Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Pay User
- Inlägg: 554
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"
Bra när det finns folk som bygger ordentligt. Brukar stå i besiktningen på hemmatävlingarna i Kristianstad.
Finns många fina varianter på ......hrm ”täta” lådor till bensintanken
Finns många fina varianter på ......hrm ”täta” lådor till bensintanken
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"
Ja, min filosofi är ju att det handlar om min egen säkerhet.
Dessutom är det ju skönt att ha torrt på fötterna på besiktningen.
Kristianstad har jag inte letat mig ner till så då har vi inte träffats ännu
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"
Svetsa diffen
Jag hoppar medvetet över installation och mappning av motorstyrning. Jag får försöka sammanfatta det senare.
Så blev det då dags att svetsa diffen. Jag har gjort samma procedur på min Celica ST162 och misstänkte att jag kunde använda de erfarenheterna här. Ner med framvagnsbalkarna först. Det visade sig vara lite annorlunda än Celican. På den kan man ta den längsgående balken först men på de här var det krångligt så jag bestämde mig för att ta ner både längsgående och den större tvärgående.
Mitt hembyggda stöd för motor fick än en gång rycka in. Så lite spännband på det.
Så efter lite trixande var lådan ur bilen och uppe på bänken. Dags att börja riva. Först bort med huset där växelvajrarna ansluter.
Sedan bort med kåpa för femmans växel. Sedan växelförare och dreven för just femman. Lite pillande med låsbrickor och någon avdragare behövdes också.
Sedan dela själva lådan. Lätt att glömma skruven som går in från utsidan i axeln till backväxeln. Lite milt våld i övrig med förstånd så kommer den isär.
Här har jag börjat plockat bort växelförarna och till vänster syns backdrevet och axeln som har en skruv utifrån. Magneten som samlar upp spån är lämplig att göra ren den med när det är så lätt att komma åt.
Alla växelförare är här borta. Tar man det metodiskt och tänker efter så är det ett okej jobb. Håll koll på kulor och fjädrar.
Sedan är det bara att lyfta ur axlarna med dreven och sedan diffen ur huset.
Så var det då dags att svetsa själva diffen. I med drivaxlarna så vet man att de går att få in sedan och inget sitter snett. Lätt att det inte ligger rätt eller att man fått loppor in i splinesen för inre knuten. Så får man ge fan i att svetsa fast tapparna till drivaxlarna bara. Sedan "bara" att sätta ihop allt igen i omvänd ordning.
Putsade upp svänghjulet en aning och billig ny lamell fick det bli. Svarvade till en styrpinne för lamellen också. En sliten axel till boggien på min gamla Lynx var perfekt utgångsmaterial.
Så tillbaka med allt i bilen igen. Här syns det att framvagnsbalken inte är på plats ännu.
Jag hoppar medvetet över installation och mappning av motorstyrning. Jag får försöka sammanfatta det senare.
Så blev det då dags att svetsa diffen. Jag har gjort samma procedur på min Celica ST162 och misstänkte att jag kunde använda de erfarenheterna här. Ner med framvagnsbalkarna först. Det visade sig vara lite annorlunda än Celican. På den kan man ta den längsgående balken först men på de här var det krångligt så jag bestämde mig för att ta ner både längsgående och den större tvärgående.
Mitt hembyggda stöd för motor fick än en gång rycka in. Så lite spännband på det.
Så efter lite trixande var lådan ur bilen och uppe på bänken. Dags att börja riva. Först bort med huset där växelvajrarna ansluter.
Sedan bort med kåpa för femmans växel. Sedan växelförare och dreven för just femman. Lite pillande med låsbrickor och någon avdragare behövdes också.
Sedan dela själva lådan. Lätt att glömma skruven som går in från utsidan i axeln till backväxeln. Lite milt våld i övrig med förstånd så kommer den isär.
Här har jag börjat plockat bort växelförarna och till vänster syns backdrevet och axeln som har en skruv utifrån. Magneten som samlar upp spån är lämplig att göra ren den med när det är så lätt att komma åt.
