En service som inte gick som den borde ...

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Gammaray
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 23 jul 2019, 12:14:07
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2006
PostOrt: Uppsala

En service som inte gick som den borde ...

Inlägg av Gammaray »

Toyota Corolla 2006 som dock körde smidigt, men fick byta inre ändar av dragstången på båda sidor och lagret på det andra framhjulet efter att ha blivit underkänd i besiktningen. Slutresultatet efter dessa är att styrningen känns annorlunda och bilen skakar. Arbetet utfördes av ett litet företag och jag vet inte vilka delar de använde och hur de installerade dem.

Priset var mindre än en femtedel av priset som angavs vid Toyota eftersom Toyota inte byter lager utan kombinationen lager+nav (~7500 kr) och inte dragstångsändarna, men hela styrväxeln (~15000 kr) skulle ha förnyats

Justering av plogvinklarna förbättrade inte situationen, ratten känns annorlunda än tidigare, vid vridning av ratten verkar det vara lite "löst" innan styrningen börjar ske. Och något på den där däcket där lagret byttes skakar...

Jag vet inte vad lektionen skulle vara. Man kanske borde ha tagit den någon annanstans än jag gjorde. Undrar om den enda möjligheten som faktiskt kvarstår är att gå ändå till Toyota och betala vad de begär? ...
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: En service som inte gick som den borde ...

Inlägg av Micke2 »

Jag antar att "dragstångsändarna" = inre styrled med styrstag.
Och att "plogvinklarna" är hjulinställningen.

Man undrar så smått varför Toyota insisterade på att byta hela styrväxeln.

Vad var besiktningsanmärkningen exakt?

Ibland är själva styrväxeln glapp och då hjälper det inte med att byta lederna.
Så byttes rätt detaljer är frågan....

Om lagret är i en hub så byter man i regel hela huben.
Även som eftemarknads/piratdel.
Att pressa ur och i ett nytt lager i sådsn hub, tja, kansle går, men med extra arbetstiden undrar jag om det verkligen blir billigare.
En hub är alltså inte hela styrspindeln, utan ett "hus" som är skruvad vid styrspindeln. Sådan hub kan kallas hjulnav, lagerhus, mm.

Inpressat lager direkt i styrspindeln byter man alltid lager medelst i/ur pressning vad jag vet. Inte hela spindeln.

Skakningar?
Känn först och främst att hjulskruvarn/muttrarna är åtdragna och inte lösa.

Har bilen aluminiumfälgar som inte är original kan dom ibland ha en plastring i centrum för passningen på hjullagret. Utan den, eller med trasig sådan kan man få mycket konstiga fenomen.
Är det stål eller orginalfälgar bör du nog snarast få den kollad av annan verkstad.
Skriv svar