Förvirrad....ang. lackskydd? ? ? Hjälp!

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Tindra
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 04 dec 2010, 22:16:17
Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 5dr
Årsmodell: 2001
Ort: Växjö

Förvirrad....ang. lackskydd? ? ? Hjälp!

Inlägg av Tindra »

:? Jag ska snart lämna in min Toyota på omlackering (huven och ena framskärmen) hos Holmgrens Bil. Och sedan vill jag även ha dessa delar lackskyddade eftersom resterande delar på bilen är det sedan tidigare. MEN....jag känner en äldre man som hade fått lacka om sin motorhuv nyligen p.g.a stora stenskott och då hade de sagt till honom att han bör vänta 8 veckor innan de kan behandla lacken. När jag frågade på Holmgrens så visste de inte säkert hur det låg till med detta. Och när jag frågade BVS så sa de att de kunde ta in bilen på lackskydd direkt efter lackeringen. Citat: "Det kan man göra direkt efter lackeringen, man använder ju inga starka medel såsom lackrengöring m.m."

Vem ska man tro? Hur ska jag göra med detta? Kan lacken förstöras om jag gör det direkt efter lackeringen?
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Förvirrad....ang. lackskydd? ? ? Hjälp!

Inlägg av Bauer669 »

Vad jag vet så tar det bra länge innan lacken har härdat färdigt, vet dock inte hur påfrestande ett lackskydd är att sätta dit.
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Förvirrad....ang. lackskydd? ? ? Hjälp!

Inlägg av mortil »

Om den är lackad ordentligt och allt gjort bra så ska de inte vara nån fara.

ja har lackskyddat flertalet bilar som varit nylackade (även lacker som varit 2 dygn gamla) och aldrig märkt nåra som helst problem.

men man brukar rekommendera folk att vänta upp till 8 veckor innan man lägger ett lackskydd för att ha fötterna på de torra

va har du för lackskydd nu på bilen ?
Tindra
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 04 dec 2010, 22:16:17
Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 5dr
Årsmodell: 2001
Ort: Växjö

Re: Förvirrad....ang. lackskydd? ? ? Hjälp!

Inlägg av Tindra »

Ok, jag har haft den inlämnad på BVS med deras Lackskydd Baseline, har ingen aning om vad det är för medel. Vet du? Tycker du jag ska lämna den för lackskydd direkt då? Kan det uppkomma repor isåf eller vad kan i värsta fall hända med lacken?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Förvirrad....ang. lackskydd? ? ? Hjälp!

Inlägg av Speedo »

Det man är rädd för är att lacken inte härdat och fortfarnde utsöndrar lösningsmedel. Om man täpper igen porerna kan det i värsta fall orsaka krakeleringar med omlack som följd. Men det beror också lite på vilket lackskydd man använder, om det låter lacken "andas" eller inte.

Men som mortil (som jag vet är duktig på sånt här) säger så är det säkert ingen fara. Jag har själv inte råktat ut för några problem och heller inte hört någon som gjort det. Men jag vet att det varit endel skriverier om det (även om att överhuvudtaget lackförsegla) så firmorna som gör det tar hellre det säkra före det osäkra.
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Förvirrad....ang. lackskydd? ? ? Hjälp!

Inlägg av mortil »

Speedo skrev:Det man är rädd för är att lacken inte härdat och fortfarnde utsöndrar lösningsmedel. Om man täpper igen porerna kan det i värsta fall orsaka krakeleringar med omlack som följd. Men det beror också lite på vilket lackskydd man använder, om det låter lacken "andas" eller inte.

Men som mortil (som jag vet är duktig på sånt här) säger så är det säkert ingen fara. Jag har själv inte råktat ut för några problem och heller inte hört någon som gjort det. Men jag vet att det varit endel skriverier om det (även om att överhuvudtaget lackförsegla) så firmorna som gör det tar hellre det säkra före det osäkra.

tack för dom varma orden :D

och kan bara instämma på vad Speedo säger (då även han är en jäkel i sammanhanget)
Skriv svar