Råkade använda fel olja. Yaris -05.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
nboom
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 17:55:35
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 5
PostOrt: 43992

Råkade använda fel olja. Yaris -05.

Inlägg av nboom »

Jag gjorde ett olje-byte + filter och råkade köpa fel olja. Jag hällde i 0W-30 och det ska vara 5W-30. Detta insåg jag när allt var klart. Jag körde ca 15 mil och bytte sedan olja och filter igen. Denna gång med rätt olja.

Jag gjorde en ganska intressant iakttagelse. Oljan som bara fick åka 15 mil i bilen var rätt mörk när den kom ut, inte riktigt svart men mörk.
Såhär i efterhand funderar jag på om detta blev ngn form av invändig tvätt av motorn och det kanske inte var så dumt.

Tankar om detta?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Råkade använda fel olja. Yaris -05.

Inlägg av Glenn »

Dels är det alltid olja kvar i motorn (i synnerhet på turbobilar, men det är väl inte din yaris), men det blir också så att en ny olja med färska additiver "tvättar" motorn, så det är ganska normalt.

Engine flush som du häller i och kör med innan oljebyte är väl i princip nya additiver så att mer skit ska lossna och följa med den gamla oljan ut.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Råkade använda fel olja. Yaris -05.

Inlägg av Larco »

Ingen fara att köra med 0W-30, första siffran anger viskositeten vid vintertemperatur. W för winter.
Motorn blir lite lättare att dra runt i väldigt låga temperaturer samt oljan kommer fram till motordelarna snabbare vid kallstart, ffa toppen och turbo om man har en sån.
Motorerna brukar klara ett några olika viskositeter om man kollar oljerekommendationerna i instruktionsboken. Många gånger finns inte 0w med för att bilen är för gammal och 0w är ett relativt nytt påfund.
Gamla 80-90 talsbilar har ofta 10w som lägsta för att det var vad som fanns att tillgå på den tiden.
Den andra siffran är oftast mer intressant då den visar viskositeten vid arbetstemperatur.

Sedan finns API klassningen som anger kvaliten på oljan mm.


Trimmade bilar som går hårt och varmt är ett kapitel för sig...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
nboom
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 17:55:35
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 5
PostOrt: 43992

Re: Råkade använda fel olja. Yaris -05.

Inlägg av nboom »

Larco skrev: mån 06 jun 2022, 20:58:53 Ingen fara att köra med 0W-30, första siffran anger viskositeten vid vintertemperatur. W för winter.
Motorn blir lite lättare att dra runt i väldigt låga temperaturer samt oljan kommer fram till motordelarna snabbare vid kallstart, ffa toppen och turbo om man har en sån.
Motorerna brukar klara ett några olika viskositeter om man kollar oljerekommendationerna i instruktionsboken. Många gånger finns inte 0w med för att bilen är för gammal och 0w är ett relativt nytt påfund.
Gamla 80-90 talsbilar har ofta 10w som lägsta för att det var vad som fanns att tillgå på den tiden.
Den andra siffran är oftast mer intressant då den visar viskositeten vid arbetstemperatur.

Sedan finns API klassningen som anger kvaliten på oljan mm.


Trimmade bilar som går hårt och varmt är ett kapitel för sig...
Tack! Mycket intressant information.
Skriv svar