Stel axel, bladfjädrar och väghållning?
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Stel axel, bladfjädrar och väghållning?
Vilka konstruktioner använder ni för att få bra väghållning?
Mitt användningsområde är asfaltbana och även drifting.
Den lösning som jag tänker just nu är panhardstag och nån form av reaktionsstag. Funderar på att montera reaktionsstagen under bladfjädern, som ett slags traction bar. Små Coilovers på dämparna för att få justerbar hårdhet.
Finns det bättre lösningar, med bladfjädrar och stel axel?
Mitt användningsområde är asfaltbana och även drifting.
Den lösning som jag tänker just nu är panhardstag och nån form av reaktionsstag. Funderar på att montera reaktionsstagen under bladfjädern, som ett slags traction bar. Små Coilovers på dämparna för att få justerbar hårdhet.
Finns det bättre lösningar, med bladfjädrar och stel axel?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Vesa
- Moderator
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
- Bilmodell: Previa GL RWD
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Rosersberg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Rosersberg
Re: Stel axel, bladfjädrar och väghållning?
Så här kan det se ut kan inte bifoga bilder??? 4-länk är väl det optimala
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Stel axel, bladfjädrar och väghållning?
Mm, jag har förstått att du gillar det. Men jag fattar inte hur det ser ut och funkar på en Toyota. Så när bildhanteringen funkar igen, återkom gärna med ett foto eller skiss.
Är det min variant med framåtriktade reaktionsstag, plus nån slags krängningshämmare/torisionsstag bakom axeln? Undrar hur det där ordet stavas? Äh, du vet vad jag menar. Eller är alla framåtriktade?
Är det min variant med framåtriktade reaktionsstag, plus nån slags krängningshämmare/torisionsstag bakom axeln? Undrar hur det där ordet stavas? Äh, du vet vad jag menar. Eller är alla framåtriktade?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Stel axel, bladfjädrar och väghållning?
Efter att ha grunnat lite; Är 4-länk ens vettigt på en bladfjädrad axel, länken och fjädern har inte samma rörelsemönster?
Egentligen verkar det knepigt på spiralfjädrar åxå, vid stora rörelser? I dragracing är det nog jättebra, med spiraler.
Alternativ lösning kanske är att montera reaktionsstagen ovanför axeln, i stället för på undersidan? Om de har samma längd som främre delen av fjädern får man väl ungefär samma funktion som med en 4-länk, då bladfjädern är den nedre delen av 4-länken? Fast då måste en del av golvet bort för att få främre fästet rätt placerat?
Det här blev flummigt... Bara gissningar.
Egentligen verkar det knepigt på spiralfjädrar åxå, vid stora rörelser? I dragracing är det nog jättebra, med spiraler.
Alternativ lösning kanske är att montera reaktionsstagen ovanför axeln, i stället för på undersidan? Om de har samma längd som främre delen av fjädern får man väl ungefär samma funktion som med en 4-länk, då bladfjädern är den nedre delen av 4-länken? Fast då måste en del av golvet bort för att få främre fästet rätt placerat?
Det här blev flummigt... Bara gissningar.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1639
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linghem
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Stel axel, bladfjädrar och väghållning?
För att ta upp sidorörelsen är det ju Panhardstag eller Wattlänk som gäller.
Är fjädringsvägen kort (som på en banracer) så fungerar panhardstag bra (enkelt att bygga, rörelsen i sidled pga att leden rör sig i en cirkelbåge blir liten, dock förändras även RC vid sväng(Roll Centum)).
På bilar framförallt med lång fjädringsväg (rallybilar och kanske bruksbilar) är Wattlänk att föredra.
Finns mycket kul att läsa i "SFRO:s nya bygghandbok", kan rekommenderas. Jag borde ta o läsa lite mer i den, o så kan man ju alltid räkna lite på det också. Kan ju vara trevligt...
