Stötdämpare st162

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Mercury
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 15 jun 2009, 23:39:34
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1986
PostOrt: Narnia
Land (Country): Sverige
Ort: Ringdalen

Stötdämpare st162

Inlägg av Mercury »

Hej Har en Celica st162 -86 som vinterbil.
Nu till de tråkiga, höger stötdämpare bak fryser fast när de är kallgrader...
Eftersom att jag är en fattig stackare så undrar jag så klart om nån vet vilka stötdämpare ur toyotas modell program som passar? Hade ju varit bra om biltema el mekonomen hade haft nån som passa, men de hade till en massa andra toyota modeller. men de kanske är samma som på nån av dem?
Alla tips uppskattas!!!

MVH/Peter ;)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1626
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Stötdämpare st162

Inlägg av Neblade »

Mekonomen kan ta hem stötdämpare, vill minnas att de kostar omkring 1200 kr/st. Det är ingen här på forumet som har några gamla dämpare liggandes då? Släng upp en köpesannons... ;)

Biltema tror jag inte har något som passar tyvärr. Vet att det skilljer på stötdämparna mellan några av årsmodellerna av ST162, så pass på med storleken på de nedre skruvarna.
Annars är bilskroten ett hett tips. Ibland kan man hitta nästan nya dämpare för inga pengar alls. :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Mercury
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 15 jun 2009, 23:39:34
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1986
PostOrt: Narnia
Land (Country): Sverige
Ort: Ringdalen

Stötdämpare st162

Inlägg av Mercury »

Jo jag kanske ska slänga in en blänkare :)
så de är nedre bulten som skiljer dem åt... En kompis ringde på morgon och sa att han kanske visste av ett helt fjäderben till en -87as st162. :D Är de bara att skruva dit i så fall eller borde jag byta båda fjäderbenen? :?:

MVH/Peter
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1626
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Stötdämpare st162

Inlägg av Neblade »

Stötdämpare bör bytas parvis, så ja, du borde nog byta båda.
Du vet ju inte om fjädrarna är annorlunda också(om du tänkt byta fjäderben rakt av). Kan ge lite lustiga effekter med olika fjädrar och stötdämpare mellan vänster och höger.

Räkna med att det kan vara svårt att lossa krängningshämmarstagen(kallas även gnällstag på många andra bilmärken), de brukar ha rostat fast och är riktigt svåra att få loss. Lossas med hjälp av en ringnyckel samt en insexnyckel.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Mercury
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 15 jun 2009, 23:39:34
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1986
PostOrt: Narnia
Land (Country): Sverige
Ort: Ringdalen

Re: Stötdämpare st162

Inlägg av Mercury »

Humm blir till att kika vidare då... :(
Jasså krängningshämmarstagen kan vara lite kinkig, ska passa på att smörja på dem nå ggr då tills jag fixat dämpare att sätta dit.
Har även lite el trassel som jag kan kika på undertiden jag letar dämpare. :?
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Stötdämpare st162

Inlägg av Codriver »

Nu kommer ett tips från mig som kör folkrace med ST162.

Jag har satt dit stötdämpare bak från Camry Combi (SV20-modellen -86 till -90) på min Folkrace-Celica. De jag hittade var i riktigt bra skick på en bil på skroten och eftersom de är dimensionerade för en tyngre bil fungerar dämpningen riktigt bra. Men jag plockade fjädern från Celican för Camryns fjäder var på tok för hård. Kanske passar det från sedanmodellen också. Men det har jag inte testat.

De passade i princip rakt på. Toppfäste och fäste för kränghämmare passade 100% medans fästet i spindeln (nertill) hade rätt avstånd mellan hålen. Men hålens diameter stämmer inte. Så det kan vara läge att göra hylsor om man mäter upp och hittar någon med en svarv som kan lägga ner en halvtimme. Se till att justera camber-vinkeln efter montage.
På folkracebilen använde jag de större hålen för att få ökad camber, men är väl inget att rekommendera för gatåkning.

Som sagt är det en budgetlösning, men har man inga dollars kan det vara ett tips.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Stötdämpare st162

Inlägg av Pugho »

Celicans bakfjäderben fick större hål i de nedre fästena -88. Kanske kan det vara så att camryns stötdämpare passar rakt på de senade årsmodellerna.
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Mercury
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 15 jun 2009, 23:39:34
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1986
PostOrt: Narnia
Land (Country): Sverige
Ort: Ringdalen

Re: Stötdämpare st162

Inlägg av Mercury »

De va intressant codriver! Tror jag vet av en som står som reservdelsbil. :)
Celica som folkrace bil har jag alltid velat se "in action". :twisted:
Följt brorsan på tävlingar men tyvärr ingen Celica som startat när jag sett på... :(
murra
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 07:41:41
Bilmodell: Celica GTi 16v
Årsmodell: 1989
PostOrt: Vallentuna

Re: Stötdämpare st162

Inlägg av murra »

Ett litet trådlyft... jag har en St162 som gungar värre än en eka på ålandshav. Vad finns det för hårdare dämpare i originalsortiment som kan passa? Passar camryns fram?
JanneGlans
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 10:39:58
Bilmodell: Toyota Avensis Kombi T25 2.0
Årsmodell: 2003

Re: Stötdämpare st162

Inlägg av JanneGlans »

Jag misstänker att de som sitter på nu är oljefyllda? Är inte de flesta moderna gasdämparna hårdare och stabilare? Så blev det iaf på min gamla Corolla när jag bytte. Var som natt och dag.

Så om du byter till Monroe som ska passa dina dämpare så bör det iaf i min mening stabilare och stummare åkning.

Men det får några som är kunnigare än mig dementera eller konfirmera.
Skriv svar