Alla växelförare är här borta. Tar man det metodiskt och tänker efter så är det ett okej jobb. Håll koll på kulor och fjädrar.
Sedan är det bara att lyfta ur axlarna med dreven och sedan diffen ur huset.
Så var det då dags att svetsa själva diffen. I med drivaxlarna så vet man att de går att få in sedan och inget sitter snett. Lätt att det inte ligger rätt eller att man fått loppor in i splinesen för inre knuten. Så får man ge fan i att svetsa fast tapparna till drivaxlarna bara. Sedan "bara" att sätta ihop allt igen i omvänd ordning.
Putsade upp svänghjulet en aning och billig ny lamell fick det bli. Svarvade till en styrpinne för lamellen också. En sliten axel till boggien på min gamla Lynx var perfekt utgångsmaterial.
Så tillbaka med allt i bilen igen. Här syns det att framvagnsbalken inte är på plats ännu.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"
Heja heja
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"
Avgas
Då var det dags att riva gamla avgassystemet och bygga nytt. Det är fantastisk kvalitet när man kan skruva bort muttrar på avgassystemet som suttit sedan bilen var ny och inget går av. Lite stålborste först bara så gängorna blev rensade.
Till och med skruvarna till katalysatorn släppte utan större besvär.
Nu har jag tyvärr ingen bild på det färdigbyggda systemet. Men här syns grunden till den bakre delen över bakre hjulupphängningen. Sedan är det i princip ett rakt rör efter det främre röret som är original. 2,5" hela vägen. Med en rätt stor ljuddämpare på slutet. Utan tank är det gott om plats.
Målade resten av buren vit också. Kladdig billig färg. Men det är gott när det är billigt till folkrace
Här syns staget mellan "benen" i huvudbågen. Masserade golvplåten en del för att detta rör skulle hamna på rätt höjd enligt reglementet.
Nästa gång kommer det bilder från byggnationen av fronten.
Då var det dags att riva gamla avgassystemet och bygga nytt. Det är fantastisk kvalitet när man kan skruva bort muttrar på avgassystemet som suttit sedan bilen var ny och inget går av. Lite stålborste först bara så gängorna blev rensade.
Till och med skruvarna till katalysatorn släppte utan större besvär.
Nu har jag tyvärr ingen bild på det färdigbyggda systemet. Men här syns grunden till den bakre delen över bakre hjulupphängningen. Sedan är det i princip ett rakt rör efter det främre röret som är original. 2,5" hela vägen. Med en rätt stor ljuddämpare på slutet. Utan tank är det gott om plats.
Målade resten av buren vit också. Kladdig billig färg. Men det är gott när det är billigt till folkrace
Här syns staget mellan "benen" i huvudbågen. Masserade golvplåten en del för att detta rör skulle hamna på rätt höjd enligt reglementet.
Nästa gång kommer det bilder från byggnationen av fronten.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"
"Masserade." Med handslägga gissar jag?
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"
Ett riktigt antagande
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"
Fronten
Då var det dags att bygga front enligt reglemente. Det trista är att reglementet inte riktigt är anpassat för moderna bilar så efter lite letande på nätet hur folk hade löst saker och ting planerade jag och satte sedan igång.
Jag började med att kapa till ändplåtar för grinden som jag först fick göra pappmall för. Nu är dessa endast fästa i framskärmarna och i det andra enkla plåtfästet som syns på bilden. Här syns också det undre horisontella röret.
Här syns det från en annan vinkel och jag har försökt forma både ändplåtarna och formen på röret för att matcha originalfronten så gott det går.
Nu har även det övre horisontella röret kommit på plats och dessutom de tre vertikala rören. Formade det övre röret efter huven.
Så var det dags att få dit plåt med hål för luften till kylaren. Det blir ju en avvägning där man vill ha det så luftigt som möjligt men ändå så ska det helst stoppa grussprut och stenar som sprätter upp.
