Uppgradering av bilens skärm för navigering

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
uffeb
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 03 sep 2022, 16:11:26
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 17
PostOrt: Tystberga
Land (Country): Sverige

Uppgradering av bilens skärm för navigering

Inlägg av uffeb »

Har nyligen köpt mig en Auris Hybrid. Begagnad(den stora modellen)
Det går inte att använda navigering på bilens skärm. Den funktionen finns inte helt enkelt. Går det att få den uppgraderad via en Toyota handlare mån tro?
I övrigt är jag nöjd med bilen i det stora hela. Är väl en smula besviken på komforten. Var betydligt bättre i min gamla Opel Corsa.
Mycket vägljud (är nog däcken). Jag känner tydligt vibrationer i sätet från vägen. Den är dessutom lite gungig. (är kanske ovan vid en längre bil än Corsan?)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Uppgradering av bilens skärm för navigering

Inlägg av Glenn »

Vet inte hur det är med den, men morsans yaris gick att uppgradera men det var SVINDYRT, det är en hel extra låda som ska dit.

Sen är ju inbyggd navi sådär, uppgraderingar är dyra och slutar komma efter några år, bättre med android auto då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Uppgradering av bilens skärm för navigering

Inlägg av riqe »

Som det skrevs innan går det att oftast att uppdatera så man får nav men är dyrt.
Kostar ca 7-9000kr för arbete och hårdvara. Sedan tillkommer kostnaden för att uppdatera kartorna ~1200kr för ett år eller ~2000kr för tre år.
Kartorna uppdateras även bara var 6e månad.

Så min starka rekommendation är skaffa en bra mobilhållare och hålla sig till google maps eller vilken nav app du nu föredrar.
Eller tom skaffa en padda i valfri storlek om du önskar större skärm.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Uppgradering av bilens skärm för navigering

Inlägg av riclin »

Jag gillar Toyotas inbyggda GPS:er. Använt dom i många år. Men vill man ha inbyggd GPS i bilen, ska man nog se till att den sitter där från början. Göra en uppdatering av kartan, direkt efter att en ny uppdatering släpps vår/höst. Tror det kostar mer än det smakar, att lägga till i efterhand. Precis som skrivs ovan, av flera.
uffeb
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 03 sep 2022, 16:11:26
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 17
PostOrt: Tystberga
Land (Country): Sverige

Re: Uppgradering av bilens skärm för navigering

Inlägg av uffeb »

Har nu varit i kontakt med Toyota.
De monterar in en databox med kartor och navigering för 4800kr (de har sänkt priset nyligen). Tre år gratis uppdatering i samband med service. Sedan får man betala ca 1200kr om man vill uppdatera.
Det gick inte att köra Android Auto på min. Men det går från 2020 års modell.
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Uppgradering av bilens skärm för navigering

Inlägg av riqe »

Det var ju ett ganska fördelaktigt pris.
Men man skall tänka på att man får en ganska juste tomtom eller garmin för de pengarna.
Då har man också livstids uppdateringar (och tätare) samt möjligheten att sätta den i vilken bil som helst.
Skriv svar