Är fjädringsvägen kort (som på en banracer) så fungerar panhardstag bra (enkelt att bygga, rörelsen i sidled pga att leden rör sig i en cirkelbåge blir liten, dock förändras även RC vid sväng(Roll Centum)).
På bilar framförallt med lång fjädringsväg (rallybilar och kanske bruksbilar) är Wattlänk att föredra.
Finns mycket kul att läsa i "SFRO:s nya bygghandbok", kan rekommenderas. Jag borde ta o läsa lite mer i den, o så kan man ju alltid räkna lite på det också. Kan ju vara trevligt...
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Stel axel, bladfjädrar och väghållning?
Naturligtvis pratar jag asfalt, låg bil och kort fjädringsväg.
Och det är ju inte en tävlingsbil, den ska mestadels köras normalt på gatan.
Jag håller med om att ett panhardstag är bra.
Det hamnar inte lika långt ner som en wattlänk, bästa nivån lär vara där bladfjädern och axeln möts.
Sen är frågan hur man bäst förhindrar axelvridning vid acc/bromsning, för det är en svag punkt med bladfjäder?
Och det är ju inte en tävlingsbil, den ska mestadels köras normalt på gatan.
Jag håller med om att ett panhardstag är bra.
Det hamnar inte lika långt ner som en wattlänk, bästa nivån lär vara där bladfjädern och axeln möts.
Sen är frågan hur man bäst förhindrar axelvridning vid acc/bromsning, för det är en svag punkt med bladfjäder?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Stel axel, bladfjädrar och väghållning?
På www.rejsa.nu finns det otroligt mycket kunskap om sådana saker, om du inte har varit där förut..
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Stel axel, bladfjädrar och väghållning?
Om kunskapen finns på tcs, frågar jag helst Toyotafrågor på tcs.
Då finns svaret på tcs, nästa gång nån vill veta.
Men just detta ämne verkar vara för gammalt för nuvarande aktiva?
Då finns svaret på tcs, nästa gång nån vill veta.
Men just detta ämne verkar vara för gammalt för nuvarande aktiva?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1639
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linghem
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Stel axel, bladfjädrar och väghållning?
Som Pugho säger, på rejsa.nu finns otroligt mycket folk som kan och gärna hjälper till med både idéer och kritik. Samt även hur man beräknar ibland.
Men får du hjälp där, skriv gärna något här också. Så ökar vi förhoppningsvis kunskapen även på detta forumet.
Det finns säkert folk som kan detta med hjulupphängningar och mer tekniska frågor men som kanske inte skriver så mycket även här på forumet?'
Angående axelvridningen använder ju jänkarna reaktionsstag mellan axelnsinfästning och bladfjädern. Dock känns det inte som en snygg lösning. Det passar sig kanske bättre för dragracing.
Men får du hjälp där, skriv gärna något här också. Så ökar vi förhoppningsvis kunskapen även på detta forumet.
Det finns säkert folk som kan detta med hjulupphängningar och mer tekniska frågor men som kanske inte skriver så mycket även här på forumet?'
Angående axelvridningen använder ju jänkarna reaktionsstag mellan axelnsinfästning och bladfjädern. Dock känns det inte som en snygg lösning. Det passar sig kanske bättre för dragracing.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Stel axel, bladfjädrar och väghållning?
Det var inte för att jaga bort dig som jag skrev så.
När det gäller generellt, icke märkesbundet, om väghållning och olika konstruktionslösningar och sånt så är kompetensen på rejsa helt oslagbar. Egentligen var meningen att den sajten skulle handla om körning och inte om byggen, men har blivit en perfekt kompromiss av de båda utan att det blir en massa konatluftfilter-, bilstereo- och stylingsnack.
När det gäller generellt, icke märkesbundet, om väghållning och olika konstruktionslösningar och sånt så är kompetensen på rejsa helt oslagbar. Egentligen var meningen att den sajten skulle handla om körning och inte om byggen, men har blivit en perfekt kompromiss av de båda utan att det blir en massa konatluftfilter-, bilstereo- och stylingsnack.
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren