Avensis 2004 (MK2), startmotorn går inte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SkruvatVarre
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 25 feb 2019, 22:30:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Stora Mellösa

Avensis 2004 (MK2), startmotorn går inte

Inlägg av SkruvatVarre »

Hej Toyota-kunniga!

Min Avensis MK2, bensinare, vill inte starta. Startmotorn går inte runt. Jag hör hur det klickar till från relät som sitter snett nedanför ratten, så det verkar funka i alla fall. Jag hör ett dovt brummande ljud som jag bedömer kommer från motorrummet, troligen på höger sida men inte helt säker (sett bakifrån bilen).

Jag har tyckt att bilen har känts lite trögstartad på sistone. Inte så att den har vägrat starta, men det har låtit lite mer ansträngt, och tagit något extravarv, innan den har hoppat igång. Men nu visar den inga tecken att dra runt motorn alls.

Batteriet har jag laddat, det hjälpte inte.

Jag misstänker att det är startmotorn som behöver bytas, men finns det något annat man kan eller rent av bör undersöka först?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Avensis 2004 (MK2), startmotorn går inte

Inlägg av Neblade »

Börja alltid med ett annat batteri, eller hjälpstartkablar för att utesluta att det inte är ditt batteri som är källan till problemet. Är det gammalt (mer än 5 år) så kan det vara lönt att byta oavsett.

Efter att man uteslutit batteriet kan det vara lönt att titta på kontaktbleck till startmotorn, ev. om det går att byta kol på startmotorn och i vissa äldre bilar kan även tändningslåset vara problemet (men då brukar det inte ens klicka).

Så börja med att kontrollera batteriet. :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2004 (MK2), startmotorn går inte

Inlägg av Glenn »

För att utesluta tändlås, kopplingsspärr och en del annat kan man ju tvångsköra startmotorn med kontakten på den, först den "vanliga" anslutningen, sen kortsluta över solenoiden.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SkruvatVarre
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 25 feb 2019, 22:30:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Stora Mellösa

Re: Avensis 2004 (MK2), startmotorn går inte

Inlägg av SkruvatVarre »

En liten uppdatering - Efter att ha lagt i en växel och knuffat bilen ett par decimeter, sen lagt ur den och vridit om nyckeln, så fick jag bilen att starta. Så det var nog något som behövde hoppa rätt. Den kändes väldigt trögstartad men den hoppade igång till slut. Jag har provat två gånger till sedan dess, med ordentligt med tid mellan. Andra gången startade den kanonfint, tredje gången kändes det som att det gick tungt att dra runt, men den hoppade igång som den skulle.

Hur ska man tolka det? Är det separata saker, något hoppat fel för sig, och att startmotorn börjar vara lite seg, eller är det en och samma grej?

Hur brådis är det att åtgärda, törs man köra på det här så länge?
Neblade skrev: lör 28 maj 2022, 23:13:07 Börja alltid med ett annat batteri, eller hjälpstartkablar för att utesluta att det inte är ditt batteri som är källan till problemet. Är det gammalt (mer än 5 år) så kan det vara lönt att byta oavsett.

Efter att man uteslutit batteriet kan det vara lönt att titta på kontaktbleck till startmotorn, ev. om det går att byta kol på startmotorn och i vissa äldre bilar kan även tändningslåset vara problemet (men då brukar det inte ens klicka).

Så börja med att kontrollera batteriet. :)
Batteriet är inte ens ett år gammalt, borde jag ha nämnt inser jag när jag läser ditt inlägg.

Starrtmotorn sitter rätt otillgängligt, är det värt att plocka ut den för att byta kol? Eller bör man byta hela skiten när man ändå byter? Blir det sämre och sämre kontakt med gamla kol med tiden?

Glenn skrev: sön 29 maj 2022, 16:31:22 För att utesluta tändlås, kopplingsspärr och en del annat kan man ju tvångsköra startmotorn med kontakten på den, först den "vanliga" anslutningen, sen kortsluta över solenoiden.
Vilken "vanliga" anslutning syftar du på? Finns det någonstans man kommer ganska nära själva startmotorn? Skulle vara trevligt att utesluta så mycket som möjligt av kablaget, en tanke som har slagit mig är om det är dålig kontakt någonstans så att startmotorn får dåligt med ström.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2004 (MK2), startmotorn går inte

Inlägg av Glenn »

Du har ju bara två anslutningar på en startmotor normalt, dels den kraftiga som går till batteriet och en som går till tändlåset (eller nåt relä), ibland en separat jord för denna.

Om du då kopplar +12V till den anslutningen och den funakr så vet du ju att själva startmotorn lever.

Funkar inte det kan man kortsluta över solenoiden för att se om detär solenoiden eller själva motorn som inte funkar.

Det går inte på alla startmotorer numera dock.

första bästa bild på nätet:

Bild

Flatstiften är till jord och tändlåset, den övre muttern till batterikabeln, om man då kortsluter mellan bultarna där forcerar man startmotorn att gå, utan att den kastar fram drevet.

OBS! det handlar om riktigt stora strömmar så det kan blixtra ordentligt, och råkar man kortsluta mellan den övre muttern och karossen eller nåt annat jordat ligger man risigt till, det kan brinna rejält och man kan skada sej. ..så viss försiktighet krävs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Avensis 2004 (MK2), startmotorn går inte

Inlägg av Neblade »

Här var en ganska bra sida med förklaringar som kan vara värd att läsa igenom.
https://www.startmotor.se/fakta-felsokning
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
SkruvatVarre
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 25 feb 2019, 22:30:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Stora Mellösa

Re: Avensis 2004 (MK2), startmotorn går inte

Inlägg av SkruvatVarre »

Tack för alla tips. Det blev byte av startmotorn, nu startar bilen fint igen!
Skriv svar