Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Glenn »

Det var problem förr, men numera tror jag inte det brukar vara det ?

fast om dom kan ta i nåt gnäller dom nog.

Jag har kört igenom fieron med stålomspunnet, men det säger ju inte så mycket att EN besiktningsman släppte igenom..

Jag har även stålomspunnet på ena hojen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
robber
Ledamot
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 20:57:57
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skarpnäck
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av robber »

Glenn skrev: tis 11 dec 2018, 21:50:24 Det var problem förr, men numera tror jag inte det brukar vara det ?

fast om dom kan ta i nåt gnäller dom nog.

Jag har kört igenom fieron med stålomspunnet, men det säger ju inte så mycket att EN besiktningsman släppte igenom..

Jag har även stålomspunnet på ena hojen.
"Better safe than sorry" kände jag.

Fått nedslag på så mycket dumma saker genom åren.
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Spiidfriik »

robber skrev: tis 11 dec 2018, 10:56:36
Spiidfriik skrev: tis 11 dec 2018, 10:36:01 "Besiktningsvänliga bromsslangar". Brukar det vara problem på bes med stålspunna bromsslangar?
Tyvärr hört om för många som haft problem med stålomspunna bromsslangar. Kanske iof varit på nyare bilar dock.
Ok. Aldrig hört nån som fått nedslag på det. Men det är klart, på en "helbilsgodkänd" bil lär det väl bli problem kan jag tro.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Glenn »

Jag tror den officiella anledningen var att stålomspunnet var känsligare för nötning ?

På motorcyklar brukade ju folk trä över krympslang över stålomspunna ledningar för att dölja det :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Spiidfriik »

Där ser man! Får göra som robber, köpa stålspunnet med hölje. Bra att veta!
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
robber
Ledamot
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 20:57:57
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skarpnäck
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av robber »

Spiidfriik skrev: fre 14 dec 2018, 12:03:08 Där ser man! Får göra som robber, köpa stålspunnet med hölje. Bra att veta!
Japp kommer att bli riktigt bra med stålomspunnet runtom samt Lexus LS430 4 kolvs bromsok fram med Subaru STi 330x30 skivor och 2 kolvs ST205 bromsok bak med 260x16 ventilerade skivor runtom.

Sen få ned några 100kg lär göra en del för den gamla skutan.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Glenn »

Ja, jag minns att bromsarna var sådär på ST165, det var ett stort lyft när man gick över till ST205.

Framförallt fadeade dom snabbt har jag för mej, bettet var väl okej men det hjälps ju inte om dom blir varma fort.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar