Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Inlägg av javerhammar »

Vet inte om detta är relevant elle rinte då frågan gäller 1.8 eller 2.0 D4D.
Jag kör både en bensin 2.0 samt en diesel 2.0, den senare är pendlarbilen / familjebilen. Bägge två -08

Jag upplever aldrig att bensinaren skulle vara piggare på något sätt, kanske om man drar upp den över 4000RPM.
Upplever bensinaren som riktigt trött vid omkörningar (även med nedväxling), påverkas mer negativt med tung last än dieseln.
Bensinaren är otroligt mycket tystare, och den drar 0.72 blandad körning (vid pump)

Negativt om dieseln är att den vid temperatur under 0 grader behöver ha tillsatsvärmaren igång för att hålla arbetstemperatur vid kökörning.

Skatten på en 2.0D4D kombi är 3750kr per år (min egen bil)

Merkostnaden räknas hem fort då vi kör 3000mil per år.

Om du är intresserad av en Diesel så ligger min ute på blocket. Svart 2.0D4D Executive med 7500mil på mätaren, nyservad. Å ja, priset kan diskuteras =)
psw
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 17:48:00
Bilmodell: Auris HSD
Årsmodell: 2011
PostOrt: göteborg
Land (Country): sverige

Re: Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Inlägg av psw »

javerhammar skrev:Vet inte om detta är relevant elle rinte då frågan gäller 1.8 eller 2.0 D4D.
Jag kör både en bensin 2.0 samt en diesel 2.0, den senare är pendlarbilen / familjebilen. Bägge två -08

Jag upplever aldrig att bensinaren skulle vara piggare på något sätt, kanske om man drar upp den över 4000RPM.
Upplever bensinaren som riktigt trött vid omkörningar (även med nedväxling), påverkas mer negativt med tung last än dieseln.
Bensinaren är otroligt mycket tystare, och den drar 0.72 blandad körning (vid pump)

Negativt om dieseln är att den vid temperatur under 0 grader behöver ha tillsatsvärmaren igång för att hålla arbetstemperatur vid kökörning.

Skatten på en 2.0D4D kombi är 3750kr per år (min egen bil)

Merkostnaden räknas hem fort då vi kör 3000mil per år.

Om du är intresserad av en Diesel så ligger min ute på blocket. Svart 2.0D4D Executive med 7500mil på mätaren, nyservad. Å ja, priset kan diskuteras =)
Skit fin var din svarta diesel!

Vad drar den för dig i snitt om bensinaren hade 0,72 l/mil vid pump?
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Inlägg av javerhammar »

Tack så mycket =)
Den drar i snitt 0,52 När jag kör T&R Salem - Upplands Väsby (5mil) i rusning.
Sommartid (utan rusning) drar den 0.48 samma sträcka.

När tjejen kör drar den 0.58.
Skriv svar