Larco: Celica GT-four ST165
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Sen senast har jag varit i verkstan en gång till och skrapat packning. Inget att ta bild på men nu är nästan allt bort. Köpte reservknivblad till brytbladskniv vilket funkar finfint
Hoppas det inte blir för rörigt nu. Igårkväll ockupperade jag diskbänken ( ) för fortsatt arbete på toppen. Nu har jag fyllt resten av insugsportarna i toppen med JBweld.
Hoppas det inte blir för rörigt nu. Igårkväll ockupperade jag diskbänken ( ) för fortsatt arbete på toppen. Nu har jag fyllt resten av insugsportarna i toppen med JBweld.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Idag har jag äntligen haft lite tid över till min kära bil!
Senast fyllde jag J-B weld epoxy i alla insugsportarna. Idag har jag bearbetat alla 8 insugskanalerna. De är i princip klara. Bara lite lite finlir kvar på dem.
Sen tyckte jag vattenkanalerna på avgassidan hade lite väl mycket avlagringar
Så jag fixade lite där också. Hoppas på att det kanske förbättrar värmeöverföring en aning från klämspalten.
Längre hann jag inte innan batteriet i Dremelen tog slut. Portningen tar dock sin tid! Har nog lagt ner ca 1timme per insugsport bara efter jag fyllde dem med epoxyn sen sist Dremel is the shit alltså
Senast fyllde jag J-B weld epoxy i alla insugsportarna. Idag har jag bearbetat alla 8 insugskanalerna. De är i princip klara. Bara lite lite finlir kvar på dem.
Sen tyckte jag vattenkanalerna på avgassidan hade lite väl mycket avlagringar
Så jag fixade lite där också. Hoppas på att det kanske förbättrar värmeöverföring en aning från klämspalten.
Längre hann jag inte innan batteriet i Dremelen tog slut. Portningen tar dock sin tid! Har nog lagt ner ca 1timme per insugsport bara efter jag fyllde dem med epoxyn sen sist Dremel is the shit alltså
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Ska man göra något åt ventilstyrningarna också när man ändå är igång mån tro?
Jag vill inte korta ner dem men funderar på om man skulle strömlinjeforma dem lite o då också i lite vinkel mot luftströmmen så man får lite extra rotation på luften kanske.
Vad tror ni?
Jag vill inte korta ner dem men funderar på om man skulle strömlinjeforma dem lite o då också i lite vinkel mot luftströmmen så man får lite extra rotation på luften kanske.
Vad tror ni?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Det ser ut att vara en gen1 elr 2 topp? Hade det inte varit bättre att göra iordning en gen 3 topp? Bättre kanaler redan från början elr?
Hur stor skillnad uppskattar du att det gör med det arbete du lägger ner?
Hur mycket kräm ska du ha i maskin när allt blir färdigt?
Hur stor skillnad uppskattar du att det gör med det arbete du lägger ner?
Hur mycket kräm ska du ha i maskin när allt blir färdigt?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Det är en gen3 3S-GE topp
Jag vågar inte spekulera i hur mycket skillnad det blir. Men flödes mässigt tror jag att det gör en del att ta bort den ca 1-2mm kant vid ventilsätet på samtliga ventiler och öppna upp lite runt insugsventiler skulle jag tro hjälper flödet en del.
Nu har jag ju bara en st205 turbo för tillfället så 350hk tänkte jag försöka klämma ur den. Men tänkte byta ut den mot något annat senare. Något i 500hk ligan och hoppas att jag inte spräcker blocket.
Jag vågar inte spekulera i hur mycket skillnad det blir. Men flödes mässigt tror jag att det gör en del att ta bort den ca 1-2mm kant vid ventilsätet på samtliga ventiler och öppna upp lite runt insugsventiler skulle jag tro hjälper flödet en del.
Nu har jag ju bara en st205 turbo för tillfället så 350hk tänkte jag försöka klämma ur den. Men tänkte byta ut den mot något annat senare. Något i 500hk ligan och hoppas att jag inte spräcker blocket.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Insåg just att jag missat en uppdatering för ett par veckor sedan.
Har modifierat oljetråget för att funka tillsammans med ARP-bultarna och oljepumpen sitter på plats på motorn.
Bilder på det kommer.
Har modifierat oljetråget för att funka tillsammans med ARP-bultarna och oljepumpen sitter på plats på motorn.
Bilder på det kommer.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Opps ja tyckte insugskanalerna såg små ut men de e vel samma som jag har då.
Okej de blir spännade att se sen när den blir klar då
Okej de blir spännade att se sen när den blir klar då
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Grym GT4, Riktigt fint bygge! detta kommer ju bli kalas
- Michael W
- Inlägg: 205
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
- Bilmodell: Celica GT4 CS
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Oskarshamn
- Land (Country): Sverige
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Hej Andreas! Hur går det med bilen?
Vad för borr köpte du på JULA till din fuelrail? Tänkte borra upp min nu någon dag.
Vad för borr köpte du på JULA till din fuelrail? Tänkte borra upp min nu någon dag.
Boats n hoes
- Tommen
- Inlägg: 95
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Herrljunga
- Ort: Herrljunga
- Kontakt:
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Ja, hur går det?
Har inte sett några inlägg på ett tag nu.
Du är väl ute å åker båge
Fått dit lambdasonderna?
Mvh
Har inte sett några inlägg på ett tag nu.
Du är väl ute å åker båge
Fått dit lambdasonderna?
Mvh
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.