Larco: Celica GT-four ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Michael W skrev:Hej Andreas! Hur går det med bilen?

Vad för borr köpte du på JULA till din fuelrail? Tänkte borra upp min nu någon dag.
Det går faktiskt lite framåt med bilen.

Jag köpte ett såndär långt 10mm borr :)
Man får ta det lite försiktigt och ev. snygga till ytan sen. Den blir inte supersnygg. Men grövre blev railen :)
Tommen skrev:Ja, hur går det?

Har inte sett några inlägg på ett tag nu.
Du är väl ute å åker båge ;)

Fått dit lambdasonderna?

Mvh
Jo, det går som sagt lite framåt. Kanske är dags för en uppdatering snart :)

Nope, har faktiskt inte åkt båge nåogt alls i år. Jag har bara jobbat o slitit (har sadlat om till Green keeper för tillfället) och fixat lite på bilen på den lilla tid som funnits över.
Sonderna är ju till lillknarren ;) men nej den har inte kommit på plats än. Tids nog när den får lite uppmärksamhet igen blir det en pipa med en sond i på den.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Aleks
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 27 jul 2010, 23:13:56
Årsmodell: 0

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Aleks »

Sådär, hittade till slut din projekttråd. Mycket fin kvällslektyr =)

Har tömt mobilen på bilder, kan maila dom till dig när jag kommer tillbaks till väsby igen.

Lycka till med bygget!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Ni kanske undrar vad jag har haft för mig den senaste tiden. Jag har haft väldigt mycket omställningar privat med jobb osv. Sedan har jag koncentrerat mig på att komma någonstans med min lilla bil. Här kommer nog det längsta inlägg som detta forum skådat :D

Insugskanalerna i topplocket blev färdigt fixade bara lite bättre ytfinish på epoxyn.
Sen gick jag vidare med att inspektera, måla och montera oljepump och tråget.
Bild
Bild

Oljetråget modifierat för ARP-bultarna
Bild

Volymmatchade förbränningsrum och inslipade ventiler :)
Bild

Fixat lite färg på topplocket för lite bättre värme avledning och för att det blir så mycket snyggare :)
Bild
Bild
Bild

Andra delen av tråget och oljefilter på plats.
Bild

Impulsköpte en liten låda av Rickard. :)
Bild
Bild
Bild

Svårt att tyda instruktionerna :)
Bild

HKS-fjädrarna märkte jag att var markant hårdare än originalen märkte jag när jag monterade dem. Uppskattningsvis ca 50% hårdare.
Bild

Dubbla insugskammar från gen3 3S-GE (252* duration) varav den ena är avtvättad och den andra inte än :)
Bild

Stålpackning och ARP-pinbultar
Bild

Toppen på
Bild
Bild
Bild

Provmonterat insug och grenrör
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Kamrem, vattenpump, oljekylare, undrekamremskåpa och remskiva monterade. Övre kamremskåpan bara provmonterad här. Oljekylarn lite polerad för att reflektera ev. värmestrålning.
Bild
Bild

Målar lite delar
Bild

Voff
Bild
Bild

Målad och monterad övre kamremskåpa, monterat rören för luftinsprut på grenröret också.
Bild
Bild

Spridarna och fuelrailen monterade.
Bild
Bild

Insuget tvättat, slipat och målat.
Bild

Fördelaren, lite fästen och generatorn monterade.
Bild
Bild
Bild

Insuget provmonterat igen :)
Bild

Vattenröret lite tillsnyggat och monterat.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Grenrörsbultarna mot turbon var tydligen lite annorlunda än på tidigare generationer.Men inte dyra med sina 9kr styck.
Bild

Avgashuset och downpipen provmonterad, kabelpiska monterad, Insuget monterat, spjällhuset tillsnyggat och monterat, tändkablar monterade.
Bild
Bild

Skulle vilja ha en sekundär fuelrail här. Men jag är lite osäker på värmen, trots att grenröret är coatat. Kanske kan funka...
Bild

