Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av GT4-R »

Att du orkar köp en IQ typ 40 tusen å bara åk :thumbup:
. Men alltid kul att läsa om din vardag :silent: :clap:
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Så trist när man MÅSTE mecka dock, mycket roligare att göra förbättringar :)

Jag har väldigt svårt att stå ut med bilar som inte är trevliga att köra, och sådana bilar är i allmänhet dyra på ena eller andra sättet. En IQ skulle jag slita mitt hår av att köra redan första veckan.

Nu bytte jag ju dessutom ut min gamla SAAB 9-5 2.3 LTT mot en 2.3 Aero som gått 10k längre.. kanske inte var så smart, men nice med större motor, sportchassie och typ fullutrustat, hade till och med taklucka :) (Det betyder dessutom att min St205 har blivit nerpetad till andraplatsen vad det gäller motoreffekt..)

Fast ska jag köra en kurvig väg kör jag iofs hellre ST202'an än aeron.. å andra sidan väljer jag ST205'an framför båda :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av KACE80 »

Glenn jag tycker det låter som du just nu har fem bilar för mycket ;)
Fem bilar är fem nya huvudvärkar!

Alltid lika kul att läsa din tråd då jag känner igen mig så väl i dig :( :)

Jo för att ta mig själv som exempel så kan jag bara säga att en 4-5 år gammal Peugeot 107 med få mil på mätaren är något jag absolut kan rekommendera!
Jag har haft min 2006:a sedan ny och som enda ägare på denna bil kan jag dessutom säga att det inte finns någon bil som i närheten ens vart
lika pålitlig och bra som denna.
Barnsjukdomarna var på årsmodellerna 06-08 urusel koppling och vattenpump och har således vart det enda som behövts bytas skapligt tidigt på min, utöver detta så har han alltid skött sig med bara vanlig service.

Jo nu rullar han strax upp på 23500 mil, galet galet!

Anton
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Dags för nytt gnäll :)

Idag hissade jag upp bilen för att försöka fixa dit nya handbromswiren.. FAN vad bökigt, jag antar att det är tänkt att man ska ta bort avgassystemet när man gör det ? ..och ha lyft.. jag ställde bilen på hjul under däcken (ja ni fattar) fram och hissade så högt mina pallbockar klarade bak, ÄNDÅ fick jag typ klaustrofobi av att ligga ujnder bilen med näsan mot plåten.. lyckades inte fixa heller.

Istället började jag riva höger bak (där problemet finns) och som jag rivit ner säkert 10ggr sen jag köpte bilen vid det här laget, skulle lossa bromsoket och till min oerhörda förvåning går den ena skruven till oket av ögonblickligen ? wtf ?? jag lossade båda skruvarna så sent som i oktober..

Dne avdragna skruven satt ju i själva okhållarenb så efter att ha separerat dessa försökte jag borra och dra ur den med svinpitt.. sket sej, jag eldade på den med gasol (lyckades då upp max 280 grader) men utan resultat, då bestämde jag mej för att borra ur den.. borrade 6mm till svinpitten innan (ja.. 3-4-5-6 då, vis av erfarenheten..) och sen försökte jag borra 8mm, det gick ju fullkomligt åt helvete, det var som att borra i härdat stål, hände ingenting borren bara gned och skar inte, trots att det var en helt ny titaniumbelagd borr ? suck.

Ska köpa 7mm borr i morron och se hur det fungerar.. och 9mm då..

Besiktning på måndag, men jag lär avboka den, med maximal tur så kan jag kanske besiktiga i slutet av nästa vecka, men jag har inget stort hopp om det.

Jag börjar lessna rejält på denna bilen nu, ska dra den igenom besiktning förstås, mens en funderar jag på att byta bil, den har tjänat mej väl i 2.5 år nu, men ska jag köra fram och tillbaka till jobbet dagligen så aknske jag ska ha en nyare bil, denna fullde ju 20 år i år!

Dock är det en otroligt rolig bil att köra, och den är relativt billig i drift, så det var ett bra val då..

Frågan är ju vad man ska ha istället då, T23-celicorna är fortfarande lite dyra och ganska fula, dessutom klena helalumotorer (för T-sport är ju för dyr) men jag gillar celica och det är ju en övervägning. ..En nyare T20 kan jag också tänka mej, med färre mil och typ årsmodell 98.. men de flesta är import och jag vete 17 om jag vill nedgradera till avsaknad av diffbroms då.. ofta har dom ju klenare motor också.

..Får se hur jag gör, i värsta fall blir det väl en saab till ;)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag borrade jag bort den avdragna skruven i 0.5mm steg upp till 8.5mm och gängade sedan M10 i okhållaren.

Sedan bytte jag bromsbackarna mot nya, monterade allt, på med skivan/trumman, justerade in handbromsen så gott det gick (med båda bakhjulen lyfta) men jag vet av erfarenhet att bromsarna måste slitas in innan det är nån ide att justera "på riktigt".

Sen på med ok och klossar osv, och på med hjulet.

Ska boka besiktninsgtid ASAP, och se om den går igenom med de andra felen.. om den gör det så är nästa projket att fixa en hemmabyggd styrservokylare :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

En kul grej var f.ö att jag inte hade några galvade M10 i rätt längd, så jag tog en sväng förbi swedol och placerade två 20mm M10 i en påse och gick till kassan..

kassasnubbe: "Ska du bara ha dom där ?"
jag: "Jaa, få men viktiga! hehe"
kassasnubbe: "Du kan få dom.."
jag: "Va ? bara sådär ?"
kassasnubbe: "Japp, ta dom bara, och ha en bra helg !"
jag: "Då får jag tacka så mycket, ha en bra helg du med"

:D

Sparade väl in en femma eller nåt, men det var roligt att få dom :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Glenn skrev:En kul grej var f.ö att jag inte hade några galvade M10 i rätt längd, så jag tog en sväng förbi swedol och placerade två 20mm M10 i en påse och gick till kassan..

kassasnubbe: "Ska du bara ha dom där ?"
jag: "Jaa, få men viktiga! hehe"
kassasnubbe: "Du kan få dom.."
jag: "Va ? bara sådär ?"
kassasnubbe: "Japp, ta dom bara, och ha en bra helg !"
jag: "Då får jag tacka så mycket, ha en bra helg du med"

:D

Sparade väl in en femma eller nåt, men det var roligt att få dom :)
Klockrent, stackarn i kassan orkade inte ens slå in dem. Annat är det i vår snålbutik i stan, jag behövde fyra små små insexskruvar, blev snopen att de blev så dyrt. De hade en lägsta kostnad, där kilopriset startade. Kände mig snuvad, men behövde ju skruven!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Det var då faaaan..

Nu har jag missat (avbokat i sista sekund) fem besiktningstider av olika anledningar.

Skulle ha besiktigat i tisdags, men vad händer ? ..måndag kväll mår jag pyton, lägger mej tidigt
och vaknar tisdagen med hlg feber, avbokar.. onsdagen har jag 39.8, och först idag lördag har
jag kunnat vara uppe.

Och nu är semestern slut också, och jag har inte kunnat varken fixa oljeröret eller besiktigat.. däremot
har jag ju fixat handbromsen sort off.

Denna semestern har verkligen varit KAOS.. först bryter sambon tån, sen händer en massa dumheter, och nu blev jag sjuk.

SUCK..

Dessutom är vinterdäcken till bilen sopslut efter två säsonger också.. eller ja, dom saknar numera dubbar.. räknade dubb på ett av hjulen, och hittade tre..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av MagnusS »

Fan vilket flyt du har.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Fnys »

Hoppas allt löser sig...
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar