Jag och några polare kör rejsing med en st162a och det skulle ju inte vara fel med lite mera pulver innan bilen kastar in handduken.
Skulle det vara möjligt på ett enkeltvis att styra kallstartsventilen för att få mer soppa om man laddar typ 0.3bar? Hur det skulle gå till har jag ingen aning om men ni kanske har tips.
Med vänlig hälsning
rally celican
Snåltrimma st162 med överladd och kallstartsventilen
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1626
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linghem
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Snåltrimma st162 med överladd och kallstartsventilen
Inte så säker på att kallstartsventilen fungerar så bra vid fullvarv, den lär nog bara fördela bränsle till två av cylindrarna om jag ska dra till med en vild gissning. Så det finns nog bättre alternativ i sådant fall.
Större spridare(GT4 ST165: 440cc/min istället för ST162: 295cc/min), högre bränsletryck, eller varför inte köra megasquirt (fast det kanske var överkurs)
Större spridare(GT4 ST165: 440cc/min istället för ST162: 295cc/min), högre bränsletryck, eller varför inte köra megasquirt (fast det kanske var överkurs)
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Snåltrimma st162 med överladd och kallstartsventilen
Spridare från st165 och luftmängdmätare från en carlos sainz borde hamna i närheten utan andra modifieringar
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Pay User
- Inlägg: 554
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Snåltrimma st162 med överladd och kallstartsventilen
För nyfikenhetens skull. Vad "händer" i motorn med dessa modifieringar? tänker mest på luftmängdmätaren. Är det mer bränsle den får då?Pipedreams skrev:Spridare från st165 och luftmängdmätare från en carlos sainz borde hamna i närheten utan andra modifieringar
Kör folkrace med dessa bilarna med så det hade varit kul att veta vad skillnaden kan bli. Blir det något tiotal hästar eller vad kan man räkna med?
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Snåltrimma st162 med överladd och kallstartsventilen
På en sugmotor utan större modifieringar skulle det inte direkt ge något med större luftmängdmätare. Men samma motor med turbo slukar mer luft och bränsle. Då kan man sätta i större spridare och luftmängdmätare som är ungefär lika många procent större än originalet som spridarna är större än original(tex 25% större spridare:25% större luftmängdmätare). Då hamnar man ganska rätt i bränsleblandning och så sköter lambdaregleringen det sista. Man hamnar dock på en helt annan lastpunkt i mappen mot med original så tändningen kan bli betydligt högre så man bör veta vad man gör
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Pay User
- Inlägg: 554
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Snåltrimma st162 med överladd och kallstartsventilen
Pipedreams skrev:På en sugmotor utan större modifieringar skulle det inte direkt ge något med större luftmängdmätare. Men samma motor med turbo slukar mer luft och bränsle. Då kan man sätta i större spridare och luftmängdmätare som är ungefär lika många procent större än originalet som spridarna är större än original(tex 25% större spridare:25% större luftmängdmätare). Då hamnar man ganska rätt i bränsleblandning och så sköter lambdaregleringen det sista. Man hamnar dock på en helt annan lastpunkt i mappen mot med original så tändningen kan bli betydligt högre så man bör veta vad man gör
ops. glömmde bort mig att det stog överladd i rubriken Dum fråga