Spridarna jag har har ju dock fel sprutbild men det borde ju gå att fixa :)
Bild
Bild


Har tvättat av växellådan ordentligt och börjat att riva den nu också.
Bild

Handlat lite.
Bild

5ans växel demonterad.
Bild

Såhär såg det efter jag rivit lådan
Bild
Bild

Ingående axel riven. (Här kommer några mobilbilder då kamerabatterierna var slut, sorry)
Bild

Mätte hur sliten 3ans synkring var och märkligt nog trots "skorrade" vid växling till 3an så var det långt över 0,6mm mellan drev och synkring som verkstadshanboken anger som minsta värde. Någon som vet varför?!
Bild

Hur som helst bytte jag synkringen pga det. Den nya jag köpte verkar vara en ny revision med någon ytbeläggning som kan liknas vid ett sandpapper.
Bild

Sedan pressade jag ihop axeln igen och sen såg det ut så här igen.
Bild

Gick förvånansvärt fort att sätta ihop allting.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Tog och gängade upp pinbultshålen för oljereturen i tråget när jag var tvungen att växla uppgift.
Bild

Det blev bra :)
Bild

Fortsatte med lådan en annan dag...
Bild
Bild
Bild
Bild

Växellådan ihopmonterad igen:)
Bild
Bild

Växellådan har även den fått lite färg på sig :)
Bild
Bild

Här har jag tillverkat en ny wastegatelucka på egen hand :)
Bild
Bild

Wastegateluckan provpassas tillsammans med gånggärnet i avgashuset
Bild
Bild

Tänkte sedan om lite gällande luckan och beslutade mig för att fästa den med bultar istället.
Så här har jag borrat och gängat luckan.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nya luckan provmonterad i avgashuset
Bild
Bild
Bild
Bild

Slipat av bultskallarna ner till ungefär en tredjedel av vad de var från början.
Bild


Här är bultarna till luckan fast TIGade och luckan planad
Bild
Bild

Vattenröret från oljekylaren tog i wastegatearmen så den inte kunde röra sig fritt så jag ersatte det med en slang som jag kunde dra lite närmare blocket. Denna slang även kallad "hose from hell" av många värmeisolerade jag med hjälp av glasfiber som jag sedan lindade med aluminiumfolietejp för att reflektera ev. värmestrålning från avgasdetaljerna. Ska isolera riktigt bra har jag hört.
Bild

Turbon monterad utan kompressorhuset.
Bild
Bild

Sedan vad det dags för den lilla manövern att lyfta av motorn från stativet. (Fnys, här är bildbevis på både mig och bilen :D)
Bild
Bild
Bild
Bild

Här saknas ju fortfarande några delar
Bild

Ett litet Exedy-svänghjul av cromolly samt ARP-bultar :)
Bild

Och en liten 2-skivig keramisk Exedy koppling :)
Bild

Original urtrampningslager till höger och mitt nya Exedy lager till vänster.
Bild
Bild

Motor och låda försökte passas ihop och efter ett antal mindre lyckade försök pga att de två lammelerna inte var perfekt i linje med splinsen så centrerade jag om lamellerna och fick jag ändligen ihop den med lite assistans från en kompis.
Bild
Bild
Bild

Fästet till Wastegateklockan var jag tvungen att modifiera en aning :) Den nedre är original st205. Ni kan strunta i den övre (den satt på den gamla supraturbon som följde med bilen.
Bild

Det nya fästet :) Det fick även en till fästskruv mot kompressorhuset. Oljeledningen till turbon, vilken jag fick lite hjälp med att tillverka har även kommit på plats.
Bild
Bild

Börjar likna något.
Bild

Denna bild är tillägnad Fnys ;) Man ser både mig och bilen.
Bild

Ett stort ögonblick härnäst...
Bild
Bild
Bild

Oljereturen blev såhär då jag saknar originaloljeröret från st205turbon.
Bild
Bild

