MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
- Bilmodell: MR2 AW11
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Adelaide
- Land (Country): Australia
Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90
Jobbar rätt galna tider nu men har lyckats göra diverse framsteg trots det, framför allt på MR2an:
Jag har lämnat in toppen till en verkstad för att se till att allt sätts ihop som det ska, och jag har tagit av toppen från motorn vars block jag ska sätta den nya toppen på. Den har tidigare suttit i en båt vars klass använder original 4AGE så jag antar att detta är för att man inte skall öppna upp motorn. Hur som helst kändes det som ett bra och symboliskt steg att klippa av den.
Bestämde mig också för att försöka bli kvitt olje-läckagen en gång för alla så jag kopplade tillfälligt bort oljekylaren, tätade om oljetråget, och framför allt tog äntligen bort fördelarjäveln och plugga igen hålet i toppen med en av de här. Och nu verkar det som om för första gången i mitt ägande, den inte läcker någon olja! Lagom till det börjar bli dags att riva ur motor och låda.
Registreringen på Chasern gick ut här om dagen och jag tänkte jag skulle använda Soarern lite mer så bytte hjul på de två och satte 18"-arna från Chasern på Soarern och flyttade tbx plåtfälgarna till Chasern igen. <3
Jag har lämnat in toppen till en verkstad för att se till att allt sätts ihop som det ska, och jag har tagit av toppen från motorn vars block jag ska sätta den nya toppen på. Den har tidigare suttit i en båt vars klass använder original 4AGE så jag antar att detta är för att man inte skall öppna upp motorn. Hur som helst kändes det som ett bra och symboliskt steg att klippa av den.
Bestämde mig också för att försöka bli kvitt olje-läckagen en gång för alla så jag kopplade tillfälligt bort oljekylaren, tätade om oljetråget, och framför allt tog äntligen bort fördelarjäveln och plugga igen hålet i toppen med en av de här. Och nu verkar det som om för första gången i mitt ägande, den inte läcker någon olja! Lagom till det börjar bli dags att riva ur motor och låda.
Registreringen på Chasern gick ut här om dagen och jag tänkte jag skulle använda Soarern lite mer så bytte hjul på de två och satte 18"-arna från Chasern på Soarern och flyttade tbx plåtfälgarna till Chasern igen. <3
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
- Bilmodell: MR2 AW11
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Adelaide
- Land (Country): Australia
Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90
Nu börjar det hända grejer...
Första gången jag rivit ur en motor själv och det gick faktiskt riktigt smidigt även om det tog en heldag. Hade egentligen tänkt hyra motorlyft men blev ivrig och improviserade fram min egna lösning genom att ta av hjulen bak, och sänka ner bilen så lågt att motorn i princip stod på golvet på några träbitar, sen lossa fästena och hissa upp bilen. Funkade kanon!
Nu ska jag se över vad som kan snyggas till i motorutrymmet samt plocka över massa grejer till den nya maskinen sen ska den förhoppningsvis hitta in i bilen istället.
Upptäckte att främre motorfästet spruckit i chassit så jag behöver hitta någon lösning där dock innan jag petar i den.
Första gången jag rivit ur en motor själv och det gick faktiskt riktigt smidigt även om det tog en heldag. Hade egentligen tänkt hyra motorlyft men blev ivrig och improviserade fram min egna lösning genom att ta av hjulen bak, och sänka ner bilen så lågt att motorn i princip stod på golvet på några träbitar, sen lossa fästena och hissa upp bilen. Funkade kanon!
Nu ska jag se över vad som kan snyggas till i motorutrymmet samt plocka över massa grejer till den nya maskinen sen ska den förhoppningsvis hitta in i bilen istället.
Upptäckte att främre motorfästet spruckit i chassit så jag behöver hitta någon lösning där dock innan jag petar i den.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90
Blir så avundsjuk på klimatet du emigrerat till, speciellt nu när snön här hemma aldrig tycks vilja försvinna.
Har du hittat något bra knep för motorfästet, när det begav sig för mig fick jag skjuta upp det på framtiden & blev påmind om det nu. Bussningar till hela bilen gick att ordna men inte nya till motorfästena.
Så fint att du fortsätter skämma bort din lilla aw11, även fast du har så många andra läckra kärror.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Har du hittat något bra knep för motorfästet, när det begav sig för mig fick jag skjuta upp det på framtiden & blev påmind om det nu. Bussningar till hela bilen gick att ordna men inte nya till motorfästena.
Så fint att du fortsätter skämma bort din lilla aw11, även fast du har så många andra läckra kärror.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90
Plomberingen är (eller var) väl antagligen till för att den har använts i en klass där man då ahr besiktigat motorn och sedan plomberat för att ingen otillåten modifiering ska förekomma, om man bröt plomberingen måste den alltså besiktigas om. (Vilket du skiter fullständigt i
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
- Bilmodell: MR2 AW11
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Adelaide
- Land (Country): Australia
Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90
Faktum är att det blir flytt hem till Sverige nu i Juni över sommaren åtminstone. Så Chasern och Soarern är båda uppe för försäljning. MR2an dock kommer jag aldrig kunna göra mig av med så den hamnar i förvaring tills jag kommer tillbaka hit eller slår mig ner mer permanent någonstans.Hornlund skrev: ↑lör 07 apr 2018, 16:33:55 Blir så avundsjuk på klimatet du emigrerat till, speciellt nu när snön här hemma aldrig tycks vilja försvinna.
