Jaha, här har någon varit dålig på att uppdatera ser jag!
Vad har hänt då?
Turbon la jag här:
Lyckades med konststycket att spräcka kompressorhuset på 1 bar!
Det va tråkigt, så jag tröstbeställde en TD05H-16G Big, den borde dyka upp nästa vecka tillsammans med ett gäng andra grejer.
Det blev ju ganska tomt under huven utan snurra... CT26an är rätt stor utvändigt!
Fick två BBSare breddade så nu rullar den på 255/40R17 bak med 9.5" fälg!
Visade sig att dom gick på fram också, så får väl ta och bredda dom med någon gång!
En tandlös GT4
Mittkonsolen fick lite coolfiber med plats för mätare!
Åka-fort-stolar måste man ju ha
Sen måste jag ju passa på att fråga vad detta är? Grejen i mitten med kylflänsar på, sitter precis bakom fläkten.
Mer godis!
1ZZ-FE spolar och ett MS3X! Det går i en innovate bredbandslambda och en innovate egt i samma veva, Apeximätarna jag har blir det till att sälja!
Mer bilder kommer när grejerna trillar in!
Engans Celica GT4RC '91
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- MagLight
- Inlägg: 293
- Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
- Bilmodell: Celica ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Åkers Styckebruk
- Land (Country): Sverige
- Ort: Strängnäs
Re: Engans Celica GT4RC '91
Jag skulle inte köra med olika mått på fälgarna/däcken. stor risk att växellåda/fördelningslåda tar skada av att hjulen inte rullar lika snabbt... kör man 4wd så är det i stort sett krav på att köra samma mått fram och bak... Iallafall vad jag fått höra dom senaste 10 åren som jag haft mitt bilintresse.
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667
http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
- engan
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
- Bilmodell: Celica GT-Four RC
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
- Ort: Södertälje
Re: Engans Celica GT4RC '91
Det är lugnt MagLight (tror jag haha)! Jag har tänkt på det här!MagLight skrev:Jag skulle inte köra med olika mått på fälgarna/däcken. stor risk att växellåda/fördelningslåda tar skada av att hjulen inte rullar lika snabbt... kör man 4wd så är det i stort sett krav på att köra samma mått fram och bak... Iallafall vad jag fått höra dom senaste 10 åren som jag haft mitt bilintresse.
Bak går den på 255/40R17 och fram på 225/45R17 alltså teoretiskt 1.5 mm skillnad i diameter eller ungefär ett varv mer per kilometer. 255orna är något mer slitna så skulle gissa att det är ungefär samma!
Det som brukar hända är väl att mittdiffen överhettar och skär ihop men risken att det händer vid de här förhållandena bedömer jag som rätt liten. Men den som lever får se. Lyckas jag paja något ska jag definitivt skriva det här!
Det är alltså större skillnad att köra med slitna däck på ena axeln och nya på den andra! Eller i vissa fall däck av olika märken
Mini-update!
Igår anlände grenrör och grenrörsadapter till nya turbon.
Hade egentligen tänkt använda ett T25 grenrör men tänk om bilprovningen gnäller
- engan
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
- Bilmodell: Celica GT-Four RC
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
- Ort: Södertälje
Re: Engans Celica GT4RC '91
Jaha lite bilder på nya snurran och grenröret
billet kompressorhjul
tanken är att svetsa på ett extra stöd på grenröret mellan flänsarna och sen bygga en "hylla" för turbon, annars lär det ju spricka direkt...
Nu återstår bara utmaningen att få ut alla grenrörsbultar, redan lyckats dra av en när jag skulle lossa muttern, trots värmning med svetsen...
Monterade en ny växelspaksdamask i alcantara också, gick riktigt bra tillsammans med ratten och stolarna! Den gamla hade det gått hål i
billet kompressorhjul
tanken är att svetsa på ett extra stöd på grenröret mellan flänsarna och sen bygga en "hylla" för turbon, annars lär det ju spricka direkt...
Nu återstår bara utmaningen att få ut alla grenrörsbultar, redan lyckats dra av en när jag skulle lossa muttern, trots värmning med svetsen...
Monterade en ny växelspaksdamask i alcantara också, gick riktigt bra tillsammans med ratten och stolarna! Den gamla hade det gått hål i
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Engans Celica GT4RC '91
Ser trevligt ut du verkar kommit igång rejält på sista tiden
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- engan
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
- Bilmodell: Celica GT-Four RC
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
- Ort: Södertälje
Re: Engans Celica GT4RC '91
Jorå, blev ett litet ryck nu. Ska börja med att få ditt snurran och svetsa downpipe och tryckrör, blir st162 insug nu också i samma veva. Tvis tänkte jag faktiskt ta bort, provade plugga slangarna och ställde upp spjället, märkte absolut ingen skillnad. Hur gjorde du Johan på red bull? Eller hade du gen3 topp?JohanRocker skrev:Ser trevligt ut du verkar kommit igång rejält på sista tiden
- engan
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
- Bilmodell: Celica GT-Four RC
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
- Ort: Södertälje
Re: Engans Celica GT4RC '91
UPDATE!
