Kupévärmare och extra backljus Auris Touring Sports Hybrid

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Pipkin
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 04 feb 2023, 22:02:10
Bilmodell: Auris Touring Sports
Årsmodell: 14
PostOrt: Halmstad
Land (Country): Sverige

Kupévärmare och extra backljus Auris Touring Sports Hybrid

Inlägg av Pipkin »

Hejsan!

Ny här, och det är kanske är jätteenkla lösningar som jag helt enkelt inte ser på mina två problem.

1. Jag har tänkt dra in ett kupévärmaruttag i min bil. Finns det några vettiga genomföringar i torpedväggen på en Auris Touring Sports Hybrid (2014)?

2. Jag har också tänkt installera ett extra backljus, då jag tycker att det befintliga är för klent när man ska använda kameran i mörker. Finns det något bra ställe att ta ut styrsignal och 12V matning bak i bilen på?
Pipkin
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 04 feb 2023, 22:02:10
Bilmodell: Auris Touring Sports
Årsmodell: 14
PostOrt: Halmstad
Land (Country): Sverige

Re: Kupévärmare och extra backljus Auris Touring Sports Hybrid

Inlägg av Pipkin »

Löste backljuset idag. Tog matning från 12v uttaget i bagaget och styrsignal till reläet fick bli från kabeln till vanliga backljuset. Det var en lite omständig dragning men det funkar och lyser som satan :)
saab_no_more
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 22 jan 2023, 20:55:17
Bilmodell: Avensis kombi T27
Årsmodell: 2014
PostOrt: Hörby

Re: Kupévärmare och extra backljus Auris Touring Sports Hybrid

Inlägg av saab_no_more »

Lustigt sammanträffande, tänker göra samma saker fast på en Avensis, också 2014 års modell. Har dock inte kommit till skott än, bävar just för kabeldragningen genom torpedväggen ;) Och Avensisen har tyvärr inget 12V-uttag i bagaget vad jag vet, så kanske nöjer mig med att peta i en starkare LED-lampa i backljuset.

Angående torpedväggen kanske du kan ha nytta av följande PDF: https://www.toyota-tech.eu/aimuploads/6 ... E4047A.pdf

Kolla steg 20-23. På min Avensis ser det ut att finnas en förberedd "bröstvårta" i gummitätningen, men den sitter nästintill oåtkomligt på framsidan. Jag tror tanken där är att man ska vika bak hela gummitätningen från kupésidan och klippa av toppen av "bröstvårtan", sedan vika tillbaka gummitätningen och dra igenom först en ståltråd och sedan kabeln med hjälp av ståltråden.

Eventuellt kan du hitta något användbart från andra årsmodeller på https://carmanuals2.com/brand/toyota/auris-2014-6026
Var dock sparsmakat just för 2014.
Pipkin
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 04 feb 2023, 22:02:10
Bilmodell: Auris Touring Sports
Årsmodell: 14
PostOrt: Halmstad
Land (Country): Sverige

Re: Kupévärmare och extra backljus Auris Touring Sports Hybrid

Inlägg av Pipkin »

Stort tack! Den gummigenomföringen på bild 20 i den första pdfen vore ju helt perfekt om man kunde hitta.
Får förhoppningsvis Comfortkitet från Defa i veckan. Återkommer när jag kikat runt under instrumentpanelen :)
saab_no_more
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 22 jan 2023, 20:55:17
Bilmodell: Avensis kombi T27
Årsmodell: 2014
PostOrt: Hörby

Re: Kupévärmare och extra backljus Auris Touring Sports Hybrid

Inlägg av saab_no_more »

Här är en tråd jag hittade för några dagar sedan som visar lite med bilder (från en Avensis): viewtopic.php?f=27&t=10102

Det är från den jag fått intrycket att man lämpligast böjer bak hela gummitätningen och klipper av "bröstvårtan" inifrån kupén. Jag kollade på min från motorrummet häromdagen, och man får ha en sjuhelsikes lång avbitare böjd i en konstig vinkel om man ska komma åt något det hållet. På min Avensis ser man gummitätningen långt upp bakom höger fjäderben typ, långt in under plasttråget nedanför vindrutetorkarna.

Återkom gärna med en rapport när du gett dig på det hela, jag har redan DEFA-kitet liggande men har inte tid och möjlighet att ge mig på det förrän om några veckor.
Pipkin
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 04 feb 2023, 22:02:10
Bilmodell: Auris Touring Sports
Årsmodell: 14
PostOrt: Halmstad
Land (Country): Sverige

Re: Kupévärmare och extra backljus Auris Touring Sports Hybrid

Inlägg av Pipkin »

Körde på genomföring i den gummitutan. En stark rekommendation är att ha en burk silikonspray tillgänglig.

Jag klippte av gummitutan från motorrummet, hade aldrig kommit åt den inifrån, och sen var det bara att med hjälp av lite ståltråd lirka kabeln igenom. Tutan lägger sig runt kabeln och tätar efterhand som man drar igenom den. Så det här blev riktigt bra :)
Skriv svar