Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Blev så inspirerad av detta (både Bempas erfarenheter och infon om Fifth Gears test) att jag drog i en "magic potion" vid senaste tankningen. Försöker ligga på dubbelvarv (2500-3000 rpm) så mycket som möjligt under denna tankning, för att stressa upp fanskapet lite och få den att fatta att det är allvar nu. Blir väl EGR-spray som nästa steg, kanske följd av ett nytt elixir i tanken sen. Vilket märke är vassast, tror ni? Det är ju trots allt fabrikatet (och priset) som är det verksamma ämnet...
Hej igen! Återkommer till detta då jag fått tillbaka samma fel på bilen och nu mer täta intervall. :-/ Undrar om någon orkar kolla lite på följande freeze-frame-data för P0400, bilen är en Avensis 2.2 D-4D D-cat från 2005.
Jag har två funderingar nu:
1) Kan jag skita i att O2S B1 S1(V) indikerar 0.000V? Antar att det är ett onormalt värde för en syresensor men lambdavärdet för samma sensor är ju 0.997 så det kanske bara är instrumentet jag använt som är lite okompatibelt? Bilen borde väl ha felkodat själva sensorn om man inte fick någon signal från den?
2) EGR error 74% när EGR command är 0%, ska jag tolka det som att EGR-ventilen inte stänger utan fastnar i öppet läge? Någon som vet hur EGR error beräknas? Jag antar nu att det är det värdet som har triggat felkoden, eller är det något annat som ser onormalt ut?