Är jag dumsnål om jag väljer en Auris utan Toyotas garantier?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Kanjidude
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 19 jun 2022, 08:58:25
Årsmodell: 0
PostOrt: Upplands Väsby

Är jag dumsnål om jag väljer en Auris utan Toyotas garantier?

Inlägg av Kanjidude »

Efter att ha hyrt bil från och till i många år längtar jag nu efter att skaffa min första egna bil. En bil är förstås en stor utgift, men med en Toyota tror jag ändå att jag väljer kvalitet. Jag tänker mig att en bränslesnål Toyota Auris Touring Sports (2016 eller nyare med max 10-12 000 mil) för max 180 000kr skulle passa min budget.

Nu till min fråga: Tror ni jag gör ett misstag om jag inte skaffar en bil från en auktoriserad Toyota-handlare? Nästan alla fordon jag kan hitta i Stockholmsområdet är från märkesoberoende bilhandlare, vars Toyotas inte tycks ha servats på Toyota-verkstäder. Som jag förstår det saknar de därmed Toyota Kvalitetsgaranti.

Toyota Kvalitetsgaranti är förstås något jag hade önskat mig, men utbudet av sådana fordon är verkligen inte stort, och priserna ligger förstås också klart högre.

Något annat jag bör tänka på?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Är jag dumsnål om jag väljer en Auris utan Toyotas garantier?

Inlägg av Micke2 »

Det räcker att bilen bytt ägare utanför Toyotasfären för att garantin ska upphöra har jag hört.
Jag tror tom den upphör om du skriver över den på gift partner, men är inte helt säker.

Garantin är en extra säkerhet. Så är det.
Sen är väl inte Toyota kända för att vara sönder.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Är jag dumsnål om jag väljer en Auris utan Toyotas garantier?

Inlägg av Glenn »

TKG är väldigt bra, inget snack om det, men det beror väl på vad prisskillnaden är isåfall ?

Det är ju inte värt hur mycket som helst.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Är jag dumsnål om jag väljer en Auris utan Toyotas garantier?

Inlägg av riclin »

TKG Följer ägaren, inte bilen. Så köper du en fullservad bil, av någon privatperson som har TKG. Så upphör den att gälla, när bilen skrivs över på dig. Har du tänkt äga bilen länge, är det nog en god försäkring att ha TKG. Den räcker ju 5000 mil längre än de flesta maskinskadeförsäkringar också.

Var inte rädd att åka till någon annan stad för att köpa rätt bil. Ring, fråga allt du vill veta. Gör klart allt över telefon, bestäm en tid. Ta tåget, skriv papper, betala med swish, och Kör hem! Behöver inte vara svårare än så! Precis så gjorde jag, med våran bil. Åkte ner till Skåne, till en Toyota handlare där.
Kanjidude
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 19 jun 2022, 08:58:25
Årsmodell: 0
PostOrt: Upplands Väsby

Re: Är jag dumsnål om jag väljer en Auris utan Toyotas garantier?

Inlägg av Kanjidude »

Tack för svaren!

Det statistiska underlaget är inte vidare stort, men efter att ha jämfört bilar från bilhandlare på Blocket utan TKG och sådana på Wayke med TKG så ser prisnivån med TKG ut att ligga kanske 10 000 kr högre. Ingen enorm skillnad, utan problemet är snarast att utbudet är så litet att jag kan behöva resa tvärs över landet på en chansning för att ens kunna inspektera bilen. Men som du skriver, Riclin, så är det kanske värt det.

Men som ni också indikerar så är ju Toyota kända för sin kvalitet, så skulle jag välja en utan så bör det ändå vara ett rimligt bra köp.
Skriv svar