Toyota GR86

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Toyota GR86

Inlägg av Glenn »

Lite förvånad att det inte skrivits nåt om GR86 här än.

Det är väl inte helt officiellt men i stort sett så verkar det ju klart att det blir en ny generation GT86,
men den kommer då heta GR86. Det finns en läckt presentation med bilder som ska komma direkt från toyota.

Man verkar ha lyssnat på kunderna och valt en turbomotor på runt 250hk, tyvärr fortfarande en boxer.

Man ska kunna välja mellan automat och manuell, TACK! ..stor besvikelse att nya supran bara finns med senilsticka.

Givetvis fortfarande frontmotor och bakhjulsdrift.

Vissa källor säger att den kommer under 2021 som årsmodell 2022, andra att den lanseras under 2021.

Det verkar bli mer toyota och mindre subaru, utom drivlinan då, men såklart säljs den under subarubadge med.

Det verkar också som att man kommer att satsa på högre kvalitetskänsla och finare inredning, vilket tar den upp en prisklass, vilket man kan tycka bu och bä om, min personliga åsikt är att det är bra om man har både och, porsche gör ju exempelvis så ibland, man har en s bil med lyxig inredning och allt lulllull men så kan man köpa samma bil i en spartansk lätt version.


Att det blir en ny generation beror tydligen i princip enbart på att Akio Toyoda PERSONLIGEN anser att man bör ha sportbilar som drar in folk till märket, oavsett vinstmarginalen på dessa, exakt vad jag också anser alltså, och ett koncept som toyota med framgång använt innan, men ju övergav i samband med att man la ner supra/celica/MR2.

Ingen aning om denna kommer säljas i sverige, men jag hoppas verkligen det av flera skäl, till att börja med vill jag gärna provköra en :) ..sen vore det bra för märkets image i sverige, och dessutom så innebär en svensk försäljning fler bilar på marknaden, vilket gör att det är lättare att köpa en begagnad senare.

begagnad ja, om GR86 säljs i sverige kommer troligen priserna på beggade GT86 rasa, vilket vore mycket trevligt, för dom ligger väldigt högt nu, kommer GT86'orna ner under 100k så så finns det mycket stor risk att jag råkar köpa en :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Toyota GR86

Inlägg av Neblade »

Ja, vi kan bara hålla tummarna. :thumbup:
GT86 försvann väl från svenska återförsäljare häromåret, frågan är om de tar in GR86. Jag tror tyvärr inte det.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GR86

Inlägg av Glenn »

Ja, dom slutade ta in den pga vikande försäljning, men det i sin tur berodde väl delvis på att den ansågs lite undermotoriserad. Dessutom hette det väl delvis att man "gjorde plats" åt supran, vilket är ren bullshit då sverigetilldelningen var minimal.

Jag tror det är 60/40 att den tas in hit, trots allt så gillar många handlare att ha sportmodeller hemma för att dra in folk, minns hur förbannad min lokala toyotahandlare var när MR2 och celica utgick, han sa ju att dom säljer sällan nån av dessa men att ens ha dom som demobilar ökar försäljningen på övriga bilar märkbart.

Håller tummarna iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GR86

Inlägg av Glenn »

Toyota släppte ju lite officiell info för ett par dagar sedan.

https://global.toyota/en/newsroom/toyota/34997138.html

axplock:

0-100 på 6,3s, det är betydligt snabbare än den gamla GT86 (7,4s), men trots allt slöare än både GR-yarisen och gamla ST205.

Större skillnader mellan GR86 och BRz.. undrar vad det innebär ?

Manuell låda är bekräftad (yes!) men givetvis även automat med paddlar.

Sen detta.. ?

"The AT version of the GR 86 uses Subaru's EyeSight* Driver Assist Technology. This system of comprehensive safety technologies provides safety support during everyday driving; pre-collision safety technologies that help avoid or reduce collision impacts; and emergency rescue support and secondary collision avoidance support in the event of an accident."

Kan inget om det systemet.


Tyvärr inga datum för europa, men "hösten 2021" i japan iaf.

Utseendemässigt är den ju VÄLDIGT lik den gamla, vilket är lite trist, även om jag tycker det är en snygg design.


