K: Vinterdäck till Rav4

Köp eller hyra av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange K: för köpes eller H: för Hyres.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
Kategoriregler
Köp eller hyra av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange K: för köpes eller H: för Hyres.
Alla diskussioner måste tillhöra annonsens ämne.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
Nallis
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 22:47:34
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2003

K: Vinterdäck till Rav4

Inlägg av Nallis »

Har precis köpt en Rav4 årsmodell 2003 som bara har sommardäck. På dem står 235/60 R16

Någon som har dubbade vinterdäck att sälja, gärna fälg med?

Alla säger olika, vissa att jag måste ha den storleken och vissa menar att smalare funkar.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: K: Vinterdäck till Rav4

Inlägg av Dale »

Hej och välkommen

Jag tror du har fler alternativ till storleken på hjulen. Det viktiga är att det ska vara samma runt om för annars går 4wd sönder. 215/70 R16 är rätt vanligt/populärt till din kärra. Smalare är att föredra på vintern så man får högre marktryck. Se bara på rallybilarna vintertid. Supersmala däck. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: K: Vinterdäck till Rav4

Inlägg av Glenn »

Det kan också vara förvirring iom att det finsn EU-regler som säger att man bara får använda samma dimension som bilen är typad med, regler som sverige valt att strunta i..

I sverige har man istället återgått till det gamla systemet att det inte får ta i nånstans, inte sticka utanför skärmkanterna och ha max nån viss procent skillnad på rullomkrets.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Teemu
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 26 aug 2012, 21:26:31
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2007

Re: K: Vinterdäck till Rav4

Inlägg av Teemu »

5% skillnad i rullomkrets har jag hört lite här och där. 215/70-16 är dimensionen som vår Rav4 -07 har i reg.beviset. På de 17" som sitter på är det 225/65-17.

Kolla lite på blocket. Brukar finnas en del. bultcirkel 114,3 med 5 hål har du. Hann tyvärr sälja mina helt nya vinterhjul redan.
Skriv svar