Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: ons 23 jan 2013, 21:04:42
- Bilmodell: Mr2 Turbo JDM
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Gotland
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
sjukt fint projekt! kul att du lagt så mycket tid på den
drömbil helt klart!
drömbil helt klart!
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Tackar, jo det är en kul modell helt klart. Tyvärr har den fått vila i skamvrån allt för länge nu!AntonL skrev:sjukt fint projekt! kul att du lagt så mycket tid på den
drömbil helt klart!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Ett pyttelitet steg för mänskligheten, men ett stort kliv för min gamla 4A-GE!
Kammarna borta sen länge, för att få någon susning om hur de vässade skulle stå.
Toppen avlyft, loppen & kolvarna verkar fri från tråkigheter.
Ser ut att ha klarat sig bra, återstår att se om toppen fortfarande är helt plan.
Finns det några bra trick för att snygga till blocket, som verkligen ser helgrisigt ut?
Hittade en hoprullad påse mellan ventilkåporna, innan jag började. Visade sig vara en bullpåse med original spridarna i. Motorbytet gick nästan likt ett depåstopp i F1, eller nåja, åtminstone inte mycket tid eller fokus för annat. Roligt med bakdatumet, detektivarbete som väcker minnen, det var när motorn åkte ut.
Kammarna borta sen länge, för att få någon susning om hur de vässade skulle stå.
Toppen avlyft, loppen & kolvarna verkar fri från tråkigheter.
Ser ut att ha klarat sig bra, återstår att se om toppen fortfarande är helt plan.
Finns det några bra trick för att snygga till blocket, som verkligen ser helgrisigt ut?
Hittade en hoprullad påse mellan ventilkåporna, innan jag började. Visade sig vara en bullpåse med original spridarna i. Motorbytet gick nästan likt ett depåstopp i F1, eller nåja, åtminstone inte mycket tid eller fokus för annat. Roligt med bakdatumet, detektivarbete som väcker minnen, det var när motorn åkte ut.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Nu var det ju länge++ sen jag renoverade en motor, men när jag gjorde det med tillgång till en verkstad körde vi blocket i koken (alltså en såndär stor "diskmaskin" för motordelar) och sen fick man stå med roterande stålborste och få bort rosten, efter det handmålade jag med motorfärg, jag har senare ersatt koken med avfettning och högtryckstvätt (varmvatten) när jag gjort det utan att ha tillgång till verkstad, det funkade typ lika bra men blir lite grisigare.
Blästring av blocket fick man INTE göra då iaf, för det kunde stanna kvar blästermedel i olje och vattenkanaler, men jag har sett på nätet att folk glatt blästrar block.
Många målar ju bara över rosten också, men det har jag lite svårt för själv.
Blästring av blocket fick man INTE göra då iaf, för det kunde stanna kvar blästermedel i olje och vattenkanaler, men jag har sett på nätet att folk glatt blästrar block.
Många målar ju bara över rosten också, men det har jag lite svårt för själv.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
En riktig tvättmaskin hördes självklart som en fin lösning, men det är naturligtvis inget jag har tillgång till, om jag inte ska lämna bort till någon firma. Men jag kommer troligen få nöta på med roterande stålborste, borstade bort det som satt lösast med en vanlig stålborste. Verkar inte sitta så fruktansvärt ändå, ser förhoppningsvis värre ut än det är.Glenn skrev:Nu var det ju länge++ sen jag renoverade en motor, men när jag gjorde det med tillgång till en verkstad körde vi blocket i koken (alltså en såndär stor "diskmaskin" för motordelar) och sen fick man stå med roterande stålborste och få bort rosten, efter det handmålade jag med motorfärg, jag har senare ersatt koken med avfettning och högtryckstvätt (varmvatten) när jag gjort det utan att ha tillgång till verkstad, det funkade typ lika bra men blir lite grisigare.
Blästring av blocket fick man INTE göra då iaf, för det kunde stanna kvar blästermedel i olje och vattenkanaler, men jag har sett på nätet att folk glatt blästrar block.
Många målar ju bara över rosten också, men det har jag lite svårt för själv.
Måla över rosten är inget jag har för avsikt att göra, ska försöka få en lite fräschare yta först!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- MagnusS
- Inlägg: 400
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
- Bilmodell: AW11
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Nybro
- Land (Country): Sverige
- Ort: Svalehult
- Kontakt:
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Kul med motorbygge, Vill du berätta vad som är planen?
Angående blocket så brukar jag tvätta med avfettning o högtryckstvätt, sen stålborste. Brukar bli en bra nog yta att måla på.
Angående blocket så brukar jag tvätta med avfettning o högtryckstvätt, sen stålborste. Brukar bli en bra nog yta att måla på.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Ja det är riktigt kul, något jag tänkt göra allt för länge. Planen är inte så spikrak ännu, men den slutgiltiga planen är att ha en fräsch & fungerande 4A-GE. Sen om den förblir original eller om det blir något värre, det får tid, ekonomi & lust avgöra. Första delmålet är att riva ner & se hur alla bitar mår.MagnusS skrev:Kul med motorbygge, Vill du berätta vad som är planen?
Angående blocket så brukar jag tvätta med avfettning o högtryckstvätt, sen stålborste. Brukar bli en bra nog yta att måla på.
Med tanke på säsongen, får jag nog börja med stålborste & se hur det går. Annars får jag vänta till våren med att spola av blocket ordentligt. Hörs bra att det är fullt genomförbart på hemmaplan utan hitech iaf, om än söligt & tålamodsprövande.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Mmm,Vaniljlängd.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Mm, jag blev lite besviken att det inte var något kvarJohnny Blade skrev:Mmm,Vaniljlängd.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
Fortsatte att plocka ner motorn idag, oljetråget var en fröjd att lossa då jag bytte till fräscha & fina skruvar knappt en vecka innan motorn plockades ur.
Sist jag såg den här vyn, låg jag på golvet under en uppallad bil. Inte alls lika bekvämt!
Oljepumpen var det mycket söl kring. Troligen har den sett sina glansdagar.
Samtliga kolvar hittade ut i ljuset, efter att med största sannolikhet ha suttit i blocket sedan 1985.
Veven lyftes bort & så var blocket tomt.
Skönt att ha det gjort, det gäller att passa på när det är milt i garaget.
Nu dröjer det nog innan det blir några nya framsteg. Alla tips & trix på hur jag bäst rengör alla delar, eller annat bra att veta vid en motorrenovering, mottages med öppna armar.
Sist jag såg den här vyn, låg jag på golvet under en uppallad bil. Inte alls lika bekvämt!
Oljepumpen var det mycket söl kring. Troligen har den sett sina glansdagar.
Samtliga kolvar hittade ut i ljuset, efter att med största sannolikhet ha suttit i blocket sedan 1985.
Veven lyftes bort & så var blocket tomt.
Skönt att ha det gjort, det gäller att passa på när det är milt i garaget.
Nu dröjer det nog innan det blir några nya framsteg. Alla tips & trix på hur jag bäst rengör alla delar, eller annat bra att veta vid en motorrenovering, mottages med öppna armar.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.