Hoppas bara att toyota sweden tar in modellen nu.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GR86

Inlägg av Glenn »

Och vill man jämföra designen så har denna siten en jäkligt snygg sida för det :)

https://www.motor1.com/news/499481/toyo ... omparison/

Jag kan tycka att den gamla fronten är snyggare, men föredrar den nya baken, sen är jag lite allergisk mot fen-antenner även om jag har det på tre av mina nuvarande bilar :roll:

Tycker även luftgälarna på framskärmen är lyckade.

Interiört.. tja, mittenskärmen är väl ok, men jag gillar riktiga analoga mätare bättre än en skärm framför ratten.. men visst, kanske funkar.

Stort plus att den har riktig handbroms också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GR86

Inlägg av Glenn »

Det verkar nästan som den ska säljas i sverige, Toyota sweden har iaf lagt upp info och bilder på www.toyota.se

https://www.toyota.se/toyota-gazoo-racing/gr-86

Det vore ju väldigt najs.

Har även läst flera recensioner av motorjournalister som provkört den och de flesta verkar vara överens om att det är en förfinad och förbättrad version av GT86, att den är väldigt kul att köra och har en högre kvalitetskänsla.

:thumbup:
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GR86

Inlägg av Glenn »

Snart är det december, och GR86 skulle ju lanseras "hösten 2021"..

Dock är det som sagt positivt att toyota sweden skriver om den på websidan, men det händer verkligen INGENTING, ingen info läggs till och ingen info går ut på andra sätt.


Sa,mtidigt är beggade GT86 dyrare än någonsin, finsn typ ingen udner 169k, ett tag fanns dte gott om dom för ca 150k och enstaka för typ 140k.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GR86

Inlägg av Glenn »

Ska tydligen lanseras officiellt maj 2022, förbeställda bilar ska levereras december 21, vilket inte verkar gälla sverige.

Här testar autocar en prototyp på bana.

https://www.youtube.com/watch?v=fCZBp93UtyQ
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GR86

Inlägg av Glenn »

Nu är det maj 2022, och det står exakt samma sak på toyota.se som det stod maj 2021.. "Helt nya GR86 kommer att lanseras i Europa. Mer information följer senare detta år. ".. jaha, det skedde inte 2021.. sker det 2022 ?

Dessutom har NOLL information gått ut till oss som anmält att vi vill ha information..

Om/när den kommer ska jag iaf försöka få provköra en, provkörde ju en GT86 i juni 2012.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
JohnT
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 21:18:49
Bilmodell: Mr2 turbo 3sgte
Årsmodell: 1992
PostOrt: Norrköping

Re: Toyota GR86

Inlägg av JohnT »

Jag har också anmält att jag vill ha information, och tänker samma sak - vad händer?!
Sjukt sugen på att provköra denna bil, som seriös spekulant.

- Gen 1 provkördes för några år sedan, men karaktären av hur motorn levererar lockade inte. Det blev en MR2 -00 istället, som idag fungerar utmärkt som både nöjesvagn på sommaren och ”snål” pendlarbil året runt, men det är en annan historia.

- Yaris GR provködes förra året. Fortfarande sjukt intressant. Hade en härlig Yaris TS gen 1 när den var ny, och älskade den, det vore ju kul att sluta cirkeln nu, 20 år senare.

- Men, man vill ju absolut känna på denna GR86, nu när den faktiskt finns och har mer hästar och annan motorkaraktär!

Man kan ju heller inte blunda för Nissans nya Z, som i alla fall i Usa kostar som en GR Yaris, men på pappret levererar mer än en GR Supra (med 400hk och manuell låda). Habegäret har dock ännu inte infunnit sig.

--------------------------------------------------------
2000 Toyota MR2
2002 Lexus IS300 SC


Sålda o saknade:
1990 BMW 520 e34
1992 MR2 Turbo, 3sgte
1987 Cheva Caprice
2003 Lexus IS200
2001 Yaris t-sport
En 4-dels Dodge-van (med viper-ränder)


Sålda och inte ett dugg saknade:
2004 BMW 318i Touring, VW Lupo 1.4 tdi, Nissan Almera 1.8 (uuh), och lite annan skit.
Skriv svar