Köpte mig ett par kammar från 3SGE gen2. Lite vassare samt högre lyft och behöver inte slipa i toppen!
Nya kammarna efter rengöring nederst och gamla där uppe. Riktigt fina blev dom!
Tänkte att när jag ändå har toppen av så är det lika bra att byta ventiltätningar och alla andra packningar. Så plockade ur alla ventiler.
Smutsigt! En snabbrengöring senare såg det bättre ut!
Anledningen till att toppen åkte av från början, var kassa gängor till grenröret. Nu är samtliga helicoilade för M10x1.5, inget mer fingängat där i alla fall.
Nu blir det grenrör med 9 skruv istället för 7 också, så blev två hål extra som skulle helicoilas.
Lite sodablästrade grejor! All smuts försvinner, men ärgen i alut är kvar. Får duga!
ST162 insug ska det va!
Passade på att rengöra alla ventiler. Tog inte så lång tid med pelarborren och en handborrmaskin.
Toppen tillbaka nyplanad och fin! Den var rak men äten... Alla ventiler på plats här med nya tätningar.
ARP topplocksskruv och cometic stålpackning åker i.
Insugskanalerna är helt enorma på 3s gen2 topparna! Får se hur det blir att åka utan TVIS nu då, är det helt åt fanders har jag en extra enhet att skruva i.
Kammarna på plats, behövde 6 nya shims efter lite trixande. Nåja kunde vart mycket värre, kunde ju behövt 16 st
Grenrörspinnskruv blir Ford original, skulle komma efter julen.
Sen blir det att mecka på toppen. Har ju lite rördragningar till DP och tryckrör att göra. Efter det blir det att gå på elen och installera megasquirtet. Kommer köra med Racetronix 1200cc spridare lågohm med MS3X och jbperf spridardrivare för peak and hold!
Pyyytteliten bild på spridarna från racetronix!
Va och hämtade BTRen från Trendab, trevliga gossar! (lånad bild)
Anledningen till bansaispridarna är E85, bygger så jag har möjlighet att switcha över när jag ids plocka ner tanken och trixa med soppaledningarna! Får bli -6 från brandväggen och framåt så länge.
Nu sticker jag till teneriffa en vecka! Så nästa update får bli 2014
Köpte mig ett par kammar från 3SGE gen2. Lite vassare samt högre lyft och behöver inte slipa i toppen!
Nya kammarna efter rengöring nederst och gamla där uppe. Riktigt fina blev dom!
Tänkte att när jag ändå har toppen av så är det lika bra att byta ventiltätningar och alla andra packningar. Så plockade ur alla ventiler.
Smutsigt! En snabbrengöring senare såg det bättre ut!
Anledningen till att toppen åkte av från början, var kassa gängor till grenröret. Nu är samtliga helicoilade för M10x1.5, inget mer fingängat där i alla fall.
Nu blir det grenrör med 9 skruv istället för 7 också, så blev två hål extra som skulle helicoilas.
Lite sodablästrade grejor! All smuts försvinner, men ärgen i alut är kvar. Får duga!
ST162 insug ska det va!
Passade på att rengöra alla ventiler. Tog inte så lång tid med pelarborren och en handborrmaskin.
Toppen tillbaka nyplanad och fin! Den var rak men äten... Alla ventiler på plats här med nya tätningar.
ARP topplocksskruv och cometic stålpackning åker i.
Insugskanalerna är helt enorma på 3s gen2 topparna! Får se hur det blir att åka utan TVIS nu då, är det helt åt fanders har jag en extra enhet att skruva i.
Kammarna på plats, behövde 6 nya shims efter lite trixande. Nåja kunde vart mycket värre, kunde ju behövt 16 st
Grenrörspinnskruv blir Ford original, skulle komma efter julen.
Sen blir det att mecka på toppen. Har ju lite rördragningar till DP och tryckrör att göra. Efter det blir det att gå på elen och installera megasquirtet. Kommer köra med Racetronix 1200cc spridare lågohm med MS3X och jbperf spridardrivare för peak and hold!
Pyyytteliten bild på spridarna från racetronix!
Va och hämtade BTRen från Trendab, trevliga gossar! (lånad bild)
Anledningen till bansaispridarna är E85, bygger så jag har möjlighet att switcha över när jag ids plocka ner tanken och trixa med soppaledningarna! Får bli -6 från brandväggen och framåt så länge.
Nu sticker jag till teneriffa en vecka! Så nästa update får bli 2014
- engan
- Inlägg: 132
- Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
- Bilmodell: Celica GT-Four RC
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
- Ort: Södertälje
Re: Engans Celica GT4RC '91
Downpipen har tagit form! Tre tum med 4 tumskatt ska det va!
Tänkte fixa rördragningen för ICn innan den helsvetsas!