Udda lukt från bilen

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Annnan
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 27 jun 2010, 19:51:45
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Udda lukt från bilen

Inlägg av Annnan »

Har en Yaris som inte riktigt verkar gilla det rådande snövädret :? den tar sig inte fram helt enkelt, det bara spinner. Det är inte så att den "hänger" på underredet eller så, den är bara värdelös.
I samband med detta så uppstår en riktigt udda lukt. Ett tag trodde jag att det var kopplingen, trots att det inte är den där kopplingsdoften. Nu har jag nästan uteslutit kopplingen. Men vad är det då som luktar?
Det luktar lite sopor, lite bränt, typ lite surt på nåt vis. Men inte koppling, inge gummi, inte bromsar. Det luktar olika mycket och lukten försvinner relativt snabbt.

Igår stod jag på en oplogad parkering, ca 1dm snö och bara spann. Att gasa lite, för att undvika spinnandet, går inte för det orkar inte bilen - då dör den. Så det är gas som gäller och ta sig fram i knapp styrfart, annars sitter man fast istället.
Imorse satt jag fast på min egen parkeringsplats, också ca 1dm snö. Sambon fick tillslut putta mig både bakåt och framåt för att jag körde fast. Tillslut var halva bilen ute från själva platsen men då satt det fast helt. Som tur var kom en gubben och hjälpte till att putta bak bilen. Jag bara gasade. Då kom lukten igen...

Förra helgen backade jag bara ut från en parkering, då kom doften igen. Men då spann det förvisso inget. Hmm..

Vad tror ni lukten beror på? Håller jag på att ta kål på bilen? :mrgreen:
Hagan
Pay User
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:43:27
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Grevie
Land (Country): Sverige
Ort: Grevie

Re: Udda lukt från bilen

Inlägg av Hagan »

Hej, tror inte det är någon fara med din bil, jag har en Honda CR-V och den luktar också lite bränt ibland på vintern, har för mig att jag har hört någonstans att det är salt som kommer på avgassystemet och när det blir varmt så luktar det på det viset. Rätta mig gärna om jag har fel.

// Håkan
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Udda lukt från bilen

Inlägg av Milkshaken »

Nya bilar luktar mer eller mindre illa ibland.....
Det kan bero på att visa delar blir varma, och det gör att bilen "Slits in" dvs fullständigt normalt...
man kan jämföra med att ett par däck behöver man alltid köra ett antal mil på bar asfalt för att
få bort "Hinnan"....

Min fru har haft både en ny Yaris och nu en Ny Auris.... bägge bilarna är utmärkta vinterbilar, och dom luktar/de lite "Skunk" ibland från olika delar av bilen...
Likaså när vi får ut nya lastbilar... Även dom luktar olika i olika lägen....
Kör du LUGNT vidare med bilen, utan för mycket motorvarv om du har en precis ny -10 ...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Udda lukt från bilen

Inlägg av Dale »

De där med inte orkar. Är det nått anti-slir på den? Går den å koppla ur? På min Avensis har jag sånt å den går att koppla ur så man kan gräva sig fram.

PS. Fast bästa vinterbilen min är ST205 just nu. ;-)

Bild
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Annnan
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 27 jun 2010, 19:51:45
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Re: Udda lukt från bilen

Inlägg av Annnan »

Hagan skrev:Hej, tror inte det är någon fara med din bil, jag har en Honda CR-V och den luktar också lite bränt ibland på vintern, har för mig att jag har hört någonstans att det är salt som kommer på avgassystemet och när det blir varmt så luktar det på det viset. Rätta mig gärna om jag har fel.

// Håkan
Det beror på hur snabbt avgassystemet blir varmt. Imorse hade jag precis startat bilen och börjat backa ut, när det luktade.
Milkshaken skrev:Nya bilar luktar mer eller mindre illa ibland.....
Det kan bero på att visa delar blir varma, och det gör att bilen "Slits in" dvs fullständigt normalt...
man kan jämföra med att ett par däck behöver man alltid köra ett antal mil på bar asfalt för att
få bort "Hinnan"....

