Motorlampan blinkar,bilen hackar??? Avensis-01

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Motorlampan blinkar,bilen hackar??? Avensis-01

Inlägg av Msevl »

Tack,äntligen att du svarade:)

Jag bytte tändstiften,och tändspole nr4.
Tändspolen var full av olja...
Bilen är som ny.
Så enkelt och bilen hackar NOLL.....körde ganska hårt runt gatorna men inget fel alls.
Tomgången är jämn och fin.

Ska jag ändå vara nojjig??

Jag släckte koderna iafff...år se om de kommer tillbaka.
Lambdasonden vill jag ändå byta...med tanke på att motorlampan har lyst i 1,5år...d kan ju inte skada?!Antar att sensorn är helt kaputt...
Oh ja...det blir begagnat isf. Funderade på Biltema. Varför skulle inte de funka?
Jag är faktiskt ganska nöjd med de.

Sen vill jag även byta oljefiltret. Det har inte gjorts på 2år snart.
ska oljan på stickan vara svart?? Eller e d dax att byta olja då?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motorlampan blinkar,bilen hackar??? Avensis-01

Inlägg av Glenn »

Om bilen går bra efter att du bytte spolen så är det med mycket stor sannolikhet så att du har lagat felet och inte behöver oroa dig :)

Biltemas lambdasonder har lite dåligt rykte, huruvida det stämmer.. tja, jag har aldrig testat själv så.

Men byt den inte om det inte behövs, kommer det inga felkoder så kör vidare på den som sitter i, du kan mycket väl ha fått felkod på den för att du hade en massa oförbrända kolväten i avgaserna som orsakades av din trasiga tändspole. If it ain't broke, don't fix!

Har du inte bytt olja+filter på två år är det helt klart dags att göra det nu, att bedöma olja på hur svart den är kräver lite vana, men ju svartare desto sämre skick är ju grundprincipen efterssom det svarta är skit som den samlar på sig.

F.ö verkar du ha mer bilkoll än de flesta killar jag känner ;)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Motorlampan blinkar,bilen hackar??? Avensis-01

Inlägg av Msevl »

Glenn skrev:Om bilen går bra efter att du bytte spolen så är det med mycket stor sannolikhet så att du har lagat felet och inte behöver oroa dig :)

Biltemas lambdasonder har lite dåligt rykte, huruvida det stämmer.. tja, jag har aldrig testat själv så.

Men byt den inte om det inte behövs, kommer det inga felkoder så kör vidare på den som sitter i, du kan mycket väl ha fått felkod på den för att du hade en massa oförbrända kolväten i avgaserna som orsakades av din trasiga tändspole. If it ain't broke, don't fix!

Har du inte bytt olja+filter på två år är det helt klart dags att göra det nu, att bedöma olja på hur svart den är kräver lite vana, men ju svartare desto sämre skick är ju grundprincipen efterssom det svarta är skit som den samlar på sig.

F.ö verkar du ha mer bilkoll än de flesta killar jag känner ;)
Haha....tack..äger man en bil ska man kunna fixa lite på den iaf...jag litar tyvärr inte på märkesverkstäder.
och desssutom sparar man ju 90%
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Motorlampan blinkar,bilen hackar??? Avensis-01

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Vad kul. :)

Nu kan du sträcka på dig och säga till alla att du lagat bilen helt själv.
Nu får du sluta tycka att du är "okunnig tjej" när det handlar om bilar.

Fråga på, om du undrar nåt mer.
Det finns inga dumma frågor på såna här forum.


Om tändspolen är oljig och ingen har spillt olja på motorn, så läcker ventilkåpspackningen.
Om den bara var lite fuktig är det inget att bry sig om på en 13 år gammal bil.
Om det är ett par cm högt med olja i hålet, så bör packningen bytas på sikt.
Inget akut alls.

Ang lamdasonden.....
Vad var felkoden för lamdan? Det finns felkoder som visar på lamdasonden utan att vara den.
Avgasläckage före eller omedelbart efter katalysator tex.
Brukar heta "system to lean" Du har ju fått avgasflätan bytt. Den kan ha varit hela felet.

Vanligaste felet på en lamdasond om bilen går bra, är att uppvärmningen i den gått sönder.
Det innebär somdbyte, men inte akut.

Jag tycker verkligen med tanke på ovanstående, att du inte ska göra nåt mer åt bilen än vanlig service nu.
Det är kanske inte är nåt mer fel. Sondbyte i onödan, är ingen vinst.

Ett byte av motorolja och filter skulle inte skada. Även luftfilter om det är gammalt.

Biltemas universalsonder är just universal. Dvs att dom egentligen inte passar någon bil bra.
Mekaniskt passar den, men du måste koppla in den själv. Ingen kontakt medföljer, och dom är inte exakt anpassade elektriskt till någon bilmodell.
Köp i så fall en anpassad på tex Mekonomen, Meca, Skruvat.se eller dyl.

Micke.
p_k
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:32:29
Bilmodell: Avensis 2,0
Årsmodell: 2002

Re: Motorlampan blinkar,bilen hackar??? Avensis-01

Inlägg av p_k »

Hej, det finns en tråd om lambdasonder (hinner inte leta upp den nu) men skulle det visa sig att du har en trasig sond så titta även på priser hos http://www.sparkplugs.co.uk/. Jag köpte Denso-sonder (original) där till min Avensis -02 till betydligt trevligare pris än Mekonomen mfl. Håller med föregående inlägg, köp inte universalgrejor.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Motorlampan blinkar,bilen hackar??? Avensis-01

Inlägg av Msevl »

Glenn skrev:Om bilen går bra efter att du bytte spolen så är det med mycket stor sannolikhet så att du har lagat felet och inte behöver oroa dig :)

Biltemas lambdasonder har lite dåligt rykte, huruvida det stämmer.. tja, jag har aldrig testat själv så.

Men byt den inte om det inte behövs, kommer det inga felkoder så kör vidare på den som sitter i, du kan mycket väl ha fått felkod på den för att du hade en massa oförbrända kolväten i avgaserna som orsakades av din trasiga tändspole. If it ain't broke, don't fix!

Har du inte bytt olja+filter på två år är det helt klart dags att göra det nu, att bedöma olja på hur svart den är kräver lite vana, men ju svartare desto sämre skick är ju grundprincipen efterssom det svarta är skit som den samlar på sig.

F.ö verkar du ha mer bilkoll än de flesta killar jag känner ;)
Haha....tack..äger man en bil ska man kunna fixa lite på den iaf...jag litar tyvärr inte på märkesverkstäder.
och desssutom sparar man ju 90%

Bilen går bra..dock lyser motorlampan som innan
Skriv svar