Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jag har just fått bytt oljetråget på min Avensis 1,8 -99. 19.700 mil
Orsak: Tråget genomrostat på framsidan
Vanligt, säger Toyota, beroende på att motorn är så tät att det inte blir något skyddande lager olja/sand. Även bultarna som håller tråget var rostiga och måste bytas.
Finns alltså skäl att hålla rent och fint även där...................
En gång har jag varit med om det, när ägaren tyckte att det var en bra idé att sätta garagedomkraften under det gjutna aluminiumtråget. "PANG" hade det tydligen sagt när bilen plötsligt stod på ett vevlageröverfall istället...
Nja, nu var inte gjutet. Verkar vara en pressad plåtbalja....kan förstås vara ett dåligt pressverktyg. Gäller alltså lean-burn motorn 7A-FE. Som jag f.ö. är väldigt nöjd med
Jag bor i Bergslagen, några mil norr om Örebro. Har inte varit på Västkusten på många år!
Verkstadskillen visade mig hur ett parti (ca 5x5 cm) ovanför avtappningspluggen var ordentligt rostigt. De hade kört skruvmejseln igenom när de skulle skrapa rent runt avtappningspluggen i samband med oljebyte.
Tur i oturen var väl att jag denna gång inte bytte olja själv hemma på garageuppfarten......