Intercoolern temporärt upphängd för att kunna tillverka fästena och tryckrören.
Bild

Har börjat provpassa och bygga temporära tryck- och insugsrör.
Bild
Bild

Tryckröret närmast från turbon börjar i 2" här innan svetsning samt vänt åt fel håll här på bilden...
Bild

Tryckröret mellan mellan turbon och intercoolern färdigt. Dimensionen ökar till 2,5" strax efter turbon. Polarn svetsade första svetsen närmast turbon och jag den andra vilken blev bättre :) Detta har jag tänkt att bygga om i aluminium vid ett senare tillfälle för bättre värmeavledning.
Bild
Bild

På den här bilden är det andra röret från intercoolern till spjällhuset påbörjat också.
Bild

Det var hyfsat mycket snö på parkeringen denna dag. Samt att jag lyckades utlösa larmet i verkstan... :/
Bild

Tryckröret efter intercoolern gjorde jag färdigt. Det fick jag ingen mer bild på men det var inte mycket mer att se.
Kopplade in de sista elkomponenterna pluggade några vakuum anslutningar osv.

Sen kom den stora stunden. I med vätskor i motorn och sen började jag bygga oljetryck med borttagen EFI-säkring. Det visade sig vara svårt att få upp det så vi lossade oljetrycksgivaren för att släppa ut ev. luft. Hände inte så mycket då heller. Kliade mig i huvudet riktigt mycket... Sen skruvade jag bort oljefiltret och drog runt motorn igen. Då efter ca 5 sek på startmotorn kom det ut olja där. Sen med olja i pumpen gick det ganska lätt att fylla alla oljekanaler med olja. Tillbaka med tryckgivaren och direkt fanns där tryck! :)

Sedan idag så fick jag tillverka en egen tändkabel mellan tändspole och fördelare då tändspolen som sitter är från st165, fördelarlocket är ett modifierat st202 och fördelaren är från st165 för att lira med kabelstamen och original ECUn. Kontakten mot fördelarlocket behövde jag således byta på st165-kabeln jag hade. Ganska snabbt och gjort så var det dags för provstartstart.

Ganska snabbt hoppade den igång, först med lite huff o puff men efter ett par sekunder gick den faktiskt!!!!!! :o
Jag trodde knappt att det var sant, något rätt har jag gjort :) Jag höll den mellan 2000-3000 varv under säg 15sek innan jag stängde av den då jag inte kunde varken varmköra maskinen i verkstan eller köra in den ute på vägarna då den inte helt sitter ihop.

Det var några saker jag undrar över då den inte gick helt 100%. Den sotade (svart) ganska duktigt samt att den knappt ville gå på tomgång.
Bränsletrycket har jag ingen aning om än då jag inte har monterat mätaren än.
Avgaskammen undrar jag om jag inte har fått den helt rätt iom att jag har monterat en insugskam som jag har vridit 21 kuggar. Men av det borde den ju inte sota så av tycker jag?
Det är möjligt att det läcker lite nånstans i insugsvägarna men då tycker jag att den borde gå snålt innan laddtrycket kommer efter som den då borde dra tjuvluft på klassiskt manér.
Eller är det helt enkelt så att en nybyggdmaskin som måste få varmköras osv?
Sen är det ju en st202motorn med lågkomp. och turbo som styrs av ett st165 elsystem som det är just nu också.

Jag är tacksam för alla förslag! :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Hornlund »

Tjusigt jobbat & fin uppdatering, 0-100 på en uppdatering nästan. Måste kännas skönt att få fart på motorn, nu då du hållit på bra länge! Har du coatat toppen också, vad mer är det du coatat, grenröret? Skönt med riktiga ytbehandlingar på prylarna.

Är inte någon expert på området, men skulle tro att röken lugnar sig efter lite mer körning. Så länge allt verkar OK, skulle jag inte riva något förrän du fått lite mer körtid på prylarna. Men naturligtvis kan ju resten av mätarna alltid vara vettiga att få på plats!

