Partikelfilter fullt?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Partikelfilter fullt?

Inlägg av LeifA »

Auris 2010 1,4D som ofta regenererar och så pass ofta att den spär ut oljan med diesel så oljenivån stiger. Någon här som bytt filtret eller rengjort, jag har sprutat i dpf-rengöring filtret och då blir det bättre ett litet tag och förbrukningen blir lägre. Bilen har gått nu snart 25000 mil.
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Partikelfilter fullt?

Inlägg av riqe »

Bilens bekymmer är att den försöker regenerera men då DPF är fullt går bränslet från den 5e spridaren som skall bränna ur DPF bakvägen in i motorn och spär oljan. Det kan gå att ta den till auktoriserad verkstad eller annan som har tillgång till techstream som kan utföra en tvingad regenerering som löser det i vissa fall. Men med 25k mil på mätaren gissar jag att lösningen är att byte DPF eller demontera det och och skicka det på rengöring.
All gegga som man kan hälla i hjälper bara för stunden och brukar oftast bara förvärra det i det långa loppet om filtret redan börjat sätta igen sig.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Partikelfilter fullt?

Inlägg av Micke2 »

Man måste ju också fråga hur bilen används.
Körs det bara eller mycket korta sträckor?
Har det under någon regenerering körts 2-3 mil med ca 3000varv konstant? Dvs hjälpt regenereringen på traven som man bör göra.
Det är varven (flödet/tryck) man vill åt. Inte belastning.

20k mil och myyycket mer är inget problem för partikelfilter, förutsatt att man inte småkör för mycket. Snåkör man mycket ska man inte köra diesel alls.

Det en verkstad troligen gör först är att tvinga en regenerering och köra motorn med förhöjda motorvarv under en viss tid.
Så varför inte göra det själv först..
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Re: Partikelfilter fullt?

Inlägg av LeifA »

Bilen går varje dag 11,5mil tur o retur, jobbet och då motorväg 120km/h. Regenerering har jag gjort med dator och då ska köra på väg med lämplig växel i 2000rpm. Har alltid haft rätt rekommenderad olja i, Castrol. All service gjord när den ska.
Ellen
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 28 jul 2021, 18:39:30
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2007
PostOrt: 55330
Land (Country): Sverige

Re: Partikelfilter fullt?

Inlägg av Ellen »

Hej!
Du får ingen felkod? Utan den dricker ”bara” mer olja?
yaris14
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 19 okt 2022, 18:53:30
Bilmodell: yaris
Årsmodell: 13
PostOrt: Bräcke

Re: Partikelfilter fullt?

Inlägg av yaris14 »

Se tråd " DPF larm" av yaris14, det löste typ likadant problem.

mvh "Yaris14"
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Re: Partikelfilter fullt?

Inlägg av LeifA »

Jag har inte gjort något åt problemet men kan tillägga att när man kör på landsväg/motorväg så regenererar den 15min och sedan går som vanligt 15min och sedan regenererar 15min, och så håller den på 15min av varje. Den kan börja nästan kall med detta.
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Re: Partikelfilter fullt?

Inlägg av LeifA »

Ellen skrev: tis 25 okt 2022, 23:57:03 Hej!
Du får ingen felkod? Utan den dricker ”bara” mer olja?
Den fyller motorn med diesel, så oljenivån ökar så jag får suga upp lite olja mellan oljebytena istället.
Skriv svar