Avensis med felkod på lambdasonder HO2S

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
SpaceCadet
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 27 maj 2019, 13:43:24
Bilmodell: Avensis 2.0 147hk
Årsmodell: 2004
PostOrt: 13550
Land (Country): Sweden

Avensis med felkod på lambdasonder HO2S

Inlägg av SpaceCadet »

Hej.
Jag får felkod på mina lambdasonder, eller heated oxygen sensors (HO2S) som det heter på utrikiska. (Lambda nämns ibland inte på utländska sajter.)
Bytte först sond på bank 2 sond 1 och släckte lampan. Efter några mil är det bank 1 sond två som gnäller...
När jag bytte thermostat fick jag demontera första sensorn igen och såg att den var svart som grillkol efter några mil, min magkänsla säger att det är dags att forska på andra ställen än i grenröret... Fler än jag har haft strul och dessutom bytt alla sensoer samt kat utan att lösa problemet ser jag i forumet.

Jag kan erkänna att jag varit tvungen att tanka 95 vid tillfälle då jag valde mellan bärgare eller miljösåsen. Det är ett faktum att ha med i felsökningen.

Vad skulle kunnat skadats av en halv tank 95 oktan som skulle kunna orsaka problem med lambdasonderna? Bilen drar normalt efter första sondbytet men den kanske går lite fett eftersom sonden blev sotig direkt?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis med felkod på lambdasonder HO2S

Inlägg av Micke2 »

Vad får du för felkoder på lamda(syre)sensorerna?
Oftast är det varningar på bränsleblandningen och inga sondfel när dom nämns i felkoder. Den gör sitt jobb, så att säga och byts felaktigt.
Men allt beror på vad koden säger. Visst kan dom vara trasiga.... Uppvärmningen i dom framförallt.

95 kansle får den svårstartad eller orolig gång. Ev motorlampa eftersom mjukvaran inte kan kompencera.

Borde främst vara spridarna som tar stryk av felakrig soppa, men då i längden. Inte så omedelbart.
Kanske ventilerna också, men samma premisser.

Gissar att mjukvaran är största "boven".
Skriv svar