Trasigt hybridbatteri? Prius -06

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
priusprius
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 23 maj 2021, 12:51:30
Bilmodell: Toyota Prius
Årsmodell: 2006
PostOrt: Stockholm

Trasigt hybridbatteri? Prius -06

Inlägg av priusprius »

Hej!

Köpte en begagnad Toyota Prius -06 för ungefär ett år sedan, har kört ca 3000 mil med den och mätställaren står på ca 23,5'.
Märkte senaste veckorna att hybridbatteriet svängt mycket, från blått-grönt vid vanlig motorvägskörning. Enbart senaste dagarna som jag märkt att det varit lila då jag exempelvis ska parkera.

Fick upp en del varningssymboler häromdagen, bl.a. motorlampan men även VSC samt två till jag inte minns. Fyllde på luft i däcken (som jag senast gjorde för några veckor sedan) och två av symbolerna försvann men kvar var motorlampan som lyste gult, samt den stora röda triangeln.
Besökte en verkstad (ej Toyotaverkstad) och fick felkoderna:
- P3000 Battery Control System
- P0A80 Replace Hybrud Battery Pack
- C2318 Low Voltage Error (Power Supply Malfunction)
- B1421 Solar Sensor Circuit (passenger side)

Minnet på bilen "rensades", jag körde ca 20mil, stannade och startade om och alla varningssymbolerna som kom upp förut kom nu upp igen.

Det värsta som jag befarat, att hybridbatteriet ska vara trasigt verkar ju vara problemet. Ska kika med en verkstad igen, men tänkte kolla med någon om det kan vara något annat som eventuellt spökar? Kan det eventuellt ha något med startbatteriet att göra, för det dog för några månader sedan och jag fick då tillföra ström.

Sedan undrar jag om det är någon som har erfarenhet eller kunskap av hur det är att byta enstaka celler i hybridbatteriet, och hur pass bra det kan förlänga hybridbatteriets livslängd.
Stort tack,
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Trasigt hybridbatteri? Prius -06

Inlägg av riqe »

priusprius skrev: tis 29 mar 2022, 13:44:52 Hej!

Köpte en begagnad Toyota Prius -06 för ungefär ett år sedan, har kört ca 3000 mil med den och mätställaren står på ca 23,5'.
Märkte senaste veckorna att hybridbatteriet svängt mycket, från blått-grönt vid vanlig motorvägskörning. Enbart senaste dagarna som jag märkt att det varit lila då jag exempelvis ska parkera.

Fick upp en del varningssymboler häromdagen, bl.a. motorlampan men även VSC samt två till jag inte minns. Fyllde på luft i däcken (som jag senast gjorde för några veckor sedan) och två av symbolerna försvann men kvar var motorlampan som lyste gult, samt den stora röda triangeln.
Besökte en verkstad (ej Toyotaverkstad) och fick felkoderna:
- P3000 Battery Control System
- P0A80 Replace Hybrud Battery Pack
- C2318 Low Voltage Error (Power Supply Malfunction)
- B1421 Solar Sensor Circuit (passenger side)

Minnet på bilen "rensades", jag körde ca 20mil, stannade och startade om och alla varningssymbolerna som kom upp förut kom nu upp igen.

Det värsta som jag befarat, att hybridbatteriet ska vara trasigt verkar ju vara problemet. Ska kika med en verkstad igen, men tänkte kolla med någon om det kan vara något annat som eventuellt spökar? Kan det eventuellt ha något med startbatteriet att göra, för det dog för några månader sedan och jag fick då tillföra ström.

Sedan undrar jag om det är någon som har erfarenhet eller kunskap av hur det är att byta enstaka celler i hybridbatteriet, och hur pass bra det kan förlänga hybridbatteriets livslängd.
Stort tack,
Låter ju tyvärr som att du har ett eller flera dåliga celler i batteriet. Be din verkstad kolla spänningen i cellerna så kan de se vilket som är lågt.
Som original reservdel går det inte att köpa enstaka celler och auktoriseradverkstad får inte heller utföra ett sånt arbete enl rephanboken.
Sen finns det så klart några tokar som har lyckats med reparationen hemma på garageuppfarten.
Men det är värt att tänka på att de som misslyckats lägger sälla upp en video på det...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Trasigt hybridbatteri? Prius -06

Inlägg av Dale »

Med https://priusapp.com/ och en av deras rekommenderade OBD2-läsare kan man själv läsa ut vilken cell som är bättre/sämre än dom andra.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar