12V batteri

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
zeppo
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 18 jan 2023, 14:00:07
Bilmodell: Yaris Cross
Årsmodell: 0
PostOrt: Fagersta

12V batteri

Inlägg av zeppo »

Min Yaris Cross hybrid 4x4 är ett år gammal och har gått fint tills idag var bilen helt död. Bärgaren fick igång bilen med booster. Hur kan batteriet vara slut efter bara ett år? Körde 3 mil dagen innan, har garage så jag har nästan aldrig använt strömslukare som bakrutevärme backspegelvärme rattvärme sitsvärme osv.
Nu står batteriet i laddning. Dessutom visade appen att min bil var en mil bort, ett ställe jag körde igår.
Vad jag förstår kan jag inte ställa så att jag kör bara med bensinmotor för att bättre ladda batteriet. Och har inte bilen sensor som ska känna att batteriet har ström innan den växlar till el?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: 12V batteri

Inlägg av Neblade »

Nu får någon som har bättre koll på de olika hybridsystemen kanske rätta mig, eftersom jag bara kör gamla bilar själv. :)

Men om jag förstått rätt så laddas blybatteriet (12V startbatteriet) av hybridsystemet, och det har ingen betydelse om bilen framförs med bensin eller med eldrift - det ska ändå laddas under körning.
Däremot är det väl som på alla moderna bilar att en del system och komponenter alltid drar lite ström även när bilen är parkerad, så om man kör väldigt sällan så kan man behöva underhållsladda blybatteriet ibland samt att 12V-batteriet kan frysa sönder om det står oladdat vid minusgrader.

Om bilen är så ny som ett år så skulle jag dock kontakta Toyota och höra med dem, kan det vara något fel på blybatteriet? De kanske kan kontrollera batteriet?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar