Törstig avensis

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
andodl
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 17 okt 2012, 08:56:28
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2008

Törstig avensis

Inlägg av andodl »

Jag kopplade bort pluspoolen när jag mekade dit några drivdon till xenonkonvertering.
När jag sedan startade upp bilen och körde cirka 3km så drog bilen enligt färddatorn 1.5 liter per mil och momentant ibland uppåt 3.5liter / mil i körning vid svag uppförsbacke.
Får hoppas att "nollställningen" eller drivdonen inte störde ut något viktigt som styr bränsletillförsel eller liknande.

Hursomhelst, har inte hunnit köra något mer än så jag får avvakta och se.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Törstig avensis

Inlägg av PierreW »

Strunta i vad färddatorn säger, den kan leva sitt eget liv när ECU:n varit strömlös, brukar ta ett tag innan den fattar vad som pågår. ;)

Sen har vi de som tagits upp många gånger förut, lossa ALDRIG pluspolen först, stöter du emot jord med verktyget medan minuspolen är ansluten så kan de bli adjö med hela bilen.

Lossa alltid minus först. Och montera minus sist.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
andodl
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 17 okt 2012, 08:56:28
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2008

Re: Törstig avensis

Inlägg av andodl »

Tack för tipset med minuspolen, himla tur att jag (vad jag vet) inte kom åt karossen med verktyget.
gunsan
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 27 jan 2012, 22:36:08
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 0

Re: Törstig avensis

Inlägg av gunsan »

Hej vad avses med ordet verktyget i detta sammanhang
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Törstig avensis

Inlägg av PierreW »

gunsan skrev:Hej vad avses med ordet verktyget i detta sammanhang

En lednyckel, PU-nyckel eller annat lämpligt att lossa en 10-11-13mm sexkantsskalle med.

Har man batterikabelskor med klämmfäste a la fransk design så bör man ändå alltid lossa och montera polerna i samma ordning.
Många saker i bilen har ett litet batteri i sig och lägger man då pluskabelskon mot jord kan man kortsluta dessa.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Törstig avensis

Inlägg av Glenn »

Bortsett från att färddatorn kanske får fnatt (det vet jag inget om) så har du nog nollat ECU'n så den måste göra en fuel adaption, alltså i princip lära sej hur du kör, då brukar bilen gå lite kasst och dra mycket soppa ett tag tills den har tillräckligt med data.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
andodl
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 17 okt 2012, 08:56:28
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2008

Re: Törstig avensis

Inlägg av andodl »

Mycket trevliga och kompetenta människor här inne.
Keep up the good work!
:thumbup:
andodl
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 17 okt 2012, 08:56:28
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2008

Re: Törstig avensis

Inlägg av andodl »

Mycket riktigt som tidigare påpekats: ecu:n blev knasig efter nollställning men lärde sig att vara normal efter några mils körning. :-)
Skriv svar