Toyota te72 -81 f20c
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyota te72 -81 f20c
Planen: få i f20c motor och bättra på utseende och väghållning, samt bromsar en del.
Bild: projektet och donatorbil.
Toyota corolla te72 -81: vänsterstyrd svensksåld i ganska bra skick, relativt rostfri, ca 14k mil på mätaren.
Honda s2000 -00: högerstyrd JDM bil 250hk f20c motor, 6 vxl låda.
Bild: projektet och donatorbil.
Toyota corolla te72 -81: vänsterstyrd svensksåld i ganska bra skick, relativt rostfri, ca 14k mil på mätaren.
Honda s2000 -00: högerstyrd JDM bil 250hk f20c motor, 6 vxl låda.
- Bilagor
-
- 20131109_140515.jpeg (130.38 KiB) Visad 9501 gånger
-
- 20131209_123102.jpg (196.86 KiB) Visad 9501 gånger
Re: Toyota te72 -81 f20c
Tanken är reggning med f20c, men som bilen står nu r den besiktigad två år framöver, så ett senare problem.
Väger lite för lite, original olättad med mig i (85kg) och ca 25 liter i tanken så väger den in på 1080 kg.
Tanken är att få upp vikten till ca 1200 kg för att kunna köra med original effekt.. tung garage-domkraft, stort reservhjul. m.m
Plockat ur motorn, gick på några timmar, förgasare, i love it.
.. efter det ska fixas med crossmember, framvagnsbalken, kapas svetsas, sänkas.
Måste tillverka ett växellådsfäste, och få ihop s2k kardanen med toyakardan.
Har plockat med bakre dämparna lite. Blev ett par Ge motorsport från bmw e30. 16mm superflex bussningar sen bara skruva dit.
Väger lite för lite, original olättad med mig i (85kg) och ca 25 liter i tanken så väger den in på 1080 kg.
Tanken är att få upp vikten till ca 1200 kg för att kunna köra med original effekt.. tung garage-domkraft, stort reservhjul. m.m
Plockat ur motorn, gick på några timmar, förgasare, i love it.
.. efter det ska fixas med crossmember, framvagnsbalken, kapas svetsas, sänkas.
Måste tillverka ett växellådsfäste, och få ihop s2k kardanen med toyakardan.
Har plockat med bakre dämparna lite. Blev ett par Ge motorsport från bmw e30. 16mm superflex bussningar sen bara skruva dit.
- Bilagor
-
- 20131211_160338.jpg (148.72 KiB) Visad 9499 gånger
-
- 20131211_160330.jpg (164.4 KiB) Visad 9499 gånger
-
- 20131210_162648.jpg (145.94 KiB) Visad 9499 gånger
Re: Toyota te72 -81 f20c
Ett par Ge motorsport från bmw e30. 16mm superflex bussningar sen bara skruva dit. Fjädrar vet jag inte ännu, borde finnas något på biltema?
- Bilagor
-
- 20131210_162639.jpg (160.3 KiB) Visad 9499 gånger
-
- 20131210_164810.jpg (159.79 KiB) Visad 9499 gånger
Re: Toyota te72 -81 f20c
Har plockat ner framvagn och styrstag, gjorde lite ritningar på distanser som kommer behövas.
- Bilagor
-
- 20131212_165825.jpg (241.76 KiB) Visad 9498 gånger
Re: Toyota te72 -81 f20c
Kapa och köpte lite nytt. Ta-technix coilover till bmw e60, var dem jag hittade som verkar passa bäst. Samma diameter på tornet,och längden verkar inte heller helt fel. Topplagringarna från toyan satt som ett smäck . Frågan är nu bara hur lång den ska vara... måste ju göras lite kortare än original då orignalet redan är sänkt och massa mjukare än de nya. Ska man kanske sikta på 30mm? Det är ju svårt att veta var dämparen mår som bäst. Några ideér?
- Bilagor
-
- 20131221_160654.jpg (162.45 KiB) Visad 9498 gånger
Re: Toyota te72 -81 f20c
Förbannade amatör! Åh...kostar ju mig lika mycket som nya coilovers runt om ffs!! (knacksensor 2500:-)
Ska pröva limma ihop skiten med ström-ledande lim. Håller tummarna.
Ska pröva limma ihop skiten med ström-ledande lim. Håller tummarna.
- Bilagor
-
- 20131217_140216.jpg (56.23 KiB) Visad 9498 gånger
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota te72 -81 f20c
Är det inte en "vanlig" densoknacksensor ? borde gå att hitta begaganad annars ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: Toyota te72 -81 f20c
Nja, hondas ecu verkar känslig för kopior, finns på ebay för 170 spänn, men har hört de inte funkar. Bäst att köra original, eller försöka laga original. :/
Re: Toyota te72 -81 f20c
Den här videon fick mig att börja bygga
Torrt underlag
Torrt underlag
Re: Toyota te72 -81 f20c
Har fått en del frågor angående original motor och låda, vad kan vara lämpligt pris på dessa?
Mvh Kristoffer
Mvh Kristoffer