Dra 1800 kg båtvagn med Rav4 158 hk ?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Nikk
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 22 feb 2011, 00:36:41
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2010

Dra 1800 kg båtvagn med Rav4 158 hk ?

Inlägg av Nikk »

Hej!

Jag har köpt en DC-båt som tillsammans med båtupptagningsvagnen (obromsad 30 km) väger ca 1800 kg.
Börjar bli orolig att min nya Rav4 2,0 VVTi manuell med 158 hk kan få problem att dra ekipaget...
Till saken hör att jag har en brant brusbelagd backe med en feldoserad kurva nertill som jag behöver kunna köra uppför och nerför.

Vad tror ni, någon som helst risk för att Raven inte kommer orka dra upp ekipaget och/eller får problem när jag ska köra nedför då vagnen är obromsad..?
Är det läge att aktivera diffspärren?

Har även en BMW 320 DA Touring med 177 hk som alternativ..? Bättre/sämre?
Har dragit båt på 650 kg + båtkärra ca 200 kg med BMW'n uppför och nerför backen tidigare utan några som helst problem.

Tacksam för alla svar/spekulationer. Vill undvika att få problem mitt i backen...
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

Re: Dra 1800 kg båtvagn med Rav4 158 hk ?

Inlägg av javerhammar »

Min åsikt är att Toyotan trots svagare motor både när det gäller vrid och hk ändå är en klart bättre bil att dra uppför med. Fyrhjulsdrift är ju det optimala vid brant grusad backe och tungt släp. Vet dock inte hur det blir när man kör nedför? Känns som att om man kör riktigt sakta nedför så kan det inte gå helt åt skogen iaf...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dra 1800 kg båtvagn med Rav4 158 hk ?

Inlägg av Dale »

Bodde granne med en båtklubb tidigare. Köra till och från är inga problem men ramperna kan vara besvärliga. Vet folk med vanliga bilar som slirat sönder kopplingen och bränt automatlådor med båt på båtkärra som är lättare. Helst ska man ha nått med lågväxel eller en traktor. Allt beror på lutningen och vikten. Ner brukar gå bra men upp blir det tungt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dra 1800 kg båtvagn med Rav4 158 hk ?

Inlägg av cheetah1 »

Jag tror det står i manualen hur tungt du får dra i vilken lutning och vilken hastighet?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Dra 1800 kg båtvagn med Rav4 158 hk ?

Inlägg av PierreW »

Skulle inte tro det blir några som helst problem, bara du "kör med känsla".
Draget är väl godkänt för just 1800kg vilken också är bilens max dragvikt på BE kort.
Så Toyota har ju godkänt vikten iomed detta kan man tycka.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Dra 1800 kg båtvagn med Rav4 158 hk ?

Inlägg av Milkshaken »

Med E-kort får du dra 2000Kg, och med vanligt B får du dra 1600Kg....
Dvs att behörigheterna har inte ett dugg med hur mycket bilen klarar, utan bara dra lugnt och fint du...
Det du menar diffen är ingen diff utan du lägger i 50/50 fyrhjulsdrift... det är det bästa läget för dig i det läget...
Dock håller den sig bara tills du kör upp till 45 km/h, vilket jag råder dig att köra lugnt förbi alla problemen sen går den ur automatiskt när du kommer upp lite i fart och förhoppningsvis har plan o fin mark...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Dra 1800 kg båtvagn med Rav4 158 hk ?

Inlägg av PierreW »

Milkshaken skrev:Dvs att behörigheterna har inte ett dugg med hur mycket bilen klarar, utan bara dra lugnt och fint du...
Jo på sätt o vis, generellt brukar bilarna reggas in med max dragvikt på den vikt som dragkrokstillverkaren har som max, vilken också brukar bli den vikt du får dra med ett BE-kort.
På B-kort får man ju aldrig dra mer än bilens tjänstevikt oavsett vad draget/bilen är reggad för.
Sen finns det ju undantag med lägre tillåten max dragvikt, allt beror ju på den totala tågvikten, alltså den sammanlagda bruttovikten på ett helt ekipage,
dvs släpets totalvikt plus bilens totalvikt, denna vikt får aldrig gå över 3500kg om den skall få köras med B-kort.

Exempel en Rav4 bensin 2007 som ja hitta på blocket.
Tjänstevikt: 1600kg
Totalvikt: 2070kg
Max släpvagnsvikt: 2000kg
Max släpvagnsvikt på B-kort:1430kg
Max sammanlagd bruttovikt: 4070kg

3500kg minus 2070kg = 1430kg vilken blir bilens maximala dragvikt på B-kort, trots att den är lägre än tjänstevikten.
2070kg plus 2000kg = 4070kg ;)



Hade för mig det var 1800kg max på draget på Raven ;)

O.T
För övrigt så har jag dragit ett obromsat släp bakom min 945 som vägde en bit över 3ton, 1 mil grusväg, gick fin fint om man inte körde över 30km/t :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nikk
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 22 feb 2011, 00:36:41
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2010

Re: Dra 1800 kg båtvagn med Rav4 158 hk ?

Inlägg av Nikk »

Ok, tack för alla svar.
Ni verkar ganska övertygade om att Toyotan kommer fixa backen - känns bra.
Kommer nog använda BMW' vid rampen.

Trodde det var mittdiffspärr...? Vill minnas att jag läst det någonstans (dock inte i manualen som jag ännu ej rört).

Angående dragvikten så är båtupptagningsvagn klassad som efterfordon och har inget med släp att göra. Har förstått att man är tillåten att dra lika mycket som dragfordonets totalvikt (tydligen inga solklara regler här utan lite godtyckligt från fall till fall...) men antar att max är vad draget är besiktigat för. Det enda som krävs är en LGF skylt...

Pierre, jag hade inte varit orolig att dra 3 ton med Raven på en hyfsat flack grusväg. Det som oroar mig är den ganska branta backen med kurva... jag vill absolut inte bli ståendes mitt i backen med en båt värd nästan en halv mille... (kommer ha BMW'n + bogserlina framför en bit upp i backen fallifall...).
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Dra 1800 kg båtvagn med Rav4 158 hk ?

Inlägg av Milkshaken »

Du kan lugnt lägga "Frälsaren BMW" åt sidan NiKK....
Bara kör med toyan och sälj Bumse.....
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Dra 1800 kg båtvagn med Rav4 158 hk ?

Inlägg av fireblade »

Nikk skrev:Hej!

Jag har köpt en DC-båt som tillsammans med båtupptagningsvagnen (obromsad 30 km) väger ca 1800 kg.
Börjar bli orolig att min nya Rav4 2,0 VVTi manuell med 158 hk kan få problem att dra ekipaget...
Till saken hör att jag har en brant brusbelagd backe med en feldoserad kurva nertill som jag behöver kunna köra uppför och nerför.

Vad tror ni, någon som helst risk för att Raven inte kommer orka dra upp ekipaget och/eller får problem när jag ska köra nedför då vagnen är obromsad..?
Är det läge att aktivera diffspärren?

Har även en BMW 320 DA Touring med 177 hk som alternativ..? Bättre/sämre?
Har dragit båt på 650 kg + båtkärra ca 200 kg med BMW'n uppför och nerför backen tidigare utan några som helst problem.

Tacksam för alla svar/spekulationer. Vill undvika att få problem mitt i backen...
Du kan vara lugn, jag drar 1800 kg + husvagn och det märks knappt annat än på bränsleförbrukningen (1,32) helt okey och underbar dragbil, du kommer bli helnöjd.......!
Skriv svar