Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tänkte bygga ett varvstopp åt grabben... Eller så får han hjälp att bygga ett, för att lära sej.
Blir det bra, fortsätter jag tråden med en byggbeskrivning.
Exakt hur fungerar det? Bryter det bara tändningen vid inställt varvtal och tillåter tändning när tändingen sjunkit lite. Eller är det på nåt sätt fiffigare? Tänker tex att det pumpas soppa till cylindrarna även om det inte tänder.
- Backa tändningen för att minska effekten
- Skippa tändningar, helt eller delvis
- Fuel cut
- Backa på elektroniskt gasspjäll
- Kombination av alla.
Om man har en bil med katt så kanske det inte är så smart att bränna upp den med metod 2/1. Metod 3 är brutal och inte så soft. Har man en bil med turbo och fullt laddtryck kanske man vill ha en ganska lång tid mellan att man tar bort soppan och slår på igen. (Så att man inte spikar sönder motorn)
Erik Berg Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Många sätt fanns det. Misstänkte det.
Det jag vill göra är ett riktigt varvstopp som man kan luta sej mot vid tex gubbracing. Inte bara ett skydd mot oavsiktlig övervarvning.
Kanske mest korrekt att göra elektronisk gaspedal som läser inställt maxvarv? Då riskerar man inte att störa motorstyrningen. Och olika situationer kan få egna maxvarv. Tex växlar: 5an max 2500rpm. Vilket kan hårdkodas av en omtänksam far!
Precis, hastigheten är det som ska begränsas. Misstänker att vi blir ovänner, jag och sonen? Men det får väl bli en kreativ uppgift att lura farsan...
Elektriskt gasspjäll? Googlat lite och det blir nästan inga Toyotaträffar? Är det Volvo/Saab som gäller?
Troligtvis så finns det en givare någonstans som berättar hastigheten för ECUn. Går nog isf att koppla in på den. Lär ju vara liknande pulser på hastigheten som för motorvarvtalet. "Bara" att koppla så att pulser skall finnas mellan X å Y annars soppapump av eller nått.
Vad är det för bil och motor det gäller?
De flesta äldre bilar lär väl inte ha någon koll på hastighet, men det borde man kunna ta reda på själv,
genom att mäta varvtal på utgående axel från växellådan: kardan/drivaxel.
Nyare bilar som inte har vajer till hastighetsmätaren borde ju ha en signal man kan knycka.
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88