Min fru har haft både en ny Yaris och nu en Ny Auris.... bägge bilarna är utmärkta vinterbilar, och dom luktar/de lite "Skunk" ibland från olika delar av bilen...
Likaså när vi får ut nya lastbilar... Även dom luktar olika i olika lägen....
Kör du LUGNT vidare med bilen, utan för mycket motorvarv om du har en precis ny -10 ...
Låter vettigt. Men jag tycker att de luktar mest när bilen "gräver" sig fram sådär. Men det blir väl varmt nånstans säkert. Men utmärkt vinterbil? Nää, inte min Yaris iaf :lol:

Mm det är en -10. Det är lite svårt att inte motorvarva för mycket (vad är för mycket?). I såndär djup snö kan jag inte göra annat än hålla gasen annars dör bilen, den varvar runt 3000.
Dale skrev:De där med inte orkar. Är det nått anti-slir på den? Går den å koppla ur? På min Avensis har jag sånt å den går att koppla ur så man kan gräva sig fram.

PS. Fast bästa vinterbilen min är ST205 just nu. ;-)
Jo det är anti-spinn på den. Ett jävla dåligt ett. Det ska mycket till innan den börjar blinka och pipa. Provade på en plogad parkering tidigare i vinter och jag kunde stå och spinna "länge" innan den kom på att "ÅH vänta, det spinner, jag fixar". Å nä, den går inte att koppla ur.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Udda lukt från bilen

Inlägg av tobo »

Brukar man inte säga att det ofta kan lukta lite typ ruttna ägg när man ligger och kör bakom nya bilar? Sägs ha att göra med katalysatorn. Att det luktar mest när du står still och spinner/varvar, kan ju isf då vara att avgaserna har möjlighet att tränga in lite i kupén. Lukten från katalysatorn ska visst försvinna efter en tids körning. ;)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Udda lukt från bilen

Inlägg av Dale »

Annnan skrev:
Dale skrev:De där med inte orkar. Är det nått anti-slir på den? Går den å koppla ur? På min Avensis har jag sånt å den går att koppla ur så man kan gräva sig fram.

PS. Fast bästa vinterbilen min är ST205 just nu. ;-)
Jo det är anti-spinn på den. Ett jävla dåligt ett. Det ska mycket till innan den börjar blinka och pipa. Provade på en plogad parkering tidigare i vinter och jag kunde stå och spinna "länge" innan den kom på att "ÅH vänta, det spinner, jag fixar". Å nä, den går inte att koppla ur.
Just de, så var det. Dom enklare antislir tillåter mer spinn än dom som man kan koppla ur. Avensisen räcker det nästan med att titta på gasen ibland så går den in. Kopplar då ur den och bilen börjar spinna. Dock spinner den inte hejdlöst trots jag trampar gasen i botten. Det är nog någon sorts säkerhetsgreja som "bara" tillåter lite mer slir så man ska kunna gräva sig fram.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Udda lukt från bilen

Inlägg av GT4-R »

första tanke när jag läser 1dm snö är att handbromsen kanske har fryst så bromsen ligger på
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Udda lukt från bilen

Inlägg av Pugho »

Om det hade varit så att lukten hade kommit bara när det spinner så hade det kunnat varit så att antispinnsystemet jobbar med bromsen för att föra över kraften till det hjul som inte spinner. Dvs när du gasar så bromsar bilen. Då är det inte så konstigt om det luktar bränt. Däremot att det luktar bara du backar ut från parkeringen har nog inte med det att göra.
Hissa upp bilen och kolla avgassystemet så det inte läcker nån vätska på det nånstans. Olja kan lukta lite hur som helst beroende på vad det är för olja.
____________________________
Mikael Cedergren
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Udda lukt från bilen

Inlägg av tobo »

Skriv svar