Mektips gds avensis gen 3/T27

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Mektips gds avensis gen 3/T27

Inlägg av Nutrition »

Det är inte poängen, att inte vilken verkstad som helst kan koda nycklar kan jag tycka att det är ganska bra.. ändå.

När kravet på katalysator kom -89 och för den delen insprutning blivit den nya standarden, mer eller mindre, så tyckte man med all säkerhet att detta var rymdraketer. Idag vet vi bättre.

När ABS och Airbag kom på bredare front så var även det raketforskning för de flesta. Idag vet vi bättre.

Krav på elektronisk startspärr fr.o.m. -98, mer frekventa val av AC och andra komfortsystem ojjades det kanske inte lika mkt över men lite märkligt ändå.

Elektroniska gasspjäll var konstigt, i.o.f.s. inte helt ogrundat i.o.m. allt strul det innebar åtminstone de första åren.

Idag finns det alltifrån privatpersoner till företag som renoverar dessa enheter eftersom felen i sig många ggr kanske beror på en glapp kontakt, kallödning, igensatt ventil eller kärvande axel för ett spjäll. Vad tror ni den auktoriserade verkstaden med "originaldatorn" gör? Precis, det är sällan frågan om att reparera något utan man byter helt enkelt = reservdelsbytare.

Klart som korvspad att det alltid kommer att finnas mindre lyckade konstruktioner och komponenter på bilarna men det är inget nytt men oavsett så är landets bilförare och ägare med stor marginal totalt ointresserade att lyfta ett finger för att serva bilen själv oavsett hur lätt eller svårt det är. Vi som ändå har det intresset och/eller ekonomiska intresset kan med ganska enkla medel forska lite i om bilmodellen vi funderar på är ett vettigt alt. eller ej. Jag skulle med största sannolikhet inte köpa någon long life olja short life motor -modell, franskt/italienskt eller något som rostar så att det låter.

Bara en så enkel sak som att byta lampor, det tar inte många minuter att kolla om det finns en chans i helvete att byta utan att rådfråga NASA innan man köper en bil.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
johan44
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: Mektips gds avensis gen 3/T27

Inlägg av johan44 »

Tack för många bra svar! :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Mektips gds avensis gen 3/T27

Inlägg av cheetah1 »

En bekant hade en Ford med vanliga halogenreflektorlampor. Där var man tvungen att plocka ut hela strålkastarinsatsen tillochmed för att byta vanliga halogenare. Som tur var satt den bara med en skruv, men ändå, det krävde verktyg. Det ska fanimig inte krävas verktyg för att byta lampa, en av dom viktigaste säkerhetsdetaljerna på bilen. På Skodan jag har nu går det ganska lätt att göra, men skulle man tycka att det är allt för jävla svårt att se vad man håller på med så tar man loss hela strålkastaren med en spak. Det tycker jag är rätt fiffigt också.

Sen att man inte kan byta xenonlampor själv kan väl iofs ha sin förklaring i att lamporna drivs av spänningar med energinivåer som utan vidare kan döda. Viss vetskap om vad man håller på med skadar väl inte där kanske.

Och det är klart jag vet att det formellt inte heter fläktrem, men hur många känner ni, professionella bilmekar eller amatörer, som säger "jag ska gå ut och byta hjälpaggregatrem på bilen"? Nej, just det. Förresten sitter det en fläkt på generatorn, så den drar fortfarande runt en fläkt. ;)

Angående det här med datorer är det väl klart lite olika mellan olika tillverkare också, VAG har ju ett rätt öppet system, så det finns ju minst en tillverkare som tillverkar eftermarknadsutrustning som kommer åt alla funktioner i deras datorer. Kan vara jävligare med vissa andra. Det är bara motorfelkoderna (i princip miljörelaterade felkoder) som måste vara öppna och följa OBDII-standarden, resten får tillverkarna krångla till precis hur mycket dom vill.

Ett skräckexempel jag fick erfara häromdagen: En Merca med nivågivare i spolarvätsketanken använder inte flottör eller annan enkel teknik, utan använder två elektroder som mäter resistansen. För att få rätt resistans för att få givaren att visa att det finns tillräckligt funkar det bara med mercas egna färdigblandade spolarvätska. Häller du i nåt annat får du titta på "Refill washer fluid" konstant när du kör. Detta enligt deras egna mekar. Köper man en koncentrerad med precis rätt beståndsdelar och blandar i precis rätt koncentration kan det fungera ändå, men det är en chansning, och dessutom måste man blanda till en fryspunkt på -30, vilket kanske känns lite onödigt mitt i sommaren...

Alltså, mycket går att göra själv, men biltillverkarna anstränger sig mer och mer för att krångla till det för GDS:are, det är inte meningen att det ska gå att göra saker själv numera. Fast det gäller väl överallt, iofs. Hur många mobiltelefoner idag går det ens att byta batteri på utan specialverktyg och servicemanual? Eller när nåt går sönder på tvättmaskinen, det kommer upp en felkod i displayen, i manualen betyder den felkoden "Kontakta serviceverkstad". Helt hopplöst...

Jag försöker inte säga emot dig att man måste vilja för att kunna, men när det inte hjälper att man som jag är utbildad flygtekniker, har eget garage och en bra uppsättning verktyg, utan man ändå kör fast på nån jävla kod som måste nollas med nån 10-tusenkronorsdator för att inte instrumentbrädan ska se ut som en julgran efter att man har bytt en trasig ABS-givare, då blir man lite trött, helt klart.
Skriv svar