Vevstakslager ras i Toyota Supra MK3 -88

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Slydog
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 jul 2009, 19:21:26
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 0

Vevstakslager ras i Toyota Supra MK3 -88

Inlägg av Slydog »

Hallå, Jag har en Toyota Supra Mk3 -88 som jag lyckades köra låg på olja, och det resulterade till vevstakslager ras, iaf vad jag tror, allt tyder på det, då jag har läst runt på forum och sett olika filmer.

På tomgång låter den normalt, men när jag gasar upp den till ca 2500ivarv och mer, så tickar den, eller rättare sagt, den slår väldigt hårt. Nån som håller med mig, eller har några andra teorier? :)

Då undrar jag också, eftersom jag inte är den ultimata mekaren, så är det kanske nån som vet nån, eller nån som vill ta åt sig att laga min motor, i utbyte mot pengar såklart! :)

Tacksam för svar, PM är välkommet också :)

Mvh Simon
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Vevstakslager ras i Toyota Supra MK3 -88

Inlägg av Johannes Rydberg »

hej var bor du?

kör du med den nånting nu. så skadas vevaxeln och den behövs tas loss och slipas och härdas om. väldigt mkt mer arbete. knackar det rejält så är det i regel repor på veven , mindre kan man man putsa bort men för stora så är det plötsligt väldigt mkt mer jobb.
Slydog
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 jul 2009, 19:21:26
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 0

Re: Vevstakslager ras i Toyota Supra MK3 -88

Inlägg av Slydog »

Hej! Jag bor i Leksand! Jag håller på att fixa iordning min andra bil, så nej, jag kör ingenting med supran! Ok, så, man kan åtgärda det själv om det inte är några stora repor?


Johannes Rydberg skrev:hej var bor du?

kör du med den nånting nu. så skadas vevaxeln och den behövs tas loss och slipas och härdas om. väldigt mkt mer arbete. knackar det rejält så är det i regel repor på veven , mindre kan man man putsa bort men för stora så är det plötsligt väldigt mkt mer jobb.
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Vevstakslager ras i Toyota Supra MK3 -88

Inlägg av nikwal »

http://dsl.mine.nu/galleri/mobil/polering2.jpg
Det må se lite tattigt ut men det ÄR riktiga vevaxelpolerband från goodson och jag har mikrometer från CeJ som INTE är billig, osv.

så,visst GÅR det att göra själv:-) men det kanske är lämpligare/billigare/säkrare att lämna in för polering nånstans om det behövs..
E85 wants to be free!
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Vevstakslager ras i Toyota Supra MK3 -88

Inlägg av Johannes Rydberg »

nja ställ in dej på det värsta. jag slipa med 1000papper sen 2000pappper på en liten pytte litet utbuktad repa som var pytte liten på en celica, och så bytte jag alla vevstaks lager underifrån. har även gjort det på raka 6or men då får framvagnen bort.

har veven skador så måste den inför slipning, m.m . hur stora skadorna är är en bedömmning. man får tänka att veven börjar käka vevstakslager på löpande band om det det minsta lilla . på den celican jag hade. så var skadorna så små att dom var knappt synliga. och utbuktande på nåt sätt. så jag tog chansen att gör som jag gjorde. sen tänkte jag att det är ju en gammal rostig celica. men det fungera kanon dom åren den levde. men det var en sug motorn. lite skillnad mot mk3 med turbo och högre cyl tryck. och som gärna trimmas m.m. vevstakslagena är ju redan känsliga på mk3 . så på en sådan bil så hade jag nog ställt in mej på hel renovering.

ca kostnad 12000kr i delar. lätt mer om man vill.
Slydog
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 07 jul 2009, 19:21:26
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 0

Re: Vevstakslager ras i Toyota Supra MK3 -88

Inlägg av Slydog »

Ajaj, låter ju inte så bra och billigt heller...hade ställt in mig på vädligt mycket kosing, men har hört att det är billigare att köpa en ny begagnad motor? Nån som har en 7m-gte liggandes? ;)
Skriv svar