Täckte sedan hålen där strålkastarna suttit. All den röda plåten är resterna av en butiksinredning. Lite jobbigt med pulverlack som fick slipas bort där det ska svetsas men den var gratis och i rätt tjocklek. Jag lät dessa plåtar sticka upp en aning och formade dom efter som huven har form efter strålkastarna.
Även hålen ut i framskärmarna måste täckas. Mer röd plåt. Mer svetsande. Jag har låtit den perforerade plåten hänga ner lite för att få lite större kylningsöppning. Ni ser snart hur det blev.
Dessa moderna bilar har ju en integrerad kofångare så det blev pusslande för att få till något som täckte det på ett bra sätt.
Då var allt nästan klart. Här syns det att jag kapat upp hjulöppningen runt hela hjulet för att det inte ska skära in i framhjulet om det skulle bli knöligt. Jag brukar kapa ca. 10mm mindre än vad öppningen ska bli och sedan har jag dubbelvikt kanten med tång och slutligen hammare och mothåll. Då blir det ingen vass kant. Men det tar lite tid.
En bild till på det färdiga resultatet. Jag blev nöjd till slut.
Så fick den komma ut i solen en sväng för att vändas på. Det var ju dags att bygga bakända sedan. Det är alltid lite roligare när den kommer ner på hjulen och man får chansen att se den på lite håll.
Så miljösortering av inredningen. Passade på när inte bilen stod inne. Observera mördarkniven nere till höger.
Då var det dags att bygga front enligt reglemente. Det trista är att reglementet inte riktigt är anpassat för moderna bilar så efter lite letande på nätet hur folk hade löst saker och ting planerade jag och satte sedan igång.
Jag började med att kapa till ändplåtar för grinden som jag först fick göra pappmall för. Nu är dessa endast fästa i framskärmarna och i det andra enkla plåtfästet som syns på bilden. Här syns också det undre horisontella röret.
Här syns det från en annan vinkel och jag har försökt forma både ändplåtarna och formen på röret för att matcha originalfronten så gott det går.
Nu har även det övre horisontella röret kommit på plats och dessutom de tre vertikala rören. Formade det övre röret efter huven.
Så var det dags att få dit plåt med hål för luften till kylaren. Det blir ju en avvägning där man vill ha det så luftigt som möjligt men ändå så ska det helst stoppa grussprut och stenar som sprätter upp.
Täckte sedan hålen där strålkastarna suttit. All den röda plåten är resterna av en butiksinredning. Lite jobbigt med pulverlack som fick slipas bort där det ska svetsas men den var gratis och i rätt tjocklek. Jag lät dessa plåtar sticka upp en aning och formade dom efter som huven har form efter strålkastarna.
Även hålen ut i framskärmarna måste täckas. Mer röd plåt. Mer svetsande. Jag har låtit den perforerade plåten hänga ner lite för att få lite större kylningsöppning. Ni ser snart hur det blev.
Dessa moderna bilar har ju en integrerad kofångare så det blev pusslande för att få till något som täckte det på ett bra sätt.
Då var allt nästan klart. Här syns det att jag kapat upp hjulöppningen runt hela hjulet för att det inte ska skära in i framhjulet om det skulle bli knöligt. Jag brukar kapa ca. 10mm mindre än vad öppningen ska bli och sedan har jag dubbelvikt kanten med tång och slutligen hammare och mothåll. Då blir det ingen vass kant. Men det tar lite tid.
En bild till på det färdiga resultatet. Jag blev nöjd till slut.
Så fick den komma ut i solen en sväng för att vändas på. Det var ju dags att bygga bakända sedan. Det är alltid lite roligare när den kommer ner på hjulen och man får chansen att se den på lite håll.
Så miljösortering av inredningen. Passade på när inte bilen stod inne. Observera mördarkniven nere till höger.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"
Mörrdarkniv och kofot? Envisa säten?
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"
Intressant att följa med under vägen till en tävlingsklar bil, finurligt med bilderna för buren. Är reglementet fortfarande så att du kan bli tvungen att sälja bilen om den går som ett skott runt banorna sen?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.