S: Direkttändning till 3SGTE Apexi Power FC eller Gen3 ECU

Försäljning eller uthyrning av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange S: för säljes eller U: för uthyrning och riktpris samt vart i landet bilen/delarna finns!
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser

Moderator: cheetah1

Kategoriregler
Försäljning eller uthyrning av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange S: för säljes eller U: för uthyrning och riktpris samt vart i landet bilen/delarna finns!
Alla diskussioner måste tillhöra annonsens ämne.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
MrTwo
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 07 apr 2009, 15:42:39
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Mora

S: Direkttändning till 3SGTE Apexi Power FC eller Gen3 ECU

Inlägg av MrTwo »

Har 1 eller 2 kit för att göra om 3sgte till direkttändning om man har gen3 ecu eller en apexi power fc ecu.

Bli av med fördelar lock, rotor och tändkablar.

Bild

Bild på den äldre versionen av kittet:

Bild

Pris, 1850kr inkl frakt.

Du får själv införskaffa spolar, igniter, tändspolshärva och tändstift med avtagbar terminal.
Blir billigast så eftersom jag ändå får lov att köpa det mesta från utlandet så blir bara extra fraktkostnader.

Totalt pris med ovanstående extra delar bör bli runt 3500kr.
Det fungerar med original gen3 ecu men jag rekommenderar att man kör det med power fc så man kan ställa laddtiden själv på spolarna (med datalogiten)

Delar som måste inköpas:

4 st Honda (Denso) CBR600RR Coils (03-09) (begagnade på Ebay)
Art nr: 129700-4510 eller J0451

4 st Denso tändstift med avtagbar terminal (sparkplugs.co.uk)
Art nr: Q22PR-U (kopparstift) eller IK22 (iridium 0.4mm gap)

1 st Toyota Supra MK4 Igniter (begagnade på Ebay)
Art nr 89621-22020 (gamla numret) eller 89621-22030 (nya)

1 st Yamaha R1 Coil Harness (04-09) (begagnade på Ebay)

Notering: Den tidigare härvan från 04-06 har en stor grå slutkontakt medan den senare mellan 07-09 har en svart kontakt.
Den med svart kontakt är tillräckligt lång för att dra på avgassidan av spolarna medans den med gråa kontakten är kortare och räcker bara på insugssidan av tändspolarna.

Kan även fås med ett fördelarlock fräst ur ett stycke aluminium.
Priset för detta är 650kr.

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av MrTwo den fre 31 maj 2013, 21:24:15, redigerad totalt 1 gånger.
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Direkttändning till 3SGTE Apexi Power FC eller Gen3 ECU

Inlägg av GT4-Force »

passar honda spolarna på 3s-ge gen-3 kåpan?
MrTwo
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 07 apr 2009, 15:42:39
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Mora

Re: Direkttändning till 3SGTE Apexi Power FC eller Gen3 ECU

Inlägg av MrTwo »

Hmm, det borde dom väl nästan göra. Kan inte tänka mig att GE har någon högre eller lägre kåpa även om den ser lite annorlunda ut?
Skulle dom inte passa så finns det andra spolar i olika höjder som förmodligen passar.

Om du mäter längden på "skon" på en tändkabel från GE så kan jag göra likadant på en kabel från en GTE så vet vi svaret.
alltså nästan hela skons längd (från botten upp till där ventilkåpan ligger an).

Sen är det inte helt petnoga då tätningen på dessa spolar går att justera upp och ner en aning på själva spolen.
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Direkttändning till 3SGTE Apexi Power FC eller Gen3 ECU

Inlägg av GT4-Force »

ok pmar när jag har kollat längden :)
Skriv svar