Toyota GT-86 info

Bilder och filmer som har med Toyota eller annat motorrelaterat att göra.
JanneB
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 12:10:45
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2013
PostOrt: Mölnlycke

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JanneB »

En sammanställning av flera videorecensioner som är rätt kul:

JanneB
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 12:10:45
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2013
PostOrt: Mölnlycke

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JanneB »

Vad är en realistisk förbrukning vid vardagskörning?
Funderar allvarligt på att köpa en GT86'a, skall hyra en överr en helg för att få en bättre uppfattning än vad man hinner få på vanliga provkörningar (har provkört två gånger om ca en timme).

Har idag en Smart Roadster som är ute till försäljning och hoppas att GT86 kan vara minst lika rolig att köra, även. om soppaförbrukningen lär komma att öka en del
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Hornlund »

JanneB skrev:Vad är en realistisk förbrukning vid vardagskörning?
Funderar allvarligt på att köpa en GT86'a, skall hyra en överr en helg för att få en bättre uppfattning än vad man hinner få på vanliga provkörningar (har provkört två gånger om ca en timme).

Har idag en Smart Roadster som är ute till försäljning och hoppas att GT86 kan vara minst lika rolig att köra, även. om soppaförbrukningen lär komma att öka en del
Trevligt klipp där. Men förbrukningen bör ligga under liten antar jag. Men någon annan som faktiskt äger bilen lär ge bättre svar.
Om du är uppriktigt intresserad får du inte låna bilen längre än en timme? Lite snålt av återförsäljaren tycker jag.

Utan att ha kört en Smart Roadster, så vore det kul att höra vad du tycker jämfört med den? Har läst att växellådan inte ska vara så kvick i smarten, förmodar att du gillar den tighta lådan i GT86?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
JanneB
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 12:10:45
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2013
PostOrt: Mölnlycke

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JanneB »

Jag hade nog kunnat få lite mer än en timme men för att riktigt lära känna den vill jag ha den på en kängre körning, planerar en trip t.o.r. Gbg - Malmö eftersom jag har ett ärende dit inom kort.
Man är ju lite skadad när man som jag kört Smart Roadster i nio år, allt annat känns stort och klumpigt. Så även GT86'an, inte riktigt som att köra buss, men det känns att det är ca 400 kg och en meter mera bil.
Klart att växellådan känns mycket mer distinkt, det är väl en av de sakerna som smarten kräver tillvänjning på. Framför allt känns den ju mycket mer gedigen och solid.
Men efter att ha kört en timme i GT86'an så kändes det konstigt att krypa in i lilla smarten igen, växellådan kändes gummiaktig och plötsligt inser jag att bilen är nio år gammal.
Farligt att provköra nya bilar, plötsligt får man helt nya krav.
Smarten drar ju som minst 0.45 landsväg (inte papperssiffror, uppmätt över en hel tank) och normal blandad körning 0.55. Har ju inga förhoppningar om att GT86'an skall vara i närheten av det men efter att ha läst allt från 0.68 till 0.78 och hört folk prata om uppåt litern milen blir man ju fundersam. Inte för att jag byter till den för att ha en bensinsnål bil men jag vill ju veta vad jag ger mig in i. 0.68 är ju bra, t.o.m. 0.78 kan jag leva med men mer än det tycker jag är för mycket. Jämför man med t.ex Mini Cooper som har liknande vikt och prestanda så är den ju snålare. Vad har ni som äger en GT86'a för förbrukning? Manuell låda då förstås.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Dale »

Hört att dom med "automat" går snålare och detta på grund av högre utväxling på bekostnad av ax och speed.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
JanneB
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 12:10:45
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2013
PostOrt: Mölnlycke

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JanneB »

Är det ingen GT86-ägare som kan svara på vad en realistisk förbrukning ligger på för "vardagskörning", t.ex landsvägskörning i 90 km/h
CrZyLrD
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 nov 2012, 17:09:33
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av CrZyLrD »

JanneB skrev:Är det ingen GT86-ägare som kan svara på vad en realistisk förbrukning ligger på för "vardagskörning", t.ex landsvägskörning i 90 km/h
Gjorde en tripp 200 mil och klarade mig på 0,73 landsväg vid 110-120 blås.
Jag körde på 95 oktan så jag kan tänka mig att förbrukningen kanske går ner något med 98 oktan. Skillnaden i förbrukning mellan 95 och 98 torde vinstmarginalen ätas upp av skillnad i soppapris.

Hoppas de klargjorde något. Skall nämnas att vid buskörning går det att tömma tanken jävligt fort.
JanneB
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 12:10:45
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2013
PostOrt: Mölnlycke

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JanneB »

Tack, det var precis det jag ville veta.
0.73 låter ju som en helt acceptabel förbrukning.
Toyota anger ju 0.78 själva men i t.ex AMS sammanställning står det 0.68.

/Janne
CrZyLrD
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 nov 2012, 17:09:33
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av CrZyLrD »

JanneB skrev:Tack, det var precis det jag ville veta.
0.73 låter ju som en helt acceptabel förbrukning.
Toyota anger ju 0.78 själva men i t.ex AMS sammanställning står det 0.68.

/Janne
Mjo, allt hänger ju på körsätt. Med farthållaren klockad på 115 så var de vad jag fick fram. Vintertid får man räkna med att ligga på 0,8-0,85 beroende på däcktyp. Stadskärnorna med lite bus så närmare 0,9. Går iaf att snålköra om man vill :-)
JanneB
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 12:10:45
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2013
PostOrt: Mölnlycke

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JanneB »

Har bokat en GT86 hela nästa helg, skall köra Gbg-Ystad t.o.r för att känna hur den är på lite längre sträckor. Kommer väl även att kunna kolla vad en realistisk förbrukning är då. Sålde min Smart Roadster i går. Är smått deprimerad...
Skriv svar