Motorvärmare till Prius 2010

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
mikap
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 21 aug 2013, 19:28:57
Bilmodell: Supra MK3
Årsmodell: 1992
PostOrt: Bro

Motorvärmare till Prius 2010

Inlägg av mikap »

Vilken värmare ska man ha till en Prius gen 3?
Har bara hittat blockvärmare som monteras på motorblocket, men vad jag förstått, så är den inte särskilt effektiv?
Kan man montera en slangvärmare i den nedre kylarslang istället, dvs. mellan kylaren och motorn, eller blir det problem med cirkulationen pga. thermostaten?

Hittade den här slangvärmaren från Mekonomen!
Bilagor
defa-slangvarmare.jpg
defa-slangvarmare.jpg (20.59 KiB) Visad 4468 gånger
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorvärmare till Prius 2010

Inlägg av cheetah1 »

Jag tänkte kombinera lite på mitt framtida fordon. Blockvärmare eller hellre en insticksvärmare tillsammans med en trågvärmare och en batterivärmare plus förstås kupévärmare borde ge absolut bäst funktion.

Angående slangvärmare, termostaten borde som du säger hindra genomströmningen, frågan är vad som händer om man istället monterar slangvärmaren på en av slangarna till värmepaketet..?
Användarens profilbild
mikap
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 21 aug 2013, 19:28:57
Bilmodell: Supra MK3
Årsmodell: 1992
PostOrt: Bro

Re: Motorvärmare till Prius 2010

Inlägg av mikap »

Hade inte ens tänkt på det :-). Att montera slangvärmare till värmepaketet kan faktiskt fungerar bättre.
En liten fundering, eftersom thermostaten borde bli varm och öppna sig medan slangen värms upp, så teoretisk sett borde slangvärmaren fungera mellan motorn och kylaren..?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorvärmare till Prius 2010

Inlägg av cheetah1 »

Termostaten brukar öppna nånstans mellan 80-90°C, medan en motorvärmare oftast inte kommer över 40-50, så det är nog ingen större risk.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Motorvärmare till Prius 2010

Inlägg av Dale »

cheetah1 skrev:Angående slangvärmare, termostaten borde som du säger hindra genomströmningen, frågan är vad som händer om man istället monterar slangvärmaren på en av slangarna till värmepaketet..?
Slangarna till värmepaketet? Om värmereglagen inne i bilen styr värmen med vacum eller elektrisk så lär nog det inte bli någon cirkulation.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorvärmare till Prius 2010

Inlägg av cheetah1 »

För inte så länge sedan föreslog jag att en bil inte fick värme i kupén för att värmekranen fastnat. Då fick jag veta att moderna bilar inte har nån värmekran utan att värmen styrs enbart med luftspjäll. Men det finns alltså ändå, då?

Hursomhelst, en tanke som slog mig, det måste väl rimligen finnas frostpluggar? Finns det inte universalvärmare i rätt dimension som kan tänkas gå att klämma dit?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motorvärmare till Prius 2010

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev:Termostaten brukar öppna nånstans mellan 80-90°C, medan en motorvärmare oftast inte kommer över 40-50, så det är nog ingen större risk.
Mätt var då ? ..sitter den i slangen till termostaten borde den lätt komma upp i över 90 grader lokalt i alla fall, sen att den inte orkar värma upp hela blocket till det är ju en annan sak förstås.

Men kan man ha en "riktig" värmare i en frostplugg tycker jag ALLTID det är att föredra.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
mikap
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 21 aug 2013, 19:28:57
Bilmodell: Supra MK3
Årsmodell: 1992
PostOrt: Bro

Re: Motorvärmare till Prius 2010

Inlägg av mikap »

Igår monterade den där ovanstående slangvärmaren i min bil, dock inte på den nedre kylarslangen pga eventuella problem med cirkulationen.
Monterade den istället på den "övre" slangen, som sitter oxå långt ner i kylaren?! Nytt för mig var, att systemet var trycksatt, fast motorn var kall när jag tömde kylaren.. och ingen kylarlock fanns det inte heller . :-)

Testade den i morse, när ute temperaturen var +9°c. Hade den på 1.5 timmar och då hade motortempen stigit upp till +54°c enligt Torque appen. Samt fick jag varmluft in i kupén. :D

Tack för alla tipsen jag fick :-)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Motorvärmare till Prius 2010

Inlägg av Dale »

cheetah1 skrev:För inte så länge sedan föreslog jag att en bil inte fick värme i kupén för att värmekranen fastnat. Då fick jag veta att moderna bilar inte har nån värmekran utan att värmen styrs enbart med luftspjäll. Men det finns alltså ändå, då?
Spännande. Undra hur det är på min gamla Avensis från 2008? När vi byggde om ebersprächern så den fick fjärrstart så måste komma ihåg att ställa upp värmen på max innan man stängde av motorn för annars så kom det ingen värme i kupén när man fjärrstartade ebersprächern. Carinan från 1993 och även Celican från 1995 har kranar iaf men dom e ju jättegamla. :-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
skarj
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 08 sep 2022, 15:21:41
Årsmodell: 0
PostOrt: UMEÅ

Re: Motorvärmare till Prius 2010

Inlägg av skarj »

Ser att det är en gammal tråd, men då jag önskar göra precis som TS, stoppa in en slangvärmare på en Prius Gen 3 alltså, så önskar jag att någon (tex TS) kan skicka någon bild, eller lägga upp, på var placeringen av slangvärmaren lite mer precis är, och hur det fungerat genom åren, andra får självfallet också svara.

Kontaktvärmaren är mer eller mindre värdelös, så hade tänkt att komma till skott nu innan kylan blir påtaglig.


Defa grejer som sitter på plats nu, men det kanske inte påverkar möjligheterna även om ni stoppat dit något annat, berätta :D
Skriv svar