Handla bildelar från USA

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Martin
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 20:32:18
Bilmodell: Is200
Årsmodell: 1999
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

Handla bildelar från USA

Inlägg av Martin »

Mitt begagnade armstöd från USA har fastnat hos posten i Malmö. Jag fick ett brev från dom där det står att betalninghandling saknas och dom vill då att jag ska komplettera med detta. Jag bad killen att skicka som gåva men han måste ha missat det? Nån som vet vad posten är ute efter? Någon betalningshandling har inte jag...
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Handla bildelar från USA

Inlägg av SHySwe »

Många, ibland kanske även jag?, ber om den märkningen på sånt man egentligen köper.
Därför är tjänstemännen i Malmö alltid intresserade, speciellt om det är Posten som sköter transporten. Dom få då alltid ta extra betalt för frakten och kontrollen.
Antagligen måste du ringa och prata med dom, kanske även ett intyg från avsändaren om att du inte betalat något. Himla krångligt att måsta bevisa att man verkligen inte betalat. Skyldig tills motsatsen bevisats?
Att ta hem smågrejer från asien är dock mindre smärtsamt.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Martin
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 20:32:18
Bilmodell: Is200
Årsmodell: 1999
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

Re: Handla bildelar från USA

Inlägg av Martin »

Visst är det så :D

Att betala nått mer är jag inte så intresserad av :D Finns det nått sätt att komma runt detta förutom ett kvitto eller intyg från avsändaren?
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Handla bildelar från USA

Inlägg av SHySwe »

Tveksamt. När det står gåva kan avsändaren inte sen hitta ett kvitto. En del slänger in en reklampryl i samma paket för att inte få spö.
Som sagt, jag försöker undvika Malmö. Ja, med paket naturligtvis. :)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Martin
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 20:32:18
Bilmodell: Is200
Årsmodell: 1999
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

Re: Handla bildelar från USA

Inlägg av Martin »

Om det nu är skickat som gåva hur ska jag då få lös paketet som du säger så är det ju dumt att helt plötsligt hitta ett kvitto. Menar du att han missat att skicka det som gåva om så är fallet så förstår jag att jag är rökt.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Handla bildelar från USA

Inlägg av amby »

Det här hände mig en gång när jag fick mitt alukyl... Då stog allt på kinesiska eller liknande...

Räckte med att maila tullen en screen shot på mitt kontoutdrag från internetbanken..

Jag resonera så att jag lyckats flera gånger innan och någon gång får man la betala då..

Men vet inte hur du ska kunna bevisa att du inte betalat något.. Kanske ett medelande från personen som skickade det då..
Martin
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 20:32:18
Bilmodell: Is200
Årsmodell: 1999
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

Re: Handla bildelar från USA

Inlägg av Martin »

Problemet löst!

Jag har fått svar av säljaren och pratat med Malmö. Paketet märktes som gåva men dom skrev aldrig något värde. Dom frågade om det var en gåva eller nått jag köpt. Det var inga problem alls så paketet ska anlända om några dagar. :D
Skriv svar