Men jag noterade även att långpiporna sitter kvar på G6R´n, tydligt vilken kärra som fått kärleken ;)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Bauer669 »

Denna update har man väntat på länge, härligt att se =)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Hornlund skrev:Tjusigt jobbat & fin uppdatering, 0-100 på en uppdatering nästan. Måste kännas skönt att få fart på motorn, nu då du hållit på bra länge! Har du coatat toppen också, vad mer är det du coatat, grenröret? Skönt med riktiga ytbehandlingar på prylarna.

Är inte någon expert på området, men skulle tro att röken lugnar sig efter lite mer körning. Så länge allt verkar OK, skulle jag inte riva något förrän du fått lite mer körtid på prylarna. Men naturligtvis kan ju resten av mätarna alltid vara vettiga att få på plats!

Men jag noterade även att långpiporna sitter kvar på G6R´n, tydligt vilken kärra som fått kärleken ;)
Tack du! Jo, jag har inte riktigt haft tid med att sitta här på forumet det sen i april i princip och jag började väl på allvar att bygga igen i slutet av juli. Toppen har jag inte coatat. Det hade varit trevligt men jag har bara målat den med värmetålig färg. De coatade delarna är väl just grenröret, avgashuset och kolvkjolarna. Jag skulle gärna coata allt. Men man får ta det viktigaste först.

Jag misstänker själv att bränsletrycket är lite för högt samt att den ju inte har gått mer än ca 20 sek än så länge :) Men jag tyckte allt att den sotade lite väl mycket menmen. Det får visa sig.

Ja, piporna skadar ju ingen och nu har de ju blivit en del av rollans personligheten ;) Rollan ska få sig en översyn och lite uppfräshning när celican är färdig sen tänkte jag :)
Bauer669 skrev:Denna update har man väntat på länge, härligt att se =)
Kul att höra :)


Nu ska jag åka dit och fixa lite mer :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Fnys »

Larco skrev: Sedan vad det dags för den lilla manövern att lyfta av motorn från stativet. (Fnys, här är bildbevis på både mig och bilen :D)
Bild
Nu blev jag riktigt glad, Hoppet har ju alltid funnits där! :D
Denna update har jag också väntat på väldigt länge. Det blev en "den som väntar på något gott-uppdatering" och en rejäl sådan. Håller tummarna att svartsotningen försvinner.
Har du någon gissning på vad effekten?

Hoppas du får ut den på vägarna snart också och att man får åka med trots att jag varit så dum mot dig. Lovar att be om förlåtelse så många gånger du vill! ;)
Vilken julklapp! :thumbup:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Glenn »

Härlig uppdatering!

Några kommentarer:

- Varför volymmatchar du förbränningsrummen ? för att få jämn kompression mellan cylindrarna ? slipade du ur för att få det exakt eller ?

- Vitt motorblock och svart topp, snyggt, men vitlackerat insug, not my taste :) ..vitt är ju dock grenerellt bra i motorrum så man lätt ser läckage osv.

- Sprutbilden på spridarna, dom kommer från en supra elelr varför har dom fel sprutbild ?

- Wastegateluckan, varför tillverkade du ny, var den gamla paj ? och varför valde du bultarna ?

- Vad har du för sprut ? (står säkert tidigare i tråden eller ?)

- Utebilden, sandkilsvägen eller ?

..Men framförallt, Kanonskägg! självklart fungerar saker bättre när man har ett rejält skägg :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Fnys skrev: Nu blev jag riktigt glad, Hoppet har ju alltid funnits där! :D
Denna update har jag också väntat på väldigt länge. Det blev en "den som väntar på något gott-uppdatering" och en rejäl sådan. Håller tummarna att svartsotningen försvinner.
Har du någon gissning på vad effekten?