Har du hittat något bra knep för motorfästet, när det begav sig för mig fick jag skjuta upp det på framtiden & blev påmind om det nu. Bussningar till hela bilen gick att ordna men inte nya till motorfästena.
Så fint att du fortsätter skämma bort din lilla aw11, även fast du har så många andra läckra kärror.
Den är för övrigt igång nu med nya motorn och lådan men har jobbat för mycket för att hinna provköra och mappa ordentligt. Hinner förhoppningsvis med att ta en tur någon kväll i veckan.
Gällande motorfästet kom en kollega som jobbat som svetsare över och svetsade i en plåt för fästet. Såg ut såhär innan jag slängre på färg över det.
Ja precis, det stämmer. Motorn användes i en båt faktiskt där original bigport var enhets-motorn.Glenn skrev: ↑mån 09 apr 2018, 00:34:28 Plomberingen är (eller var) väl antagligen till för att den har använts i en klass där man då ahr besiktigat motorn och sedan plomberat för att ingen otillåten modifiering ska förekomma, om man bröt plomberingen måste den alltså besiktigas om. (Vilket du skiter fullständigt i
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90
Se där, så får vi verkligen hoppas att det svenska sommarvädret bjuder till bättre än ifjol så du slipper frysa när du anländer.
Jag missförstod, trodde det var motorkuddarna som torkat ihop & spruckit för dig. Såg ut att ha blivit ordentligt åtgärdat.
Glad över att du sparar den minsta, vi är få som fastnat för dem & problematiken att finna en annan aw11 när behovet på nytt kommer lär bli stort. Jag sitter i ett liknande dilemma, visserligen främst platsbrist & tvungen att flytta min lilla rackare så fort snön tinat undan.
Hoppas att det löser sig & din lilla röda får en trygg plats att vila på.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Jag missförstod, trodde det var motorkuddarna som torkat ihop & spruckit för dig. Såg ut att ha blivit ordentligt åtgärdat.
Glad över att du sparar den minsta, vi är få som fastnat för dem & problematiken att finna en annan aw11 när behovet på nytt kommer lär bli stort. Jag sitter i ett liknande dilemma, visserligen främst platsbrist & tvungen att flytta min lilla rackare så fort snön tinat undan.
Hoppas att det löser sig & din lilla röda får en trygg plats att vila på.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
- Bilmodell: MR2 AW11
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Adelaide
- Land (Country): Australia
Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90
Här händer det iaf lite grejer nu. Sålde både Soarern och Chasern förra helgen, båda två åkte ner till Melbourne faktiskt på samma dag.
Prövkörde även MR2an lite mer med nya motorn och konstaterade att den var EXTREMT slö. Så åkte hem igen och komp-testade vilket visade 90psi på samtliga cylindrar. Efter lite närmare undersökning upptäckte jag att jag fått 20v-kamdrev skickade till mig istället för16v. Så jag måttade/märkte upp dem mot original-dreven och testade igen. Nu med över 160psi på kall motor.
Med kammarna rätt inställda fick jag också en betydligt mysigare tomgång på köpet.
Och som genom ett mirakel fick jag höra här om dagen att min stulna ECU till 90n i Japan har återfunnits! Precis lagom till trippen dit om några veckor.
Prövkörde även MR2an lite mer med nya motorn och konstaterade att den var EXTREMT slö. Så åkte hem igen och komp-testade vilket visade 90psi på samtliga cylindrar. Efter lite närmare undersökning upptäckte jag att jag fått 20v-kamdrev skickade till mig istället för16v. Så jag måttade/märkte upp dem mot original-dreven och testade igen. Nu med över 160psi på kall motor.
Med kammarna rätt inställda fick jag också en betydligt mysigare tomgång på köpet.
Och som genom ett mirakel fick jag höra här om dagen att min stulna ECU till 90n i Japan har återfunnits! Precis lagom till trippen dit om några veckor.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90
Mysigt ljud, bra inspiration, blir sugen på att vrida igång min med. Är det original ljuddämpare du har? Lät så försiktigt & försynt.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Skickat från min G8441 via Tapatalk
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90
Härligt att se lite liv i maskin
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 20:20:47
- Bilmodell: MR2 AW11
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: Adelaide
- Land (Country): Australia
Re: MR2 AW11 + Chaser JZX100 + Soarer Z20 + Chaser JZX90
Nej jag har någon slumpmässig ljuddämpare nån avgas-verkstad hängde på åt mig då den gamla var extremt högljudd när jag köpte den.
Bilen har 4-2-1-headers av okänt fabrikat följt av hemmameckat halv-grovt system med en sannolikt nu tom katalysator och den ganska stora ljuddämparen. Den har väldigt låg tomgång på videon, runt 700rpm kanske. När man gasar på lite låter den faktiskt extremt mysigt och raspigt dock, precis som jag vill ha det.