Rav4 2013 diesel förbrukning

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
HasseF
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 sep 2021, 14:47:34
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Luleå

Rav4 2013 diesel förbrukning

Inlägg av HasseF »

Hej, ny på forumet så kanske har jag missat om det redan finns en tråd om detta.
Som nybliven ägare av en Rav4 2013 2.2 D4-D cat automat upplever jag att bränsleförbrukningen är hög. Den ligger vid blandad körning på 0,87 l/ mil och jag kör inte bilen hårt. Jag har tidigare ägt ett antal andra dieselbilar både manuella och automat såväl mer motorsvagare som starkare. Ingen av dessa har kommit i närheten av 0,87 ens under vintern. Rav4 är dock den enda jag ägt med både awd och automat.
Vilka erfarenheter har ni andra av förbrukningen för denna variant av Rav4, är 0,87 normalt trots att det ligger hela två deciliter över den officiella siffran? Om inte vad kan den höga förbrukningen bero på?
Frågade på lokala Toyota-verkstan här i Luleå och servicebilen där tyckte att jag hade en låg förbrukning för biltypen!?!

Tack på förhand för input / Hasse
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Rav4 2013 diesel förbrukning

Inlägg av riqe »

Det tråkigaste svaret på frågan om hög förbrukning är att föraren har tung höger fot.
Andra orsaker skulle kunna va kärvande/anliggande bromsar eller trasiga/läckande spridare.
Är det spridarna så brukar det ganska snabbt börja läcka så pass mycket att bilen kommer börja gå illa och sätta felkod på stor bränsleläcka.
HasseF
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 sep 2021, 14:47:34
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Luleå

Re: Rav4 2013 diesel förbrukning

Inlägg av HasseF »

Hej, tack för svar. Jag kör den här bilen precis som jag kör alla bilar. Förutom egna har jag under åren hyrt många olika dieselbilar i tjänsten, både två- och fyrhjulsdrivna, och har inte tidigare haft så här hög förbrukning.
Spridarna är bytta på nån sorts goodwill relativt nyligt och bilen går hur bra som helst så de känns inte så troligt. Tror inte heller på anliggande bromsar då bilen rullar väldigt lätt i nedförsbackar och de bakre bromsbeläggen är relativt nybytta. Om de främre bytts tidigare vet jag inte men skulle gissa att dom är bytta. De främre brukar ju slitas mer.
Kanske bara får vänja mig vid att den här bilen är lite törstig vilket svaret från Toyota-killen antydde. Försökt läsa mig till på internationella forum och där uppger folk sin förbrukning som allt från jättelåg till betydligt högre än min så det gav inte mycket. Det enda jag fastnade för vara att på sidan Honestjohn där användare av olika bilar kan rapportera in sin verkliga förbrukning så anges snittet till 0,83 vilket ju inte är så långt från mina 0,87.
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Rav4 2013 diesel förbrukning

Inlägg av riqe »

Sitter väll en 5e spridare på dessa som ger bränsle till partikelfiltret vid regenerering även denna kan läcka men borde sätta felkod på bränsletrycket.
Om bilen rullat relativt mycket korta sträckor senaste tiden kan det även vara så att bilen startar regenerering och inte hinner slutföra den.
Detta leder då till att den sprutas in bränsle i partikelfiltret varje gång bilen kommer upp i arbetstemp tills dess att regenereringen blir klar.
Men ökad förbrukning som följd. Lösningen om detta är problemet är en 30-40 minuters lång körning på 3-4000rpm tills partikelfiltret är ursotat.
HasseF
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 sep 2021, 14:47:34
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Luleå

Re: Rav4 2013 diesel förbrukning

Inlägg av HasseF »

Hej, vet inte säkert om även den femte spridaren är bytt. Däremot har bilen gått på en långkörning från Örebro till Luleå för en dryg vecka sedan och därefter en blandning av småsvängar runt stan och några kortare landsvägsturer. Förbrukningen på 0,87 är från körning efter Örebro-Luleå-resan.
Låter som jag får se till att få ev felkoder avlästa ifall femte spridaren krånglar. Den ska in till en verkstad inom nån vecka för montering av motorvärmare. Får be dem läsa av ev felkoder.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Rav4 2013 diesel förbrukning

Inlägg av Micke2 »

Vi kör våran Rav4 AWD 2013 med 2.0 bensin manuell på 0.76l/mil. Frugan kör 95% med den, och vi bor på landet.

Så över 0.8 med diesel och så pass långkörning verkar mycket.

Kör min Audi Quattro med 2.0 TDI Aut på 0.54.
Även den har regenerering på partikelfilter och även dieselvärmare.
Den ger dock en extra dusch från spridaren under avgastakten vid regenereringen. Korkat med extra spridare. Toyota brukar hålla allt enkelt.
HasseF
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 sep 2021, 14:47:34
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Luleå

Re: Rav4 2013 diesel förbrukning

Inlägg av HasseF »

Hej, pratade med två grannar som har liknande Rav4:or. En har haft en 2013 bensin manuell och har nu en 2016 Hybrid, och den andra har en 2015 bensin automat. Siffrorna för den med bensin manuell stämmer bra med era medan den med automat ”nog” drar runt 1,1 liter. Hybriden minns jag inte men det var lägre än bensinaren han haft innan beroende på körsträckan.
Vår andra bil är en Citroën C5 med 2,2 diesel automat på 204 hk. Den drar runt 0,65 på sommaren och Max 0,73 vintertid. Skulle nog gå att köra billigare men den inbjuder till att nyttja kraften :-) Så känns märkligt att min Rav4 ska ligga på 0,87…
Skriv svar