Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Va en låång helg med mycket mek.
Kinnekulle fick vi ställa in pga noll sömn.
Mantorp blev av dock. Men med mycket strul!

Nymans rekord står dig ännu! =)
Så fort jag kom av linjen med bra bett så orkade inte kopplingen dessvärre.
Dagens bästa 60fot var 1,47.
Dagens bästa tid vad 11,18 med en 60fot på 1,98...

Om man räknar av en halv sekund på 60foten... Då hade vi börjat närma oss..
Så nu letar jag nya kopplingsalternativ!

Jag har en RPS Max tryckplatta och en 6-puckad fjädrad sinter om någon behöver nytt.
Funkar perfekt upp till 700hk
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av zAmmE »

Köp från ATS i USA. Deras kit är gott för 900+ Kostar inte så farligt heller.
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Jag är lite tveksam till det faktiskt.
Det är en clutchmaster singeldisk.. Tveksam om den verkligen håller ihop för dom effekterna.

Jag funderar på att försöka lösa så jag får dit Sachs 765/707 tryckplatta och en fjädrar 4-puckad sachs sinter.
Frågan är vilket maskinarbete som kommer krävas på svänghjulet.
Jag kör med clutchmasters svänghjul där.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Pipedreams »

Man kör 240mm lamell till 765 och 3s är 234 har jag för mig så för lamellen är det nog lugnt. Men frågan är hur det är med ytterdiametern på tryckplattan, risk att den inte får plats på svänghjulet. Personligen tycker jag det är bättre med tvåskivigt med mjukare fjäder på tryckplattan och är du orolig för drivlinan sätter du en stryp/backventil på kopplingsledningen så du kan justera till ett visst slir.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Intressant...
Ska fundera lite på den lösningen
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av mIkAeL »

Kul med en så bra tid :D fick 11,56 där förra året, och grym 60fot med... va hade du för slutfart?
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Tror jag led lite av kopplingsslir där faktiskt.
Så bästa för dagen va bara 219.
Körde 223km/h på Hultsfred, Och då har ja skruvat på 0,5-0,6bar mer sedan dess..
Tycker jag borde landat mellan 225-230.
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Showiit »

Drygt de där med kopplingen men schyssta tider som fan ändå!! Tror dock inte de e långt kvar tills min jävel får stryk;) men vem vet ja kanske kommer och jagar igen om nått år:)!!

Ats påstår väl att deras enkelskiviga koppling ska hänga me upp till 900hk eller något sånt, till ett jävligt bra pris! Visst finns de ju bra 2 och 3 skiviga alternativ men då får man ju lätta på lädret och leva på nudlar och vatten ett bra tag! Och dom brukar ju väsnas som fan!
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Jag tror jag ska se över möjligheten att få dit Sachs koppling.
Den VET jag hänger med.

Har nu varit med och bänkat 3 bilar, En merca, en S2:a och en Supra där alla kör Sachs tryckplatta och lamell där alla nosar på 1000hk, Och supra 1000 på hjulen.
Och har inte varit en tendens till kopplingsslir.

Är de någon som har ett svänghjul till en 3S? Isåfall är jag spekulant!
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Showiit »

Ja har ett original som skulle behövas fräsas av om man är kinkig
Skriv svar