Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av Speedo »

Fast jag tror inte det tar 2-300mil innan rosten på skivorna efter en tvätt försvunnit. När jag rekondar bilar får jag detta problem, eftersom jag inte vill köra något efter tvätt/innan polering. Men det brukar räcka med en inbromsning så är det borta (oftast bara en tunn hinna med rost på skivorna).
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av Gt-4 »

Speedo skrev:Fast jag tror inte det tar 2-300mil innan rosten på skivorna efter en tvätt försvunnit. När jag rekondar bilar får jag detta problem, eftersom jag inte vill köra något efter tvätt/innan polering. Men det brukar räcka med en inbromsning så är det borta (oftast bara en tunn hinna med rost på skivorna).
Ju längre bilen står ju grövre rostar det och ju svårare blir det att bromsa bort.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av Speedo »

Gt-4 skrev:
Speedo skrev:Fast jag tror inte det tar 2-300mil innan rosten på skivorna efter en tvätt försvunnit. När jag rekondar bilar får jag detta problem, eftersom jag inte vill köra något efter tvätt/innan polering. Men det brukar räcka med en inbromsning så är det borta (oftast bara en tunn hinna med rost på skivorna).
Ju längre bilen står ju grövre rostar det och ju svårare blir det att bromsa bort.
Visst är det så... men jag uppfattade det aldrig som att TS bil hade stått något längre när problemen kom.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1626
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av Neblade »

Bilar är ju till för att användas, inte så ovanligt att man får lite rost på skivorna om man aldrig gör någon hårdare inbromsning någon gång ibland (kolla backspegeln innan bara! ;))

Sen om det var problemet här är ju frågan, men har det avtagit så är det väl inte otroligt.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

Re: Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av javerhammar »

Nej någon rost handlar det inte om. Bilen står sällan en hel dag, oftast går den 10mil i ryckig stockholmstrafik. Men det är klart, tidigare har jag hållt avstånd för att kunna använda motorbroms istället för fotbroms... Men bilen får en duktig hård inbromsning från ca 130 - 0km/h i nedförsbacke efter 5mil, samma sak varje dag under hela året (förutom semestern men problemet började innan).

Aja, glad och nöjd är jag att problemet är borta =) Kikade runt på priser på skivor och belägg, Brembo skivor på autoexperten 748kr, belägg Road... någonting ca 500 på autoexperten. Toyota original skiva 780kr på toyota samt belägg 1000kr. Mekonomen är dyrast på allt...
jens75
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 22 nov 2009, 18:02:12
Bilmodell: Corolla -87 & Anvensis -01
Årsmodell: 1987

Re: Vibrerande pedal samt ratt vid inbromsning Avensis D4D -08

Inlägg av jens75 »

Hade samma symptom i min Avensis -01, dvs vibrationer i ratt och bromspedal vid inbromsning. Jag tog ur kolvarna ur bromsoken fram och konstaterade att det det var lite rost i cylindrarnas framkant (tog bort detta med fin smärgelduk) samt på kolvarna (polerade försiktigt bort detta med våt stålull). Efter denna rengöring har jag inte haft några vibrationer över huvud taget. Denna rengörning är såklart mycket billigare än att köpa nya bromsok :shock:

Har tidigare haft problem med anliggande bromsar fram och har då "motionerat" kolvarna fram och tillbaka upprepade gånger. Detta har fungerat för stunden men problemet återkom ganska snabbt.
Skriv svar