Motorn startar ej, startmotorn? Yaris -07

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
BMFYaris
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 17:18:29
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 7

Motorn startar ej, startmotorn? Yaris -07

Inlägg av BMFYaris »

Lagom kul fel att råka ut för. Tips mottages gärna...

Var ut en sväng igår och regerade på att motorn var lät lite trött när den startade. Tänk på samma
sak ibland tidigare också. Hänt ibland bara. Tänkt tanken att batteriet börjat tröttna. Jag har i alla fall
inte bytt batteri till motorn sedan jag köpte bilen -08.
Idag när jag skulle till affären så var den ännu segare. Jag orkar knappt starta motorn men okejdå liksom.
När jag skulle hem var den lite mer trött. När motorn går så är den så pigg och glad så.
Åkte raka vägen hem och lämnade motorn på och kollade sedan vad den laddade. 13.95V
Stängde av bilen och mätte på batteriet. Då låg spänningen runt 12.9V och dalade sakta. Testade att starta
igen och då gick den några varv men startade inte. Precis som att batteriet inte hade kräm nog.
Mätte spänningen och den låg då ändå på 12,8V så den borde ju orka.
Åkte och köpte ett nytt batteri och bytte. Nu är allt okej tänkte jag och testade att starta. Nu var den ännu
segare. Provade ännu en gång. Ännutröttare. Nu var det som att startmotorn bara orkade ett varv.
Ringde hit en vän och vi kollade lite. Motorn har olja som ser så fin ut. Tar man en fast nyckel och drar lite på
svänghjulet så snurrar det fram tills det blir komp så den har inte nypt där. Tänkte om tex generatorn tvärdött
och gav sådant motstånd på drivremmen att startmotorn inte orkade dra runt allt.
Kopplade sedan på en startbooster med 150A så det verkligen fanns mos till motorn att starta ifall nya batteriet
skulle vara dåligt. Ingen skillnad. Bara att startmotorn lät ännumindre. Bort med booster och testa en gång till.
Nu hördes bara ett klick. Startmotor jobbar inget mer.
Nästa försök inte ens ett klick. När vi testade sista gångerna mätte vi med batterispänning. 12.6-12.7V hela tiden,
inga dippar. Instrumenten lyser hela tiden också.
Kollat det mesta under huven. Alla nivåer är rätt. Inga varningslampor lös för något när motorn gick. Jordkablar sitter
fast som dom ska. Även uppgraderade till grövre för ett bilsterobygge.
Strömkablar sitter som dom ska.
Skulle det glappa skulle ju inte startmotorn bara blivit sämre och sämre och sedan vara helt död tycker jag.

Vad tusan kan ha hänt? Känns ju som att startmotorn antagligen har gett upp. Eller kan det vara något annat
fel? Har inte velat putta ner bilen för backen här hemma än för att se om den startar på rull. Jag är lite för nojjig
av mig för att göra en sådan sak om det skulle vara något annat. Så tips mottages tacksamt!
Ska jag beställa en beggad startmotor? Finns för 1000lappen på laga så det är ju inte så jättehemskt. Bara att lämna tillbaka
batteriet jag köpt i onödan och lägga till 400.- så är den betald.
Är det samma startmotor på alla Yaris-modellerna från -06 fram till -11 oavsett motorstorlek?
Har en Yaris -07 med 1.0lit motor.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Motorn startar ej, startmotorn? Yaris -07

Inlägg av Dale »

Om du slår på halvljuset och kollar hur det lyser. Försök sedan starta bilen och se om det blir någon förändring i halvljuset. Halvljuset på en normal bil lyser något svagare när startmotorn går. Om halvljuset nästan slocknar är det för dålig kräm till startmotorn. Lyser halvljuset likadant har du dålig kontakt mellan batteri och startmotor.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Motorn startar ej, startmotorn? Yaris -07

Inlägg av tobo »

Några uppslag... Det som Dale skriver. Startmotorn. Tändningslåset. Växellägesswitchen om det är automatlåda.

Edit: Ett enkelt test du kan göra för att åtminstone kolla om startmotorn får ordentlig jord, är att sätta en startkabel direkt mellan batteriets minuspol och startmotorns chassi, eller på motorn så nära startmotorn som möjligt. ;)
Användarens profilbild
adrian_vg
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 11 jul 2017, 14:48:59
Bilmodell: Yaris 1.0 VVTi 5D
Årsmodell: 2010
PostOrt: Uppsala

Re: Motorn startar ej, startmotorn? Yaris -07

Inlägg av adrian_vg »

Hej alla!

Vi verkar ha råkat ut för samma problem, och hade samma felsökningsprocedur som TS också. :-)

Sitter startmotorn på en Yaris-2007 på samma plats som på en 1.0 VVTI-2010?

Framförallt, var är startmotorn placerad?


Uppdatering
Kollade med Autobutler om priser för startmotorfix och det skulle hamna på ca 3500 kr inkl jobb och material. Bad frun kolla med det lokala Toyotahaket innan vi bokade tid hos en av de mindre verkstäderna. Visade sig att det lokala Toyotahaket numera jobbade med bättre beggade delar och startmotorjobbet skulle dessutom kosta strax under 3000 kr, vilket vi valde att tacka ja till.

Morgonen efter kom bägaren (gick på försäkringen) som testade att starta bilen med en bamsebooster med samma kända resultat...
Några dagar senare var bilen klar på verkstaden och kunde startas igen.

Från verkstadens sida antyddes att startmotorproblem runt 15-20k mil inte var helt ovanligt Toyota.
Kör nu: KTM 990 SMR-12, Honda NX650 Dominator-88, Suzuki DRZ400S-00.
Vrak70:n såld, andra spjällhuset dog...
Kör ibland fruns Toyota Yaris 1.0-10.
Skriv svar