Sträckt kamkedja Verso 2015

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
so_andersson
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 26 apr 2021, 16:50:00
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2015
PostOrt: Varberg
Land (Country): Sverige

Sträckt kamkedja Verso 2015

Inlägg av so_andersson »

Kamkedjan på vår Verso diesel 2015 har sträckt sig och måste bytas efter bara 9 500 mil, bilen är fullt servad. Vill gärna veta hur pass vanligt detta extremt ovanliga är. Finns det fler som råkat ut för det? Vill försöka få Toyota att åtminstone ta på sig självrisken för maskinförsäkringen. Det är vår andra Verso och vi planerade just för den tredje, superbra familjebil annars, men nu vete katten... Tips, någon?
so_andersson
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 26 apr 2021, 16:50:00
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2015
PostOrt: Varberg
Land (Country): Sverige

Re: Sträckt kamkedja Verso 2015

Inlägg av so_andersson »

Att ta ansvar för sina tidigare misstag kallas inte Goodwill. Vi lär våra barn att det kallas Hederlighet. Jag har svarat Toyota i den andan. Här är en kopia av mitt mail till Toyota, som nu blir ett öppet brev:

"Det känns väldigt tråkigt att inte Toyota vill ta ansvar för den här onormala situationen. Jag hävdar fortfarande att en sträckt kamkedja efter 9 500 mil och fullt utförd service är en orimlighet.

Jag har förstått att det det fanns en kampanj mot detta fabrikationsfel 2019. Och att en bristfällig konstruktion av kedja/spännare lett till många förtida haverier på olika modeller av Toyota och BMW/Cooper. Eftersom det bevisligen finns ett fabrikationsfel i botten, begär jag återigen att Toyota ersätter min självrisk på 1 500 kronor.

Jag förstår att det här ärendet kan behöva gå uppåt någon eller några chefs-nivåer. Var snäll och sätt mig i kontakt med dem det berör, så att jag kan få argumentera för min sak.

Efter besök och deltagande på en mängd nätforum och kontakt med motorjournalister och försäkringsbolag i omvärlden, har jag funnit flera liknande fall. Där råder allmänt känslor av uppgivenhet och vanmakt i de fall där Toyota inte lyssnar och tar sitt ansvar. Jag fortsätter leta referenser och kommentarer. Att lämna över kostnader från ett eget kvalitetsproblem till försäkringsbolag och bilägare, anser inte bara jag vara etiskt undermåligt.

Toyota har ju en mycket stark position runt ägarnöjdhet. Toyotas främjande från ansvar kan enbart leda till försämring av den.

Med vänlig hälsning

Sven Olof Andersson"
Skriv svar