Hoppas du får ut den på vägarna snart också och att man får åka med trots att jag varit så dum mot dig. Lovar att be om förlåtelse så många gånger du vill! ;)
Vilken julklapp! :thumbup:
Roligt att höra!

Enligt mina beräkningar kommer effekten att hamna på 250 hk under inkörningen och med 0,5 bars laddtryck. Med fullt laddtryck säger beräkningarna 380 hk men det är knappast troliget då avgashuset lär bygga väldigt mycket mottryck om jag pressar grejerna såpass. 350hk har jag sett någon klämma ur dessa turboaggregat... Jag kommer att byta till ett större aggregat när det är läge för det, då är frågan om blocket håller :P Bränsle och sprut kommer att anpassas allt eftersom.

Hehe, klart du får åka med om allt går vägen :)

Glenn skrev:Härlig uppdatering!

Några kommentarer:

- Varför volymmatchar du förbränningsrummen ? för att få jämn kompression mellan cylindrarna ? slipade du ur för att få det exakt eller ?

- Vitt motorblock och svart topp, snyggt, men vitlackerat insug, not my taste :) ..vitt är ju dock grenerellt bra i motorrum så man lätt ser läckage osv.

- Sprutbilden på spridarna, dom kommer från en supra elelr varför har dom fel sprutbild ?

- Wastegateluckan, varför tillverkade du ny, var den gamla paj ? och varför valde du bultarna ?

- Vad har du för sprut ? (står säkert tidigare i tråden eller ?)

- Utebilden, sandkilsvägen eller ?

..Men framförallt, Kanonskägg! självklart fungerar saker bättre när man har ett rejält skägg :)
Man volymmatchar förbränningsrummen för att inte en cylinder ska gå med högre kompression, spika och sätta stopp för att man kör de andra 3 för fulla muggar. Speciellt iom att jag inte kan justera bränsle och tändningen individuellt, varken med originalsprut eller med MS:et. Iom att jag har modifierat Squishbandet, karvat lite i förbränningsrummen så var jag tvungen att matcha dem. Självklart spelar annat också in som insug, avgas mm men man kan ju göra vad man kan iaf. för att de ska gå så lika som möjligt.

Färgvalen har jag gjort beroende på värmeavledning (strålning) och värmeupptagning med några kompromisser för estitik. Svart både avger och tar upp värmestrålning bättre än vitt som istället reflekterar stråling samt avger väldigt lite strålning. Så varma delar som jag vill kyla lite extra blev svarta och delar som jag vill skydda från strålning blev vita. I praktiken spelar det säkert inte speciellt stor roll om ens någon alls men det känns bra att göra vad man kan. Sen tycker jag att vitt på svart blir snyggt :)

Spridarna är från st165 som i princip är identiska med supra mk3. Men anledningen till att sprutbilden är fel är för att jag vill montera dem uppe i plenumet så de sprutar rakt in i "trattarna" och vill således ha endast en "kona" i sprutbilden, inte två "konor" som spridarna har för att träffa ventilerna. Jag har tänkt att köra totalt 8st stagade original 440cc spridare från st165an i två fuelrails när jag sätter i Megasquirtet.

Den gamla wastegateluckan hade trillat bort ja. Så det blev en helt ny lucka, gängad, fastskruvad och TIG-svetsad för att försäkra mig om att det inte händer igen. Turbon kommer från SMR-Malins gamla ST205a.

Just nu sitter ST165 originalsprutet i för att jag inte ska behöva mickla så mycket under inkörningen. Sedan har jag ett MS.
Det är Zpiders gamla Megasquirt'n spark med MS-extra kod knackkänning osv alá Hemiyoda :)

Skägg is the shit! 8-)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Cyrix »

350hk låter VÄLDIGT optimistiskt.
Krutis fick ut 320hk vid 1,5bar på E85 om jag minns rätt och det är nog högsta vettiga siffrorna jag sett på en CT20.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Skriv svar