Koppla in extraljus på Avensis -14, vilken kabel?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
saab_no_more
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 22 jan 2023, 20:55:17
Bilmodell: Avensis kombi T27
Årsmodell: 2014
PostOrt: Hörby

Koppla in extraljus på Avensis -14, vilken kabel?

Inlägg av saab_no_more »

Hej, tänkte sätta en LED-ramp på en Avensis 2014 T27. Om jag har förstått det hela rätt så har denna ingen canbus och sånt, utan någon av kablarna in i lamphuset går direkt till helljuset?

Det är till helljuset jag vill koppla in reläet till extraljuset. Är det någon som kan peka ut rätt kabel, så jag slipper hålla på och testa mig fram (det är ju rätt trångt, slipper gärna försöka koppla loss kontakter och dra i kablarna i onödan).

Såhär ser det ut bakom vänster strålkastare.
20230122_181443 copy.jpg
20230122_181443 copy.jpg (511.89 KiB) Visad 1657 gånger
Funderar också på extra LED-belysning till backljuset. Vore mycket uppskattat om någon har tips på dels hur man lämpligast kopplar in det, och var man kan montera det? Kan man ta ström till en liten 18W LED-ramp direkt från backljuset, eller behövs relä och någon annan strömkälla?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Koppla in extraljus på Avensis -14, vilken kabel?

Inlägg av Dale »

Vissa bilar är det styrt av plus och andra styrt av minus. Koppla bägge kablarna från reläspolen över lampan till helljuset/backlampan så slipper du fundera på vilken av dom du ska använda.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
saab_no_more
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 22 jan 2023, 20:55:17
Bilmodell: Avensis kombi T27
Årsmodell: 2014
PostOrt: Hörby

Re: Koppla in extraljus på Avensis -14, vilken kabel?

Inlägg av saab_no_more »

Har nu genomfört operationen med lyckat resultat. Testade mig fram till vilken kabel i kontakten till lamphuset som var till helljuset - det var den röda med en svart linje (se bild nedan).

Eftersom jag även drog kabel till kupévärmare så passade jag på att dra kablar in till kupén så att jag kan tända och släcka LED-ljuset med en treläges vippströmbrytare - i ena läget är ljuset alltid tänt (när tändningen är på, kopplat till cigarettändaruttaget i armstödsfacket), i mittläget är ljuset alltid släckt, och i tredje läget styrs ljuset av helljuset. Jag var med andra ord tvungen att dra två kablar in i kupén. Den ena går från den röd/svarta kabeln (helljuset) och den andra går till LED-rampens relä.
20230225_114533.jpg
20230225_114533.jpg (382.84 KiB) Visad 1311 gånger
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Koppla in extraljus på Avensis -14, vilken kabel?

Inlägg av Glenn »

Berätta inte det för bilprovningen bara, kommer dom på det så får du nedslag.

Extraljus måste vara kopplat så det inte kan tändas annat än i kombination med helljus för att vara godkänt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar