Växellåda - diffbroms eller ej?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
TARManiAC
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 jan 2013, 20:55:11
Bilmodell: Carina Gti
Årsmodell: 1995

Växellåda - diffbroms eller ej?

Inlägg av TARManiAC »

gtigeark.png
gtigeark.png (58.39 KiB) Visad 3731 gånger
gtigeark1.png
gtigeark1.png (65.91 KiB) Visad 3731 gånger
Hej. Första frågan herinne, tilmed dansk, så ha tålamod med mej och min språk :roll:

Det handlar om min växellåda. Er det med eller utan diffbroms? Kann noen avgjöra dette utifrån bilderna? Har ju lest så mycket på div. fora, at man snart er helt rundtosset (heter det nok inte på svensk :oops: ). På et forum heter det, at om det finns en metalbar i utgangsdrevet så er det lsd (diffbroms), och på et annat forum kann man finna det motsatte info, altså at det er utan diffbroms om der er denna metalbar i drevet.

Min låda er från min Carina E gti (CS) ´95, som er en tysk import. Jag har den uppfatning at alla svenska Celica gt st202 er födt med diffbroms i lådan. Er det korrekt? Och hur kommer jag få fatt i en sådan låda? Har tittat lite hos nogon skrotar, men dom har mest import eller lådor til dom äldre Celicor.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1626
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Inlägg av Neblade »

Har du möjlighet att rotera den ena av de utgående axlarna samtidigt som du håller ingående axel stilla?
Du behöver lägga i en växel för att det ska fungera.

Om axeln på motsatt sida roterar åt samma håll så har du diffbroms. Om den roterar åt motsatt håll så är det en öppen diff.
Detta gäller åtminstone LSD (och svetsade diffar). Osäker på Torsendiff, men det borde bli samma sak?

Rätta mig gärna om jag tänkt fel?!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Inlägg av Glenn »

Det är inte TorSen på dessa, tror det är nån form av lamelldiff.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
TARManiAC
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 jan 2013, 20:55:11
Bilmodell: Carina Gti
Årsmodell: 1995

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Inlägg av TARManiAC »

Tack for hjälpen. Jeg forsöker det med att rotera axlarna.
TARManiAC
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 jan 2013, 20:55:11
Bilmodell: Carina Gti
Årsmodell: 1995

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Inlägg av TARManiAC »

Då er jag säker. Min låda er utan diffbroms. Jag använda metoden beskrivat längre upp, och den andra axeln kör motsatt. Så nu vil jag ha en låda med diffbroms. Men hur er det med drivaxlarna i en e56 låda som finns i dom svenska Celicor, er inte dom med 21 strålor (splines) i lådan? I min låda (s54) er det 20 strålor. Och hur i den andra del av axeln (hjulsidan) hur månge er det där? och hur med koblingsplatan, ska den ha 20 eller 21 strålor? hoppas det finns nogon som vet.
TARManiAC
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 jan 2013, 20:55:11
Bilmodell: Carina Gti
Årsmodell: 1995

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Inlägg av TARManiAC »

Ingen som vet? men det er vel e56 som finns i er Celica Gt St202 :?: Hur er det med Carina E Gti, fik ni inte den som CS? non som vet vilken låda som finns i den (med eller utan diffbroms)?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Inlägg av Glenn »

Jo carinan fanns som CS här, dale har ju minst en, han borde ju om inte annat kunna kolla upp vilken låda han har via chassinumret.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Inlägg av Dale »

Kollade på 19 stycken chassienummer som tillhör svenskasålda Carina CS (GTi) och jag fick fram att växellådan heter S54 men på dom 2 med högsta chassienummret stog det S50,S54. Kan hända jag kollar fel med. Kollade på några MR2or och samma låda där utom turbon E153. Kollade även svensksåld Celica GTi ST202 (JT164STL200033616) och där var det S54 med men på samma chassienummer på annat ställe så stog det E56,E154F.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Inlägg av Glenn »

Man skulle ju kunna kolla vad en tysksåld ST202 har för låda ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
TARManiAC
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 27 jan 2013, 20:55:11
Bilmodell: Carina Gti
Årsmodell: 1995

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Inlägg av TARManiAC »

Hmm det var mystisk. Har aldrig hört om s50 eller e154. Men e153 har jag hört om för. Får vel pråta med div. huggare och, få dom ta bild av lådorna, och fråga om hur drivaxlarna ser ut. Tackar så mycket for er hjälp.

Kom just ihop at inte alla tysk Celicor var med Superstrut och diffbroms. Var vist en option. Likadan i Holland. Den där e153 har jag set en Engelsk firma som konverterer till 6 växlad, och den passar väl på alla 3sge? Carina E med diffbroms, 6 växlar, Gt4 broms och 230 hk. Det er min plan :-) Eller er det mord på en classic? Har hört nånstans at kun 177 stycken blev produceret med 3. gen. 3sge (175 hk).

Nästa steg måste bli at starta en project tråd, och sen hämta en låda, och kanske axlar, i Sverige. Tur at jag bor i Frederikshavn :-)
Skriv svar