det drogs in luft i kylsren för glykolnivån i kylaren hade sjunkit, dock inte i nivåkärlet.
Fyllde på glykol i kylaren så det var helt fullt. Testade blåsa i luftningsslangen till nivåkärlet och den var ej igensatt.
Körde på nytt bilen 20 min och hade normal motortemp. Kollade att nivån i nivåkärlet steg (vilket den gjorde) och att slangen mellan kylaren och nivåkärlet var varm (vätska går över) vilken den var.
Efter att bilen kallnat hade returslangen från kylaren ej dragit ihop sig och när jag öppnade kylarlocket var det nästan fullt (inget pysljud). Nivåkärlet hade lägre nivå, dock över "low".
Kollade motoroljenivån med stickan och eftersom jag bytt olja för några veckor sedan och bilen bara gått några mil sedan dess var den helt klar dvs inte simmig om glykol gått in i systemet.
Totalt har det fyllts på ca 3 liter glykol :shock:
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Inlägg av Micke2 »

Största frågan är ju varför den överhettar.
Vid sådan händelse kan det pressas ut.

Kom det värme som det skulle?
Dålig vattenpump är möjligt, (i så gall dålig/ingen värme) eller, en kass termostat. Vanliga symptomet på dålig termostat är dock det omvända, dvs stänger inte, men jag har själv varit med om en som inte öppnade IBLAND.

Undertryck i systenet verkar ju vara som om påfyllningslockets ventil inte gör sitt jobb riktigt.
Det ska suga tillbaka från kärlet.
Men borde inte överhetta av det.
KurtB
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 13 dec 2022, 10:52:39
Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 AUTOM
Årsmodell: 1995
PostOrt: Luleå

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Inlägg av KurtB »

Micke2:
Bilen blev varm som den skulle. Gick även reglera värmen i kupen.
Jag blåste i slangen för avluftningen/utblås och den var ej igensatt. Såg/kände även att det var flöde över från kylaren till nivåkärlet när bilen var varm och motorn igång (slangen var varm och nivån i kärlet steg).

Jag får inte heller ihop symptomen. :wtf: Och att det gick fylla 3 liter känns helt galet. Bilen har enligt modern aldrig gått varm tidigare förräns när detta upptäcktes.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Inlägg av Glenn »

Jag har råkat ut för en termostat som fastnat i halvöppet läge.

Det fick till följd att motorn aldrig blev ordentligt varm på vintern, och blev alldeles för varm vid typ kökörning.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
KurtB
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 13 dec 2022, 10:52:39
Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 AUTOM
Årsmodell: 1995
PostOrt: Luleå

Re: Serva en 1995 Corolla 1,6 själv

Inlägg av KurtB »

Det är noterat Glenn.
Jag följer utvecklingen noga. Ska kolla av glykol nivåerna kontinuerligt.
Skriv svar